Pomoc by chceli aj od štátu.
BRATISLAVA. Vďaka nábehu výroby v automobilkách Kia a PSA Peugeot sa u nás vyrába na tisíc obyvateľov 105 áut. Zaradilo nás to na celosvetovú prvú priečku. Vyrábať sa však má ešte viac. Všetky tri naše automobilky sa už teraz svorne sťažujú, že nemôžu nájsť ľudí, ktorí by pre ne autá vyrábali. Platy v tomto odvetví sa pritom podľa nich zvyšujú. Pomohol by väčší prílev zahraničných pracovníkov, čomu má pomôcť aj vláda.
Platy majú rásť
Na budúci rok chcú výrobcovia áut na Slovensku vyrobiť dokopy 640-tisíc áut. Oni a ich subdodávatelia budú potrebovať do roku 2010 zhruba 30tisíc nových zamestnancov. "Táto situácia si vyžiada to, že nárast miezd bude rýchlejší než doteraz," povedal Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska.
Otázkou je, o koľko majú tieto mzdy rásť. "U nás bola priemerná mzda 34-tisíc korún. Ukazuje to, kam sa automobilový priemysel so zárobkami môže dostať," povedal Boris Michalík z Volkswagenu.
Peter Švec, hovorca Peugeotu, si myslí, že priemerné mzdy ako ukazovateľ sú zavádzajúce: "Aj v menej príťažlivých pozíciách, ako je práca pri páse, budú platy v automobilovom priemysle rásť rýchlejšie ako inflácia."
Tá je momentálne na úrovni okolo štyroch percent. Každý, kto nastúpi pracovať do Peugeotu, dostane dnes najmenej 17-tisíc korún v hrubom. K tomu pribudnú ešte bonusy približne dvetisíc korún. V žilinskom závode Kia rástla priemerná mzda pracovníkov za pásom o sedem percent. "Tento rok očakávame podobný vývoj," povedal jej hovorca Dušan Dvořák.
Pracovníci z Vietnamu
Nedostatok ľudí by mal podľa automobiliek pomôcť riešiť aj štát. "Musíme diskutovať o novej migračnej politike," povedal Uhrík. To by chcelo od vlády nový migračný zákon, ktorý uľahčí dovoz pracovníkov aj z iných krajín, než z Rumunska a Bulharska. "V Česku sa napríklad podarilo agentúram preniknúť do Vietnamu," povedal Uhrík.
Okrem toho si myslí, že štát má pomôcť podporiť aj záujem žiakov o stredné odborné učilištia. Ministerstvo školstva preto pracuje na novom zákone. Riešiť problém treba rýchlo. Kia a Peugeot zatiaľ využívajú približne dve tretiny svojej výrobnej kapacity, cieľom je 300-tisíc automobilov ročne v každom zo závodov.
V celom slovenskom automobilovom priemysle by do roku 2010 malo pracovať viac než stotisíc ľudí. Dnes je to okolo 70-tisíc. Automobilový priemysel však rieši aj ďalšie problémy. Ľudia u nás si radšej dovezú ojazdené auto, ako kúpia nové. Minulý rok sa tak na Slovensko dostalo vyše 80-tisíc starších ročníkov.
"Zodpovedá to kúpyschopnosti nášho obyvateľstva, ale do budúcnosti to znamená problém s recykláciou," povedal Uhrík. Doteraz automobilky väčšinu svojej produkcie vyvážajú. Na celoslovenskom vývoze sa podieľajú 40 percentami.
(dk)
Autor: Spišská Nová Ves
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.