Dakar láme účastnícke rekordy

Sportnet|10. dec 2007 o 00:00

Jubilejný ročník púštnej rally čaká ešte viac piesku a dún Už len 25 dní zostáva do štartu 30. ročníka Lisboa-Dakar 2008. Ten je naplánovaný na 6.

Jubilejný ročník púštnej rally čaká ešte viac piesku a dún

Už len 25 dní zostáva do štartu 30. ročníka Lisboa-Dakar 2008. Ten je naplánovaný na 6. januára 2008 opäť v hlavnom meste Portugalska Lisabone a skončí sa 20. januára tradične v senegalskom Dakare. Na štart sa postaví 570 tímov z 50 krajín (245 motocyklistov, 50 štvorkoliek, 205 automobilov a 100 kamiónov), čo je o 60 tímov viac, ako minulý rok. Riaditeľ podujatia Etienne Lavigne predstavil v závere uplynulého mesiaca v Paríži 9723 km dlhú trasu 14-dňového maratónu a všetkým prisľúbil "more z piesku na Sahare a jej dunách".

KOŠICE. A je to tu zas. Rallye Dakar, po tretí raz s názvom Euromilhőes Lisboa-Dakar 2008, sa hlási s jubilejným, 30. pokračovaním a sľubuje opäť zaujímavé divadlo. Hlavné trasy súťaže konkretizovali organizátori ešte v máji počas pracovného stretnutia v Budapešti. Nahlas sa hovorilo že ďalší ročník tohto prestížneho podujatia môže začínať práve v Budapešti. Riaditeľ pretekov Etienne Lavigne niekoľko týždňov pred štartom jubilejného ročníka však vyvrátil prípadné fámy a potvrdil, že v roku 2009 sa bude štartovať v Lisabone. Nevylúčil, ani nevyvrátil možnosť, že v roku 2010 by štart mohol byť už Budapešť. Organizátori už majú aj predstavu trate, ktorá by pokračovala na juh Európy, trajektom do Egypta a cez Lýbiu na západ až do Dakaru. V Lýbii už Dakar bol v rokoch (1989-92, 2000, 2003), kým v Alžírsku karavána súťažiacich ukázala v roku 1993. Všetko sú to len úvahy a na konečné rozhodnutie si budeme nejaké mesiace ešte počkať.

Rely so slovenskou účasťou

Piesok, prach a kamenie to je tradičný nepriateľ motoristických dobrodruhov, ktorí sa každoročne vydávajú na trať dakarského maratónu. Prvý raz v histórii je vekový priemer polovice jazdcov nižší ako 40 rokov a až 40 percent motocyklistov zažije na Rely Dakar svoj krst, medzi automobilovými pilotmi bude 18 nováčikov. Medzi novicmi bude "figurovať" aj slovenský motocyklový pretekár Ivan Figura, ktorý sa predstaví v českom tíme. Na štarte nechýbajú ani členovia Environ Servis Moto Teamu Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš. Ten vlani pre problému s technikou musel predčasne zo súťaže odstúpiť. Oveľa lepšie sa darilo Katriňákovi, ktorý svoj štvrtý štart na tomto podujatí premenil na celkové 9. miesto v absolútnom hodnotení. V hodnotení netovárenských jazdcov v triede nad 450 ccm skončil na prvom mieste a v triede Open mu patrila druhá priečka. Niekoľko dní pred štartom si obaja prevzali v košickej firme nové motocykle KTM 690. Jakeš priznal, že táto súťaž ho chytila za srdce a účasť na nej prirovnal k nejakej droge. "Predpokladám, že moja druhá účasť bude lepšia a lepšie sa dokážem vysporiadať s nástrahami trate. Mojím najväčším snom je zúčastniť sa tlačovky v cieli Dakaru. Úplne jedno bude, kde sa budem počas súťaže pohybovať vo výsledkovej listine, lebo prvoradým cieľom je prejsť cieľom. Aj preto teraz nechcem hovoriť o výsledkoch, ak zvládnem budúcoročný cieľ, potom budem rozmýšľať nad tým, ako byť ešte lepší," dodal I. Jakeš. Pre skúsenejšieho Katriňáka je to už piate zastavenie na tejto rely. Predchádzajúce štarty poriadne preverili jeho psychiku, keď tri dni musel stráviť sám v púšti. S odstupom času na to spomína s úsmevom, ale vtedy mu nebolo všetko jedno. "Každý jazdec odchádza na tieto preteky veľmi dobre pripravený, avšak na trati ho čaká veľké množstvo nástrah. Mojím hlavným cieľom je veľmi dobre sa pripraviť po psychickej aj fyzickej stránke. Dôležitá je pohoda a verím, že náš tím ju počas súťaže dokáže vytvoriť a bude sa nám jazdiť dobre. S motorkou som zatiaľ spokojný, môžem na jej adresu povedať iba kladné veci. Preverí ju samotná súťaž a uvidím či bude odolná voči pádom a opotrebeniu, ako tá prechádzajúca," povedal J. Kaktriňák.

Pohľad do histórie

Podľa organizátorov Rally Dakar na púštnom dobrodružstve je prvoradá bezpečnosť jazdcov, preto neváhali po vyhrážkach upraviť trať. V roku 1978 sa na parížskom námestí Trocadero zoradilo na štart 87 motocyklov, 80 automobilov a 12 kamiónov. Medzi súťažiacimi nechýbalo ani sedem žien a prvý ročník dnes už populárnej a veľmi prestížnej súťaže meral 10 000 km. Premiérovými víťazmi púštneho dobrodružstva sa stali Francúzi Genestier na automobile Range Rover a Neveu na motocykli Yamaha. Výsledky kamiónov neboli vyhlásené. Hneď po prvom ročníku si táto súťaž získala uznanie a stala sa prestížnou záležitosťou pre všetkých pretekárov. Jedna z najnáročnejších a najznámejších púštnych rely začínala ako Pariž Dakar, pokračovala ako Barcelona Dakar a teraz je to Lisabon Dakar.

Tragické memento

V roku 1979 zahynul prvý, organizátormi po želaní rodiny nezverejnený jazdec, v roku 1982 si Dakar vyžiadal tri obete spomedzi motocyklistov. Ďalšieho pretekára, ktorý ostal v anonymite, Holanďana Berta Osterhuisa a Francúza Jeana Noela Pineaua. V roku 1986 tu zahynul Japonec Jasuo Kanako, v roku 1988 Francúz Jean Claude Huger, v roku 1992 Francúz Gilles Lalay, v roku 1994 Belgičan Michel Sansen, v roku 1997 ďalší Francúz Jean Pierre Leduc. Osem rokov si náročné podujatie nevyžiadalo žiadnu obeť spomedzi motocyklistov. Žiaľ, vlani dvaja motocyklisti Juhoafričan Elmer Symons a Francúz Eric Aubijoux zahynuli a ich smrť bola zatiaľ posledným varovaním náročných púštnych podmienok, ktoré si už vyžiadali daň v podobe 53 obetí. Aj preto riaditeľ pretekov Etienne Lavigne pri predstavení 15 etáp ročníka 2008 venoval mimoriadnu pozornosť novému bezpečnostného programu. Vôbec, motocyklistická sekcia je na Dakare tradične najstratovejšia, každý rok dorazí do cieľa len tretina účastníkov. Uvidíme, ako to dopadne teraz...

Čo prezrádza štatistika

n Od roku 1979 pracovalo na prípravách i počas súťaže okolo 13 600 ľudí

n Počas histórie súťaže tá zavítala do 21 rôznych krajín

n V uplynulom ročníku štartovalo 245 motocyklistov, 180 automobilov a 85 kamiónov

n Rally Dakar patrí medzi otvorené súťaže pre každého, štartuje na nich takmer 80 percent amatérov

n V roku 2007 sa súťaže zúčastnili pretekári zo 43 krajín sveta, z ktorých 30 percent tvorili Francúzi

n V Portugalsku preteky sledovalo naživo viac ako milión divákov

n Súťaže sa každoročne množstvo novinárov, na štarte sa ich akreditovalo 480, z ktorých 166 absolvovali aj celú súťaž

n Prestížna rely sa vysielala v 185 krajinách a televízie jej venovali 643 hodín vysielacieho času

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Sportnet na východe»Dakar láme účastnícke rekordy