Korzár logo Korzár

Je všade a niet pred ňou úniku

S reklamou žije ľudstvo od staroveku a ona si ho opantávaReklama je všade okolo nás a existuje odvtedy, odkedy jestvuje obchod, aj keď ju týmto

S reklamou žije ľudstvo od staroveku a ona si ho opantáva

Reklama je všade okolo nás a existuje odvtedy, odkedy jestvuje obchod, aj keď ju týmto výrazom neoznačovali. Prvýkrát sa termín "reklama" objavil v anglicko-francúzskom slovníku z roku 1611 ako poľovnícky na chytanie sokola. Reklama bola v starom Egypte, v antickom Ríme dokonca intenzívna na plavbu do tuniského mesta El-Jem na gladiátorské zápasy v druhom najväčšom amfiteátri po rímskom. Vykopávky v Pompejách odkryli výkladné skrine a vývesné štíty, aj nápisy s ponukou tovaru priamo na stene.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Profesionálni vyvolávači

V starom Ríme boli profesionálni vyvolávači, ktorí vyhlasovali verejné nariadenia a oznamovali dôležité novinky. Medzi jednotlivé hlásenia vkladali reklamy na tovar - môžeme ich prirovnať k dnešnej televíznej a rozhlasovej reklame. Obchodníci a remeselníci vystavovali pred svoje obchody aj dielne výrobky, alebo ich symboly a nahlas ich vychvaľovali. Účinok zosilňovali najímaním vyvolávačov mimo miesta obchodu. V Grécku ich volali heroldi. Verejné vyhlasovanie alebo vybubnovávanie zákonov, úradných nariadení a oznámení pretrvávalo stáročia, ešte aj v 20. storočí u nás. V stredoveku si obchodníci najímali vlastných vyvolávačov, aby v uliciach miest, aj tých v ktorých obchodníci nežili, vychvaľovali ich tovar. V Paríži v r. 1641 bol založený cech vyvolávačov a patrilo do neho štyristo členov. Trvalou reklamou boli vývesné štíty hostincov, remesiel, obchodov a ďalších živností. Po vynáleze kníhtlače nastala éra tlačenej reklamy a tá nahradila vyvolávačov. Prvé skutočné inzeráty sa objavili po zavedení novín, verejné vyhlasovanie nahradili plagáty a letáky.

SkryťVypnúť reklamu

Stĺpy na plagáty

Tlačená reklama sa vylepovala chaoticky a všade, kde to bolo možné, bez systému. Poriadok do umiestňovania vývesiek a reklamných oznámení zaviedol vynálezca Litfas. Iba jeho napadlo vymyslieť okrúhle plagátovacie stĺpy. Dal ich vyrobiť sto a všetky inštalovali v r. 1885 po frekventovaných berlínskych uliciach. Dodnes im hovoria v Nemecku Liftasove stĺpy. Novinka sa ujala, spokojná bola vrchnosť mesta, no najviac si stĺpy pochvaľovali obchodníci. Rozšírila sa po celom svete.

Vznik kampaní

Koncom 19. stor. už mal celý rad výrobcov zavedené obchodné značky. Tie mali uľahčiť odbyt ich výrobkov, čomu mala pomôcť aj reklama a to nielen v krajine pôvodu, ale aj tam, kam sa vyvážali. Hľadali sa nové formy. Priekopníkom v tejto oblasti bola firma Bahlsen, po nej Henkel a Schwartzkopf. Prvú globálnu reklamnú kampaň začal v roku 1901 výrobca ústnej vody Odol-Lingner. Jeho reklama v scenérii romantickej alpskej krajiny vyšla ako inzerát v "Berlínskych ilustrovaných novinách" a zároveň vo všetkých významných novinách v Európe i USA. Bola neslýchane - na tú dobu - drahá: 1 milión ríšskych mariek. Vyplatila sa, Odol sa stal neodmysliteľný v ústnej hygiene Američaniek i Európaniek, túžiacich po bielo sa skvejúcom chrupe.

SkryťVypnúť reklamu

Vstup umenia do reklamy

Na začiatku 20. storočia vstúpili do tvorby reklamy poprední umelci. Priekopníkom umeleckých plagátov bol slávny francúzsky maliar Henri de Toulouse-Lautrec. Jeho meno bolo známe so slávnym Moulin Rouge v Paríži, kde maľoval jednotlivých účinkujúcich a kankánové tanečnice. Plagátovej reklamnej tvorbe sa venoval nám známy tvorca secesných skvostov Alfons Mucha. Maliari a grafici začali tvoriť návrhy na reklamné kampane veľkých firiem, ilustrovať reklamné časopisy aj knihy pre deti, kde sa prelínali rozprávky a príbehy s nejakým novým výrobkom. Začali navrhovať reklamné suveníry a obaly na uchovávanie trvácnejších potravinárskych výrobkov. Tak začalo vznikať dizajnérstvo. Výtvarne spracované plagáty prežívali v tom období konjunktúru a nájdeme ich v zbierkach galérií a múzeí.

S druhou svetovou vojnou sa dostala reklama pod politický vplyv a u nás aj od začiatku socializmu, kedy bola akousi "neserióznou" záležitosťou, pričom jej slogany boli primitívne a bezduché.

Vstup do konzumnej spoločnosti

To, čo sa deje dnes v reklame u nás sa naštartovalo v 50. rokoch v západnej Európe. Z reklamných plagátov hľadeli na svet spokojné a rozradostené gazdinky a detičky, pozývajúce do konzumnej spoločnosti. Moderní pomocníci do domácnosti, instantné chutné polotovary šetriace čas, výdatné pokrmy a bohaté ponuky potravín mali zaplašiť spomienky na nedostatok počas vojnových rokov. Podľa hollywoodského príkladu sa do reklamných akcií zapojili aj významní filmoví herci. Americký spôsob reklamy sa v Európe presadil predovšetkým s príchodom značiek Coca-Cola a Marlboro.

Úspešné symboly

Jednou z úspešných postáv obchodnej reklamy bol znovuobjavený Santa Claus, ktorého v tomto čase vidíme niekoľkokrát denne na obrazovke. Rýchlo sa stal celosvetovým symbolom Vianoc. Legenda reklamy Leo Burnet, ktorý vychádzal z toho, že vo vizuálnej reklame sú rozhodujúce obrazy a nie slová, sa preslávil prehlásením, že televízia je najsilnejšou drogou, ktorú môže reklama užiť. Bol presvedčený, že aj keď zákazník rozumovo reklamu odmietne, zostane mu obraz v podvedomí.

V tomto stručnom prehľade reklamy sme sa od najstarších čias dostali do modernej doby. A v nej moderná reklama nevystačí s chválou na prednosti výrobku. Podľa zakladateľa inteligentnej reklamy Američana Billa Bembacha jej tvorca musí byť vtipný a mať neošúchané nápady.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 966
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 588
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 777
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 598
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 005
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 549
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 101
  1. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  2. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  3. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  4. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  6. Peter Slamenik: Černák
  7. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  8. Ján Chomík: Blázni
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 196
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 11 023
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 525
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 282
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 864
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 689
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 020
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 537
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  2. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  3. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  4. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  6. Peter Slamenik: Černák
  7. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  8. Ján Chomík: Blázni
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 196
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 11 023
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 525
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 282
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 864
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 689
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 020
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 537
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu