Korzár logo Korzár

Košice očakávali od železničnej dopravy prínos, skutočnosť bola opačná

Aká dôležitá je fungujúca stála doprava - osobná aj nákladná, to sa ukázalo v druhej polovici 19. storočia na východnom SLovensku a najmä v

Košiciach, kde už spôsob výroby prekročil hranice manufaktúry. Kým v iných európskych mestách si ich výstavba aj vznik priemyselných podnikov vyžiadal pouličnú osobnú, nákladnú aj železničnú dopravu, v Košiciach bola osobná doprava a najmä tovaru iba súkromnými povozníkmi. Prepravovať tovar do zahraničia mohli košickí obchodníci úradne iba dostavníkmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takéto dopravné podmienky aj zlé cesty boli príčinou uzavrenosti trhu Košíc a ich obchodovanie so zahraničím - najmä s Nemeckom a Talianskom - vo väčšom objeme.

SkryťVypnúť reklamu

Oneskorenie v železničnej doprave

Verejná doprava a spoje mali významnejšiu úlohu v hospodárskom živote Košíc v posledných 30. - 40. rokoch 19. storočia vybudovaním parných železníc. Ich výstavba sa oproti iným častiam Rakúsko-uhorskej monarchie oneskorovala. Prvý vlak s parnou lokomotívou a dvoma vozňami prišiel do Košíc 5. júla 1860 po trati vybudovanej spoločnosťou Potiskej železnice. Pravidelná premávka z Košíc do Budapešti okružnou cestou cez Debrecín sa začala o mesiac neskoršie. Po dvoch rokoch dostavali trať z Miškovca do Budapešti, takže bolo možné cestovať spojom Košice - Budapešť - Viedeň. Za to, že Košice zapojila do železničnej dopravnej siete spoločnosť Potiská železničná spoločnosť ako prvá, mesto jej poskytlo bezplatne rozsiahly pozemok na vybudovanie železničnej stanice. Košice sa začali postupne zapájať do železničnej prepravy na ostatné časti Slovenska po vybudovaní jednotlivých úsekov tratí, Košicko-bohumínskej železnice. Košice boli určené ako jej východzia stanica a to preto, lebo sem vyúsťovala trať Potiskej železnice, čím by získala preprava poľnohospodárskych komodít do západných častí monarchie a čím by sa banské oblasti východného Slovenska dostali do bližšieho spojenia so Sliezskom a jeho uhoľnou oblasťou. V novembri roku 1866 sa začali prípravné práce na úseku Košice - Obišovce s odbočkou na Prešov. Otvorili ho 1. septembra 1870. Spoločnosť severovýchodnej železnice začala budovať trať Košice - Myšľa - Ruskov - Slanec v júli 1869, čím sa Košice stali uzlovým bodom pre tri železničné spoločnosti. Spoločnosti boli tri, železničná stanica jedna a patrila Potiskej železničnej spoločnosti. Vynoril sa problém, či bude stanica slúžiť všetkým trom, alebo či si majú dve spoločnosti postaviť vlastné stanice. Keďže mesto Košice dalo na stanicu pozemok, zasiahlo aj do tohto problému. Po rokovaní s ministerstvom dopravy sa rozhodlo o zlúčení osobnej prepravy na tejto jednej železničnej stanici. Na nej sa mala vybavovať aj preprava batožiny a tiež rýchlotovarov. Severovýchodná železničná spoločnosť si mala vybudovať svoje lokomotívne depo, takisto ako Košicko-bohumínska železnica, ktorá sa navyše rozhodla zriadiť osobitné nákladné nádražie so skladom tovaru pre seba aj pre Severovýchodnú železnicu. Do konca 19. storočia k železničnej premávke v Košiciach pribudla ďalšia trať - Košicko-turnianska železnica. Potiskú železnicu na základe zákona prevzal štát, čím aj Košicko-bohumínska železnica prešla do jeho správy, t. j. do správy MÁV s tým, že aj Košicko-bohumínska mala v nej svoje zastupiteľstvo. MÁV v roku 1890 prevzali aj Severovýchodnú železnicu.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď sa za štyri desiatky rokov od otvorenia železničnej dopravy v Košiciach (od r. 1860) zaznamenal jej veľký rozvoj, z hľadiska vnútroštátnej aj zahraničnej prepravy boli Košice nevýhodne zapojené do železničnej siete. Neskoršie sa tento veľký nedostatok, táto brzda rozvoja mesta napravila výstavbou nových tratí a úpravou cestovného poriadku. Darmo boli Košice železničným uzlom, v ktorom sa stretávalo niekoľko železničných tratí. Keďže boli bez významnejšieho priemyslu, centralizačné snahy štátnych železníc radšej nahrávali rozvoju Miškovca, ako by mali podporovať košický trh prepravou tovaru urýchleným vlakovým spojením. Nemali na tom záujem ani príslušné ministerstvá, preto sa otáľalo aj s úpravou cestovného poriadku. Zaujímavé je toto porovnanie trvania cesty: z Budapešti do Viedne prekonal rýchlik 278-kilometrovú vzdialenosť za 4 hodiny a z Budapešti do Košíc 273 kilometrov za 6 hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Ako keby to bol zámer!

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 467
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 244
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 057
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 854
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 473
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 167
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 940
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 107
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 394
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 107
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 394
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu