Korzár logo Korzár

Sponzor Smeru má kšeft za 100 miliónov

Bratislavské letisko rekonštruovala bez súťaže firma, ktorej majiteľ sponzoroval Ficovu stranu Smer. Vedenie letiska tvrdí, že na tender nebol čas.

BRATISLAVA. Firme Ikores Slovakia, ktorá dostáva od volieb jednu štátnu zákazku za druhou, sa mimoriadne darí aj na ministerstve dopravy. Na bratislavskom letisku, ktoré spadá pod šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho zo Smeru, dostala za posledný rok zákazky za viac ako 200 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazky na letisku

Majiteľ firmy Jozef Kopecký daroval Smeru 200tisíc korún. Najskôr postavil Ikores na letisku nové parkovisko za 38 miliónov. Vzápätí získala firma zákazku na rozsiahlejšiu rekonštrukciu letiska, ktorej súčasťou bola aj výstavba jedného odletového mosta za 70 miliónov korún. Pomáha sprehľadniť tok cestujúcich z krajín schengenského priestoru a krajín mimo neho. Pred niekoľkými mesiacmi letisko projekt rozšírilo s tým, že Ikores postaví ešte jeden odletový most. Hoci išlo o zákazku za 100 miliónov korún, na stránke letiska nie je o firme ani spôsobe jej výberu zmienka. Letisko ju pritom vybralo bez verejnej súťaže ešte v máji minulého roka, stavbu ukončila v septembri. Oba mosty sú v prevádzke od novembra 2007.

SkryťVypnúť reklamu

Z 23 na 70 miliónov

Podkladovú štúdiu k rekonštrukcii letiska, ktorá bola nevyhnutná pre vstup Slovenska do Schengenu, vypracovalo bývalé vedenie letiska v máji 2005. O rok neskôr predložilo projekt za 23 miliónov korún schengenskej komisii. "Komisia ho schválila, urobila sa súťaž, už bolo dokonca vydané územné rozhodnutie," hovorí bývalý šéf predstavenstva letiska Milan Kajan.

Nové vedenie letiska, ktoré nastúpilo po voľbách 2006, však schválený projekt ani výsledok tendra nerešpektovalo. "Zdedili sme to v takom stave, že bolo treba všetko znovu naprojektovať. Štúdia nešla do detailov, odletové mosty boli len naznačené," tvrdí člen predstavenstva a zástupca riaditeľa letiska František Stolárik. Výsledkom je, že koncom roka 2006 vybralo letisko nového dodávateľa, spoločnosť Ikores Slovakia. Zmenila sa aj cena - namiesto pôvodných 23 miliónov dostala firma zákazku na výstavbu prvého mosta za 70 miliónov korún. Minister Vážny sa vtedy vyjadril, že preskúma spôsob výberu dodávateľa. K akým záverom prišiel, dodnes nepovedal.

SkryťVypnúť reklamu

Časový sklz?

Stolárik v minulosti priznal, že pozná ľudí z Ikoresu, vrátane majiteľa firmy Jozefa Kopeckého. "Sú to roky." Firmu však podľa neho oslovili priamo pre časový sklz, aby "sme vôbec mohli čerpať schengenské prostriedky". Časť projektu totiž financuje Európska únia, v prípade letiska vraj boli peniaze viazané do konca roka 2006. Za spomínaný sklz nesie podľa Stolárika zodpovednosť bývalé vedenie letiska, respektíve ministri vnútra a dopravy. "Minimálne rok tu niekto spal."

Bývalý šéf letiska Kajan to považuje za výhovorky. "Súčasné vedenie letiska ignorovalo projekt za 23 miliónov, pretože to potrebovali urobiť niekoľkonásobne drahšie."

Bývalý minister vnútra Vladimír Palko, ktorého rezort zosúlaďoval proces vstupu Slovenska do Schengenu, zase pripomína, že KDH bolo v Dzurindovej vláde len do konca januára 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Zodpovednosť odmieta aj bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič z SDKÚ. Ministerstvo podľa neho nemohlo urobiť viac aj preto, že vo februári 2006 vláda zastavila všetky dôležité rozhodnutia, ktoré sa týkali privatizácie i verejných obstarávaní.

Dodatok za 100 miliónov

O navýšení zákazky o ďalších 100 miliónov korún v prospech Ikoresu rozhodlo letisko v máji 2007. "Mesiac predtým tu boli schengenskí komisári, ktorí vyslovili pochybnosti, či je z hľadiska efektívneho oddelenia schengenských a neschengenských cestujúcich dostatočná výstavba jedného odletového mosta," povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková. Po dohode s ministerstvami vnútra a dopravy sa teda letisko rozhodlo postaviť aj druhý odletový most. Zákazku rozšírilo len dodatkom k pôvodnej zmluve s firmou Ikores. "V tom čase už nebol priestor na výberové konanie, stavba musela byť v súlade so schengenskými kritériami odovzdaná do septembra 2007," tvrdí Stolárik.

Beblavá: Ikores nie je jediný

Emília SičákováBeblavá z Transparency International si myslí, že aj v časovej tiesni sa dá postupovať inak. "Simulovanou súťažou s jednoduchšími podmienkami alebo užšou súťažou." Letisko malo podľa nej osloviť viac firiem a zistiť, kto a za akú cenu vie postaviť druhý most v skrátených intervaloch. "Vieme, kto pôsobí na stavebnom trhu, Ikores tu nemá monopol. Takto to vyvoláva podozrenie, že letisko to chcelo dať vopred vybranému záujemcovi, ktorý je navyše podozrivý z prepojenia na stranu Smer," hovorí Beblavá.

* * *

FAKTY

Zákazky Ikoresu

n Odletové mosty na bratislavskom letisku za 170 miliónov.

n Parkovisko za 38 miliónov.

n Rekonštrukcia inšpektorátu práce v Košiciach za 36 miliónov.

n Rekonštrukcia hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom za 150 miliónov.

n Kontrolná hala v Ubli za 63 miliónov.

n Kontrolný röntgen v Maťovciach za 50 miliónov.

n Riadiaca veža na letisku v Prešove za 55 miliónov.

n Vojenský archív za miliardu.

Autor: mv

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu