spoločnosti Air France. Prvotnou príčinou tejto tragickej havárie bolo prerazenie jednej pneumatiky lietadla cudzím kovovým predmetom, ktorý sa na štartovaciu dráhu dostal z iného lietadla. Je zrejmé, že akýkoľvek predmet, ležiaci na vzletovej či pristávacej dráhe, predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre lietadlá. Skrutky, matice či iné kovové či nekovové súčasti a iné predmety môžu byť nasaté do motorov lietadiel, prípadne môžu poškodiť pneumatiky alebo aj ovládacie plochy lietadla. V súčasnosti sa kontrola čistoty pristávacích dráh vykonáva zrakovo, pracovníkmi letiska, ktorí autom niekoľko ráz denne prejdú po dráhe a skontrolujú ju. Keďže dráhy sú často dlhé aj štyri kilometre, ide o zdĺhavú operáciu, ktorá na väčších letiskách môže viesť aj k meškaniu lietadiel. Tento problém pomôže vyriešiť nový systém na detegovanie prítomnosti cudzích predmetov na dráhe letiska, ktorý vyvinula britská firma QinetiQ. Nový systém má názov Tarsier a je to vlastne špeciálny typ radaru. Tarsier je radar pracujúci s milimetrovými vlnami (vlnová dĺžka použitého žiarenia je niekoľko milimetrov), ktorý umožní zistiť prítomnosť aj veľmi malých predmetov na dráhe letiska. Tento radar určí polohu zisteného predmetu s presnosťou tri metre a to do vzdialenosti dvoch kilometrov. Tarsier môže pracovať nepretržite, pričom nie je treba prerušiť vzlety či pristátia lietadiel. Jeden z prvých radarov Tarsier bol inštalovaný na medzinárodnom letisku v kanadskom Vancouveri. Prvým americkým letiskom, na ktorom bol tento systém inštalovaný, je letisko T.F.Greena v štáte Nové Anglicko. Systém tarsier na tomto letisku je testovaný a vyhodnocovaný Federálnym úradom pre letectvo (FAA). Nedávno si systém Tarsier objednalo aj letisko Doha v Katare. Toto letisko prežíva búrlivý rozvoj, pričom počet cestujúcich, ktorí ním prešli, stúpol v priebehu ostatných desiatich rokov z dvoch miliónov na desať miliónov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.