Korzár logo Korzár

"Zmrazili" vojenské nákladniaky

Nákladné automobily pre potreby armády musia vydržať oveľa viac než civilné nákladné vozidlá. Predpokladá sa, že armádne vozidlá budú spoľahlivo

slúžiť v širokom rozsahu poveternostných podmienok. Ich odolnosť voči páľave i voči mrazom sa skúša aj v špeciálnych klimatických komorách, ktoré umožňujú vytvoriť požadované parametre teploty a vlhkosti a udržiavať ich potrebnú dobu na rovnakej úrovni. Modernou klimatickou komorou disponuje aj britská vedeckovýskumná spoločnosť QinetiQ. V tejto komore prebehli nedávno skúšky 12 rôznych typov nákladných vozidiel MAN, ktoré si objednalo britské ministerstvo obrany. Tieto skúšky boli súčasťou 18-mesačného komplexného testovania vojenských nákladných vozidiel MAN. V priebehu troch šesťtýždňových skúšok v spomenutej klimatickej komore boli vozidlá vystavené pôsobeniu teplôt v rozsahu od mínus 46 stupňov do plus 49 stupňov. Prvý test simuloval podmienky suchého púštneho podnebia s teplotami dosahujúcimi až 49 stupňov a so simulovaným pôsobením slnečného žiarenia, dosahujúceho hodnotu až 1 120 wattov na štvorcový meter. V druhej fáze sa simulovali vlhké tropické podmienky sa teplotou až 40 stupňov a s relatívnou vlhkosťou až 80 %.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky ako v Arktíde

V konečnej fáze klimatických testov boli vozidlá vystavené arktickým podmienkam s teplotami až mínus 32 stupňov, pričom vozidlá v špeciálnej "zimnej" úprave museli vydržať teploty až mínus 46 stupňov. Pri týchto veľmi nízkych teplotách sa skúšali všetky funkcie vozidla, vrátane spúšťania motora, činnosti vykurovacieho systému kabíny, stieračov i bŕzd. Spoľahlivo museli fungovať aj pomocné zariadenia, napríklad navijaky, čerpadlá či žeriavy. Hlavná klimatická komora firmy QinetiQ má dĺžku 24,5 m, šírku 25 m a výšku 5,4 m. Teplotu v komore možno plynulo meniť od mínus 70 do plus 70 stupňov. Relatívnu vlhkosť možno meniť od hodnoty vonkajšej vlhkosti až prakticky po 100 % vlhkosť. Podobné parametre sa dajú dosiahnuť aj v menšej komore s rozmermi 5 m x 4 m x 7,5 m. Hodnota kontraktu medzi britským ministerstvom obrany a nemeckou firmou MAN má hodnotu okolo 1,3 miliardy libier a je to najväčší kontrakt na dodávku vojenských nákladných vozidiel v Európe za ostatných 25 rokov. V rámci tohto kontraktu dodá firma MAN Británii vyše 7 000 vozidiel s usporiadaním osí 4x4, 6x6 a 8x8. Väčšinu vozidiel dostane britská armáda, časť aj britská námorná pechota a kráľovské letectvo. Nové, moderné nákladné vozidlá nahradia flotilu nákladných vozidiel rozmanitých typov, z ktorých mnohé sú v službe už od 70. rokov minulého storočia. Vojenské nákladné vozidlá MAN by britským ozbrojeným silám mali slúžiť aspoň 20 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 526
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 195
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 284
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 727
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 849
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 014
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 204
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 069
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 433
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 978
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 64 700
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 194
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 516
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 117
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 718
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 433
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 978
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 64 700
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 194
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 516
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 117
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 718
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu