Celý tender na elektronický výber mýta bol podľa rakúskej spoločnosti Kapsch vyhlásený špeciálne pre jedného uchádzača.
BRATISLAVA. Spoločnosť Kapsch, ktorá viedla rovnomenné konzorcium v súťaži o zákazku na mýtny systém, pritvrdila rétoriku. Proces celého tendra považuje za škandál a naznačila prepojenie posledného nevyradeného uchádzača o mýto so súťažiacim, ktorý vo finále nepredložil ponuku.
Za podozrivé označil šéf rakúskej firmy George Kapsch, že konzorcium Satways, ktoré sa kedysi uchádzalo o zákazku, nakoniec krátko pred termínom ponuku nepredložilo. O Satways, ktorého členmi bol aj Slovak Telekom a Siemens, sa podľa Kapscha predtým hovorilo ako o pravdepodobnom víťazovi. "Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax. Táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou na vybudovanie mýtneho systému," povedal Kapsch.
Keďže ponuka SanTollu bola ako jediná vyššia oproti tomu, čo požadovala Národná diaľničná spoločnosť, Kapsch to pokladá za právny dôvod na zrušenie tendra. Cena bola totiž hlavným kritériom, ktorý mala komisia pri hodnotení ponúk brať do úvahy.
Na možnú súvislosť medzi Siemensom a tým, že v súťaži zostal jediný a najdrahší uchádzač, reagoval aj Siemens. Tvrdenia Kapschu poprel. "Bolo to na základe dohadov. Neuviedli žiadne fakty," povedal konateľ Siemensu Vladimír Slezák.
Kapsch sa tiež pridal ku kritike, s ktorou nedávno prišlo konzorcium Slovakpass pod vedením talianskej firmy Autostrade. Aj Kapschu prekáža, že mená ľudí, ktorí hodnotia jednotlivé ponuky, nie sú zverejnené. Svoje výhrady chce však riešiť na Slovensku. Pomôcť by mu mal Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa rovnako ako ďalší dvaja vyradení uchádzači obrátila firma koncom mája.
Postoj štátnej diaľničnej spoločnosti, ako aj ministerstva dopravy, zatiaľ nie je jasný. Štátna akciovka ako verejný obstarávateľ sa k tendru nemôže teraz vyjadriť. Ministerstvo mlčí tiež.
Autor: dak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.