Korzár logo Korzár

Nová lietadlová loď s jadrovým pohonom

Z paluby lode bude operovať 75 lietadielLietadlové lode patria medzi najkomplexnejšie a najdrahšie bojové prostriedky, aké ľudstvo vymyslelo.

Z paluby lode bude operovať 75 lietadiel

Lietadlové lode patria medzi najkomplexnejšie a najdrahšie bojové prostriedky, aké ľudstvo vymyslelo. Stavbu takýchto lodí si preto môže dovoliť len niekoľko najväčších námorných veľmocí. V ostatných desaťročiach sa budujú lietadlové lode už len s jadrovým pohonom. V službách amerického vojenského námorníctva (US Navy) je v súčasnosti desať lietadlových lodí s jadrovým pohonom. Najstaršou z nich je loď s označením CVN-65 Enterprise, ktorá je v službe od januára roku 1962. Práve táto loď by mala byť v roku 2014 (niektoré pramene uvádzajú rok 2015) nahradená novou loďou, ktorá dostala označenie CVN-78. Táto supermoderná loď, ktorá ponesie meno bývalého amerického prezidenta Geralda R. Forda, by mala nahradiť lietadlovú loď CVN-65 Enterprise, ktorá je v službe od januára 1962. Nová lietadlová loď bude konštrukčne vychádzať z konštrukcie lodí triedy Nimitz, ale bude sa vyznačovať niektorými novými prvkami a inováciami. Na pohon lode budú slúžiť dva jadrové reaktory nového typu A1B. Reaktory slúžia podstate ako zdroj tepla pre výrobu pary, ktorá poháňa hnacie turbíny. Loď bude vystrojená štyrmi elektromagnetickými katapultmi, ktoré nahradia doteraz používané parné katapulty. Katapulty sú také výkonné, že dokážu urýchliť štartujúce lietadlo z 0 na rýchlosť 265 km/h len za dve sekundy. Výtlak novej lode bude 101 600 ton, dĺžka lode bude 333 metrov, maximálna šírka trupu bude 41 m. Letová paluba bude mať dĺžku 333 m a šírku 78 m. Nástavba na palube (tzv. ostrov) bude menšia než u doterajších lodí. Tvar lode bude taký, aby bola minimalizovaná jej radarová stopa. Pri návrhu lode sa dbalo na zefektívnenie všetkých činností na palube, takže posádka lode bude mať o približne 800 členov menej ako má posádka lodí triedy CVN 68. Posádku lode CVN-78 bude preto tvoriť "len" okolo 4 660 príslušníkov námorníctva a letectva. Z lode bude operovať vyše 75 lietadiel (typu JSF, F/A-18E/F, EA-18G, E-2D? MH-60R/S, J-UCAS). Lietadlá budú z podpalubia na letovú palubu dopravované tromi výťahmi. Na zachytávanie pristávajúcich lietadiel bude slúžiť modernizovaný záchytný systém, tvorený tromi lanami a bezpečnostnou bariérou. Na obranu lode budú slúžiť modernizované riadené strely Sea Sparrow i nové strely, ktoré sú ešte len vo vývoji. Loď bude vystrojená moderným systémom prípravy pitnej vody, ktorý pracuje na princípe tzv. reverznej osmózy a je schopný denne pripraviť vyše 470 000 litrov vody. Maximálna rýchlosť lode bude okolo 30 uzlov (56 km/h).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlová loď CVN-78 Gerald R.Ford bude prvou z troch plánovaných lodí novej generácie. Ďalšie dve lode, označené CVN-79 a CVN-80, by sa do služby mali dostať v roku 2017 resp. 2021. Pri zaradení každej novej lode do služby bude jedna staršia loď vyradená. Nová trieda lietadlových lodí bola pôvodne známa pod označením CVNX, neskôr bol program preznačený na CVN-21. V súčasnosti sa už hovorí o lodiach triedy Ford. Hlavným dodávateľom nových lodí je americká firma Northrop Grumman Newport News. Vývoj a stavba prvej lode programu CVN-21, teda lode CVN-78, bude stáť okolo 13 miliárd dolárov, z toho približne 5 miliárd pohltí výskum a vývoj. Ďalšie dve lode budú preto zrejme o niečo lacnejšie. Predpokladá sa, že nové lode budú v službe približne 50 rokov. Celkové náklady na dobu celej životnosti lode (teda náklady na stavbu a náklady na prevádzku) budú približne 26,8 miliardy dolárov, čo je o vyše päť miliárd dolárov menej ako sú náklady na loď triedy CVN-68. Pre porovnanie možno uviesť, že plánovaná výdavková časť tohtoročného štátneho rozpočtu Slovenska predstavuje sumu približne 15,47 miliardy dolárov. Možno si položiť otázku, či by sa obrovské finančné prostriedky, vynakladané na stavbu lietadlových lodí s jadrovým pohonom, nedali využiť rozumnejšie. Dali.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 366
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 514
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 298
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 351
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 949
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 504
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 084
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu