Korzár logo Korzár

Obrovský terminál, obrovský chaos

Keď britská kráľovná Alžbeta II. slávnostné otvárala 14. marca na londýnskom letisku Heathrow nový terminál (T5), ktorý sa má stať pýchou letiska a

celej Británie, netušila ešte, čo sa stane o trinásť dní neskôr. V prvý deň bežnej prevádzky nového terminálu došlo totiž k masívnemu zlyhaniu systému dopravy a triedenia batožín, takže niektorí cestujúci museli na svoje kufre čakať niekoľko hodín a spoločnosť British Airways, ktorá je jediným užívateľom terminálu, musela zrušiť až 20 % letov. Chaos pokračoval aj v ďalších dňoch. V prvých dňoch prevádzky terminálu sa teda nenaplnili slová riaditeľa spoločnosti British Airways Willieho Walsha, ktorý povedal: "Terminál 5 je fantastickým zariadením a naši klienti si budú môcť vychutnať priestrannosť, pohodlie a vymoženosti, ktorú tento terminál ponúka. Sme exkluzívnym užívateľom terminálu a to nám umožní značne zlepšiť úroveň služieb, ktoré ponúkame."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Začal sa stavať v roku 2002

Povedzme si niekoľko základných údajov o novom termináli, v ktorom snáď napokon všetko bude fungovať k spokojnosti cestujúcich. Spoločnosť BAA (British Airport Authority), ktorá je vlastníkom letiska, podala žiadosť o povolenie výstavby vo februári 1993. Od mája 1995 až do marca 1999 prebiehala verejná diskusia k projektu terminálu a s ním spojenej infraštruktúry. Britská vláda dala súhlas k výstavbe v novembri 2001. S prácami na stavbe terminálu sa začalo v lete 2002. V súvislosti s výstavbou terminálu museli byť vybudované aj tunely pre metro, železnicu, autá a dopravníkové pásy pre batožinu. Celková dĺžka vybudovaných tunelov je 13,5 km. Postavená bola aj nová riadiaca veža, ktorej výška je 87 metrov a ktorá bola do užívania uvedená v apríli 2007. Už v apríli 2006 bolo pri budovanom termináli odskúšané odbavenie poschodového superlietadla Airbus A380.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy napriek skúškam

V septembri 2007 sa začali prevádzkové skúšky nového terminálu, na ktorých sa zúčastnilo 15 000 dobrovoľníkov. Celkovo bolo vykonaných 66 takýchto skúšok. Počas týchto skúšok bolo vytvorených 50 000 tzv. profilov cestujúcich, aby sa odskúšali všetky možné scenáre cestovania. Vykonalo sa aj 32 skúšok priamo s lietadlami. Nový terminál T5 je tvorený dvomi budovami, a to hlavným terminálom 5A a satelitným terminálom 5B. Tieto budovy sú prepojené tunelom, v ktorom jazdia automatické vláčiky bez vodičov. Pre lietadlá je k dispozícii 60 stojísk. Hlavný terminál 5A má dĺžku 396 metrov, šírku 176 metrov a výšku 40 metrov. Ide o najväčšiu voľne stojacu budovu v Spojenom kráľovstve. Satelitný terminál 5B je dlhý 442 metrov, široký 52 metrov a vysoký 19,5 metra. Terminál 5A má štyri nadzemné podlažia, terminál 5B má tri podlažia.

SkryťVypnúť reklamu

Sklo a oceľ

Terminály navrhlo architektonické štúdio Rogers, Stirk, Harbour + Partners. Hlavnými konštrukčnými materiálmi terminálov sú oceľ a sklo. Vnútri terminálov nie sú žiadne podperné stĺpy a preto pôsobia veľmi vzdušným dojmom. Cez sklenené fasády s celkovou plochou vyše 30 000 štvorcových metrov prúdi do terminálov dostatok denného svetla. Celkovo sa na výstavbu použilo 80 000 ton konštrukčnej ocele. Samotná strecha má hmotnosť 17 000 ton. V oboch budovách je 192 výťahov a 105 eskalátorov (pohyblivých schodísk). Medzi eskalátormi je aj najdlhší eskalátor v Európe, prekonávajúci výškový rozdiel 21,75 m. Na podlahu v oboch budovách sa použilo 417 000 dlaždíc. V termináloch je 5 000 dverí a 112 záchodov s 800 kabínkami. Cestujúci majú k dispozícii 566 sušičov rúk. V termináloch je 9 140 sedadiel (bez sedadiel v bufetoch a reštauráciách). Myslelo sa aj na mamičky s malými deťmi, pre ktoré je určených 32 kabínke na prebaľovanie. Spomenuté automatické vláčiky môžu za hodinu prepraviť 6 800 cestujúcich, pričom jazda z terminálu 5A do terminálu 5B trvá 45 sekúnd. Vláčiky jazdia rýchlosťou až 50 km/h. V termináloch je 87 obchodov a 25 bufetov a reštaurácií. Dopravníkové pásy na dopravu batožiny majú celkovú dĺžku 17 km.

Samoobslužné vybavovanie cestujúcich

Cestujúci si batožinu vyzdvihnú na jednom z 11 dookola obiehajúcich pásov. Na vybavenie cestujúcich slúži 96 samoobslužných kioskov a 54 štandardných vybavovacích pultov (check-in). Pod hlavným terminálom je železničná stanica so šiestimi nástupišťami. Vedľa terminálu je niekoľkoposchodové parkovisko pre 3 800 áut. V júni bude otvorený hotel Sofitel s 605 izbami. Pred hlavným terminálom bolo vytvorené parkové námestie, na ktorom bolo vysadených vyše tisíc stromov a 2 500 kríkov. Terminál bol projektovaný pre 30 miliónov cestujúcich ročne. Predpokladá sa, že približne 40 % všetkých cestujúcich, ktorí využijú služby letiska Heathrow, bude prechádzať práve týmto novým terminálom.

Ochranári protestujú

Výstavba druhého satelitného terminálu (5C) by mala byť ukončená v roku 2010. Na výstavbe terminálu a priľahlej infraštruktúry pracovalo okolo 60 000 ľudí. Výstavba terminálu T5 stála 4,3 miliardy libier, čo je neuveriteľných 177 miliárd korún. Nie však každému sa rozširovanie kapacity letiska Heathrow páči. Už v prvý deň prevádzky nového terminálu v ňom protestovala skupina ochrancov životného prostredia, ktorá mala tričká s nápisom Stop Airport Expansion, čiže zastavte rozširovanie letiska. Títo environmentalisti tvrdia, že ďalšie zvyšovanie prepravnej kapacity letísk Heathrow, Gatwick a Stansted sa prejaví negatívnymi klimatickými zmenami. Ľudia chcú však cestovať a tak sa pravdepodobne počet cestujúcich bude naďalej zvyšovať. Možno ešte dodať, že Heathrow je najväčším medzinárodným letiskom na svete a vlani jeho bránami prešlo temer 68 miliónov cestujúcich, čiže v priemere vyše 186 000 denne.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 815
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 494
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 528
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 419
  5. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 392
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 381
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 269
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 012
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 159
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 218
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 813
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 284
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 824
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 159
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 218
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 813
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 284
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 824
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu