Korzár logo Korzár

Boss jazdí bez vodiča a dodržuje predpisy

Je to skutočne tak: auto-robot Boss dokáže jazdiť ulicami mesta a dodržiavať (kalifornské) dopravné predpisy, pričom jeho "vodičom" nie je živý

človek, ale autonómne pracujúci počítačový riadiaci systém. Boss je jedno z robotických či robotizovaných áut, ktoré sa zúčastnili na nedávnej súťaži Urban Challenge 2007 (mestská výzva 2007). Išlo už o tretiu súťaž, usporiadanú americkou vojenskou výskumnou agentúrou DARPA. Tá sa venuje vývoju áut-robotov s autonómnym riadením, ktoré

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

by mohli na bojisku (najmä v mestách) plniť rôzne úlohy, a to bez ohrozenia života vojakov. Preteky Urban Challenge 2007 sa konali v simulovaných mestských podmienkach v areáli bývalej leteckej základne George AFB v Kalifornii. Vozidlá mali prejsť za menej než šesť hodín trasu dlhú približne 96 kilometrov. Víťazom sa ale nestalo to vozidlo, ktoré prešlo trasu najrýchlejšie, ale to, ktoré podľa názoru poroty najlepšie zvládlo nástrahy trate a dodržiavalo kalifornské dopravné predpisy (išlo teda skôr o súťaž než o preteky). Vozidlá napríklad museli zastaviť pred značkou Stop, museli sa vyhnúť prekážkam na trati (napr. stojacim vozidlám) a nesmeli ísť príliš blízko za iným vozidlom. Bežnú premávku v meste simulovalo približne 50 vozidiel Ford Taurus, riadené skúsenými profesionálnymi vodičmi. Tieto vozidlá boli vystrojené bezpečnostnou klietkou v interiéri, pretože sa nedalo celkom vylúčiť, že doň narazí robotické auto, ktorému zlyhal autonómny riadiaci systém. Do súťaže Urban Challenge sa prihlásilo 89 tímov a z nich sa do finále, konaného 3. novembra, prepracovalo 11 tímov. Po celonočnom vyhodnocovaní finálovej jazdy porota vyhlásila za víťaza vozidlo Boss tímu Tartan Racing. Tento tím tvorili odborníci z univerzity Carnegie Mellon a z firiem General Motors, Caterpillar a Continental AG. Vozidlo Boss je postavené na báze športovo-úžitkového modelu Chevrolet Tahoe, poháňaného 5,3-litrovým vidlicovým osemvalcom. Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom automatickej prevodovky. Riadiaci systém vozidla je tvorený desiatkou výkonných procesorov Intel Core2Duo a jeho softvér má vyše pol milióna riadkov. Softvér spracúva informácie z celého radu detekčných zariadení, medzi ktoré patrí niekoľko radarov, lidarov (laserový radar) a videokamier, i z navigačného systému GPS. Riadiaci softvér vyhodnocuje každú sekundu vyše tisíc možných trajektórií vozidla a z nich vyberie najvhodnejšiu. Víťazný tím získal od agentúry DARPA finančnú cenu vo výške 1 milión dolárov. Podľa plánu amerického ministerstva obrany by do roku 2015 mala byť tretina všetkých vojenských vozidiel vystrojená autonómnym riadiacim systémom. Možno ešte dodať, že autonómne riadené vozidlá netreba zamieňať za vozidlá, ktoré sú diaľkovo riadené operátorom. Vozidlá s autonómnym riadením musia byť schopné bezpečne a spoľahlivo jazdiť bez akéhokoľvek zásahu človeka.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 197
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 587
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 920
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 379
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 4 871
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 003
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 273
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 073
  1. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  2. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  3. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  4. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  5. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  6. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  7. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  8. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 803
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 350
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 868
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 697
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 574
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 439
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 010
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 668
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  2. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  3. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  4. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  5. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  6. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  7. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  8. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 803
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 350
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 868
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 697
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 574
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 439
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 010
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 668
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu