Poznáme ho všetci. Netreba ho nikomu predstavovať. V pondelok uplynulo 110 rokov od narodenia legendárneho Enza Ferrariho.KOŠICE. Február je trochu
Tomáš Tóth
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Poznáme ho všetci. Netreba ho nikomu predstavovať. V pondelok uplynulo 110 rokov od narodenia legendárneho Enza Ferrariho.
KOŠICE. Február je trochu zvláštny mesiac pre automobilový šport. Na svet priviedol velikánov takých mien ako Niki Lauda, Mario Andretti, Alain Prost, Roger Penske, Graham Hill, John Surtees či Jean Todt. Najväčším zo všetkých je však nepochybne Enzo Ferrari.
Podľa matriky sa Enzo Ferrari narodil v Modene 14. augusta 1898 ako syn majiteľa továrne na kovové konštrukcie. Už od detstva sa túžil stať automobilovým pretekárom a v 30-tych rokoch minulého storočia sa mu to chvíľu aj darilo (stal sa továrenským pilotom tímu Alfa Romeo a deväťkrát dokonca zvíťazil). Volant zavesil na klinec po narodení syna Alfreda (Dina) a pod značkou Ferrari začal viesť športové oddelenie Alfy Romeo. V r. 1937 sa Alfa Romeo rozhodla niesť sama kožu na trh a stajňa Ferrari bola zrušená. Krátko nato prepustili aj Enza a v decembri 1939 založil Auto Avio Construzioni. O štyri roky neskôr sa firma presťahovala do Maranella a hneď po skončení vojny sa začala hrdiť menom Ferrari. Prvý model niesol označenie Ferrari 125 a debutoval v máji 1947. Len o niekoľko dní neskôr značka zaknihovala prvé víťazstvo, keď na veľkej cene Ríma (25. 5. 1947) zvíťazil Frank Cortes.
Bez značky Ferrari by sme si súčasnú F1 iba ťažko predstavovali. Je to totiž jediný tím, ktorý nevynechal ani jeden ročník novodobých majstrovstiev sveta kráľovskej automobilovej disciplíny. Prvé preteky na Silverstone síce Scuderia Ferrari vynechala, no už o týždeň neskôr (v Monte Carle 21. 5. 1950) otvorila najfamóznejšiu kapitolu tohto športu. Odvtedy vzpínajúci sa koník nastúpil do 758 grand prix, pričom 201 z nich vyhral! Neuveriteľných 3 849,5 boda stačilo na pätnásť jazdeckých a pätnásť tímových titulov, ktoré vyjazdili legendy ako Ascari, Fangio, Hawthorn, Surtees, Lauda, Scheckter, Schumacher a Räikkonen. V čase, keď starý pán zomrel (14. 8. 1988), tím prežíval ťažké obdobie. S návratom Montezemola a príchodom Todta a Schumachera v r. 1993 tím začal písať novú históriu, nesúcu sa v duchu legendárneho il Commendatore (vyvolený). Enzo bol muž, ktorý vždy hľadel do budúcnosti. Nikdy neoddychoval na vavrínoch. Pre svoju húževnatosť, vôľu, ale aj zmysel pre nadradenosť bol právom považovaný za monarchu automobilového športu.