človek, ale autonómne pracujúci počítačový riadiaci systém. Boss je jedno z robotických či robotizovaných áut, ktoré sa zúčastnili na nedávnej súťaži Urban Challenge 2007 (mestská výzva 2007). Išlo už o tretiu súťaž, usporiadanú americkou vojenskou výskumnou agentúrou DARPA. Tá sa venuje vývoju áut-robotov s autonómnym riadením, ktoré
by mohli na bojisku (najmä v mestách) plniť rôzne úlohy, a to bez ohrozenia života vojakov. Preteky Urban Challenge 2007 sa konali v simulovaných mestských podmienkach v areáli bývalej leteckej základne George AFB v Kalifornii. Vozidlá mali prejsť za menej než šesť hodín trasu dlhú približne 96 kilometrov. Víťazom sa ale nestalo to vozidlo, ktoré prešlo trasu najrýchlejšie, ale to, ktoré podľa názoru poroty najlepšie zvládlo nástrahy trate a dodržiavalo kalifornské dopravné predpisy (išlo teda skôr o súťaž než o preteky). Vozidlá napríklad museli zastaviť pred značkou Stop, museli sa vyhnúť prekážkam na trati (napr. stojacim vozidlám) a nesmeli ísť príliš blízko za iným vozidlom. Bežnú premávku v meste simulovalo približne 50 vozidiel Ford Taurus, riadené skúsenými profesionálnymi vodičmi. Tieto vozidlá boli vystrojené bezpečnostnou klietkou v interiéri, pretože sa nedalo celkom vylúčiť, že doň narazí robotické auto, ktorému zlyhal autonómny riadiaci systém. Do súťaže Urban Challenge sa prihlásilo 89 tímov a z nich sa do finále, konaného 3. novembra, prepracovalo 11 tímov. Po celonočnom vyhodnocovaní finálovej jazdy porota vyhlásila za víťaza vozidlo Boss tímu Tartan Racing. Tento tím tvorili odborníci z univerzity Carnegie Mellon a z firiem General Motors, Caterpillar a Continental AG. Vozidlo Boss je postavené na báze športovo-úžitkového modelu Chevrolet Tahoe, poháňaného 5,3-litrovým vidlicovým osemvalcom. Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom automatickej prevodovky. Riadiaci systém vozidla je tvorený desiatkou výkonných procesorov Intel Core2Duo a jeho softvér má vyše pol milióna riadkov. Softvér spracúva informácie z celého radu detekčných zariadení, medzi ktoré patrí niekoľko radarov, lidarov (laserový radar) a videokamier, i z navigačného systému GPS. Riadiaci softvér vyhodnocuje každú sekundu vyše tisíc možných trajektórií vozidla a z nich vyberie najvhodnejšiu. Víťazný tím získal od agentúry DARPA finančnú cenu vo výške 1 milión dolárov. Podľa plánu amerického ministerstva obrany by do roku 2015 mala byť tretina všetkých vojenských vozidiel vystrojená autonómnym riadiacim systémom. Možno ešte dodať, že autonómne riadené vozidlá netreba zamieňať za vozidlá, ktoré sú diaľkovo riadené operátorom. Vozidlá s autonómnym riadením musia byť schopné bezpečne a spoľahlivo jazdiť bez akéhokoľvek zásahu človeka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.