Motorista by mal od júla za každý natankovaný liter skvapalneného propán butánu (LPG) ušetriť štyri koruny. To, či ušetrí naozaj, bude závisieť od
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vývoja cien ropy a rozhodnutia predajcov.
BRATISLAVA. Slovenskí motoristi, ktorí tankujú na čerpacích staniciach LPG, nebudú od júla v cene za liter tejto pohonnej látky platiť spotrebnú daň. Ak by teda liter LPG stál rovnako ako dnes 22 korún, za každý liter by mal motorista zaplatiť len 18 korún. Nejde pritom o vlastnú iniciatívu slovenskej vlády. Využila iba možnosť, ktorú jej dala európska smernica upravujúca zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny.
"Týka sa to iba LPG, ktorý sa používa ako pohonná látka. Dôvodom je ekológia," povedal hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál. Štát vybral vlani na dani z minerálnych olejov 33,990 miliardy korún. Podiel spotrebnej dane z LPG na týchto príjmoch je podľa Šmála minimálny. Výpadok daňových príjmov teda nebude výrazný, no nevedel ho odhadnúť.
Benzín ani nafta od spotrebnej dane z minerálnych olejov oslobodené nebudú a štát s tým nepočíta ani do budúcnosti. Spotrebná daň sa na jednom litri benzínu podieľa 15,50 koruny a na motorovej nafte 14,50 koruny. Momentálna výška spotrebnej dane na LPG je viac ako štyri koruny za liter. Cena za liter LPG sa pohybuje zhruba na polovici cien benzínu a nafty. Koľko motoristi oproti súčasnosti naozaj ušetria, bude závisieť od vývoja cien ropy na svetových trhoch, ale aj od toho, ako sa zachovajú predajcovia. Hovorca Slovnaftu Anton Molnár včera povedal, že ich cieľom je priemietnuť zmenu spotrebnej dane do maloobchodnej ceny pre koncového užívateľa v plnej výške. "Určite to bude mať pozitívny vplyv, ale nie je to jediný faktor, ktorý ovplyvňuje cenu," povedala manažérka pre marketingovú komunikáciu spoločnosti Probugas Ľubomíra Černáková. Po slovenských cestách v súčasnosti jazdí 60- až 70-tisíc automobilov s pohonom LPG. Na benzín a naftu jazdí okolo pol milióna áut. Montáž homologizovaného splynovacieho zariadenia LPG, ktorým sa doplní motor, stojí od 16-tisíc do 45-tisíc korún v závislosti od technológie a typu auta. Kto má napríklad Felíciu, prerobenie na pohon LPG ho vyjde na necelých 20-tisíc korún. No ak má Fabiu, zaplatí 35-tisíc korún. Úspora na kilometer jazdy je podľa predsedu Združenia LPG Michala Čechvalu približne jedna koruna. Motoristovi sa tak investícia vráti po najazdení v priemere 25tisíc kilometrov. Úspora sa môže zvýšiť na 1,50 koruny na kilometer, ak ceny LPG nestúpnu a predajcovia uberú z ceny za liter celé štyri koruny. "Pri spotrebe 8,5 až 9 litrov prejde auto na jedno natankovanie 450 až 500 kilometrov," povedal Čechvala. Je to o čosi menej ako pri benzínovej nádrži.
LPG je zmes propánu a butánu, ktoré sa obchodujú na medzinárodných komoditných burzách. Kým v roku 2004 stála tona plynu v priemere 350 dolárov, v roku 2008 to už bolo takmer 800 dolárov za tonu. Za posledný rok sa medzinárodné ceny butánu zvýšili o viac ako 60 percent a propánu o necelých 40 percent. Podobne ako ceny benzínu a nafty, aj ceny LPG závisia od vývoja cien ropy na svetových trhoch. Barel ropy včera stál 122 dolárov. Analytici predpokladajú, že jej ceny už dosiahli vrchol a čaká ich korekcia. Preto by nemali do leta rásť ani ceny benzínu a nafty. "Ich výraznejšie zlacnenie, teda o viac ako 50 halierov, by som očakával najskôr o dva až tri týždne," povedal analytik spoločnosti Colosseum Štěpán Pírko.