Korzár logo Korzár

Klaus a Antiklaus

Hoci americké primárky sú asi stokrát väčšie "mäso", ani voľba českého prezidenta nie je malá "performance". Poslaneckú snemovňu a Senát

(dvojkomorový parlament) čaká na dnešnom spoločnom zasadaní prvý pokus zvoliť nástupcu Václava Klausa. Bude ním buď Václav Klaus, alebo Jan Švejnar, alebo... Teoreticky môže byť aj niekto tretí, pokiaľ táto prvá voľba skončí nezvolením ani jedného.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď sa hlava českého štátu volí nepriamo, takže cirkus pre voličov je akosi zbytočný, spojené sily politických strán a médií vyrobili z udalosti šou prvej triedy. Samozrejme, leví diel zásluh náleží aj kandidátom. Klaus je veľký herec a Švejnar, emigrant, ktorý prežil celý dospelý život v USA, prispel prvkami typicky americkej kampane (v miniatúrnom vydaní, samozrejme). Výsledkom sú dva mesiace mediálneho humbugu a tiež potenciálnych politických dôsledkov, čo násobne (rádovo) prevyšujú samotný význam prezidentskej funkcie, ktorá mimo menovania centrálnych bankárov a sudcov obsahuje už len ceremoniálne právomoci.

SkryťVypnúť reklamu

Tisíckrát viac ako o kompetenciách a moci je stret Klaus-Švejnar zrážkou symbolov. Táto voľba je posledná príležitosť českých liberálnych intelektuálov ponížiť, poraziť Klausa, ktorého úprimne nenávidia najmä preto, že je ešte väčší intelektuál ako oni a hlása zo svojej pozície aj nekonformné, politicky nekorektné názory. Jana Švejnara vymysleli po tom, čo žiadneho iného "Antiklausa", na ktorom by sa mohla vygenerovať širšia zhoda, nenašli. Niežeby sa dalo Klausa podozrievať, že so svojimi ideovými odporcami nakladal v politickom boji korektnejšie ako oni s ním, ale nasadením "spoločenstva pravdy a lásky" (to sú tí "havlovci") a vývojom bola prezidentská voľba odklonená do zásadného sporu o interpretáciu československej transformácie. Ku ktorej sa Klaus, bez schopnosti sebareflexie (aj) za chyby, autorsky jednoznačne hlási. A keďže (kedysi??) liberálny ekonóm Švejnar dobrovoľne prijal rolu "Antiklausa", teda kandidáta koalície kritikov transformácie a prevzal aj ich výklad dejín a reforiem, zvolenie Klausa je v záujme kontinuity a odkazu Novembra ´89. Čo je, iste, hrozne paradoxné, ak pri "zrode" Švejnara stáli "havlovské" kruhy a sám Václav Havel.

SkryťVypnúť reklamu

To je jeden bank, ktorý je v hre, druhý a takpovediac hmatateľný je (viacmenej) prežitie vládnej koalície. Zelení, ktorí sú jej najmenšou stranou (6 poslancov, ODS má 81!), majú iste pravdu, že spoločný kandidát na prezidenta nie je súčasťou koaličnej zmluvy. Avšak to, že oni "vymysleli" a postavili Švejnara proti tej ODS, ktorá im dala veľkorysé vládne podmienky (4 ministri!), pričom pád otca zakladateľa a čestného predsedu Klausa by ODS evidentne destabilizoval, ak úplne nerozbil, je jednoducho politicky absurdný krok. A podpora rozcválanej, divokej ľavice Paroubek-KSČM. Zvolenie Švejnara, ktorého "ochota prispôsobiť ponuku dopytu, podľa učebníc marketingu, sa ukazuje byť nekonečná" (komentátor Čermák), si môže v tejto konštelácii želať iba samovrah-masochista-blázon.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 352
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 559
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 145
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 267
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 127
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 365
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 713
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 231
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 453
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 597
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 365
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 713
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 231
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 453
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 597
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu