Od moderných prístrojov si policajti sľubujú zníženie počtu nehôd i meranie rýchlosti tam, kde to dosiaľ nebolo možné.
BRATISLAVA. Od septembra sa prirýchli vodiči zrejme musia pripraviť na to, že ich policajti pri prekročení rýchlosti prichytia aj tam, kde na to neboli zvyknutí. Ministerstvo vnútra totiž vypísalo súťaž na dodanie 500 kusov laserových meračov rýchlosti, ktoré by mal víťaz súťaže dodať policajtom počas nasledujúcich štyroch rokov. Za merače chce ministerstvo zaplatiť 250 až 350 miliónov korún. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič hovorí, že prvých sto meračov by mali radi už na jeseň. "Počet radarov bude závislý od potrieb polície a možností rozpočtu rezortu vnútra," povedala hovorkyňa ministerstva Silvia Miháliková.
Meranie z ruky
Kým bežné radary zabudované v policajných autách musia byť pri meranom vozidle blízko, najviac niekoľko desiatok metrov, kvalitným laserovým meračom stačí aj kilometer. Zväčša bývajú vybavené aj fotoaparátom alebo kamerou a priebeh priestupku tak podrobne zdokumentujú. Laserové merače rýchlosti často využívajú policajti v zahraničí ako doplnok radarového merania. Ich výhodou je, že sa zmestia do ruky a dokážu rýchlosť vozidla namerať z podstatne väčšej vzdialenosti. Laserové "pištole" nie sú úplnou novinkou ani na Slovensku. "Využívajú ich už niektoré mestské polície. Na nebezpečnom mieste v Nových Zámkoch sa vďaka nim podarilo situáciu výrazne upokojiť," hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. "Do akej miery budú nové merače efektívne, závisí od ich parametrov," upozorňuje Drahovský. Na trhu je veľké množstvo meračov rôznej kvality. Slovenská polícia si stanovila, že merače by mali dokázať namerať rýchlosť od 5 do 250 kilometrov za hodinu, chyba merania by nemala presiahnuť tri percentá, najmenej na dvesto metrov musia rozoznať poznávaciu značku auta a hmotnosť zariadenia vrátane kamery by nemala presiahnuť 3,4 kilogramu. Víťaz súťaže bude musieť policajtov aj zaškoliť.
Prístup polície
Dôležitý je aj spôsob, akým polícia merače používa, upozorňuje Drahovský. "Ak sa policajt postaví na koniec dediny a bude merať rýchlosť tam, kde by sa ešte nemalo zrýchľovať, tak to veľmi k bezpečnosti neprispeje." Podobný názor má aj viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák. "Sú úseky, kde policajti vyslovene lovia vodičov, hoci vyššou rýchlosťou nikoho neohrozujú. Na druhej strane sú úseky, kde by bolo vhodné umiestniť stacionárne merače nastálo."
Viac pokút, menej nehôd
Polícia si od nových radarov sľubuje výrazné zvýšenie bezpečnosti na cestách. Slovensko je momentálne pomerne ďaleko od splnenia záväzku znížiť počet mŕtvych na cestách do roku 2010 pod 305. Vlani pri dopravných nehodách zahynulo až 627 ľudí. "Nedodržanie povolenej rýchlosti zapríčinilo minulý rok 7887 cestných kolízií, čo je 12,9 percenta z celkového počtu dopravných nehôd," hovorí Miháliková. Len v blokovom konaní vlani polícia za rýchlosť pokutovala 114-tisíc vodičov a na mieste zinkasovala 142 miliónov korún. Ďalších takmer 11-tisíc rýchlych vodičov riešili dopravné inšpektoráty. "Slovenskí vodiči patria v EÚ k najhorším. Stačí sa pozrieť na naše cesty, čo sa deje z hľadiska ohľaduplnosti a dodržiavania zákona. Hneď ako prejdú za hranice, zrazu sú úplne iní. A to aj vďaka iným pokutám a lepšej technike," tvrdí Jankovič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.