Korzár logo Korzár

Draken v košickom Múzeu letectva

Slúžili v rakúskom letectve 18 rokovAko sme už v našom denníku stručne informovali, minulý týždeň pribudol do košického Múzea letectva, patriaceho

Slúžili v rakúskom letectve 18 rokov

Ako sme už v našom denníku stručne informovali, minulý týždeň pribudol do košického Múzea letectva, patriaceho pod Slovenské technické múzeum, ďalší vzácny exponát, lietadlo Saab Draken J35Ö. Nový exponát je súčasťou tzv. prezidentskej galérie lietadiel, teda lietadiel, ktoré múzeum získalo vďaka úsiliu bývalého prezidenta Slovenskej republiky Rudolfa Schustera. Stíhacie lietadlo Saab Draken J35Ö je darom Rakúskej republiky nášmu múzeu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doviezli ho rozobraté

SkryťVypnúť reklamu

Draken s trupovým číslom 15 bol do Košíc dovezený v rozobranom stave zo základne v rakúskom Zeltwegu a priamo v múzeu ho za niekoľko hodín zmontovali technici rakúskeho vojenského letectva. Počiatok lietadiel Draken siaha do roku 1949, keď švédska firma Saab začala pracovať na koncepcii nadzvukového stíhacieho lietadla s krídlom typu dvojitá delta. S konštrukčnými prácami na novom lietadle sa začalo v decembri 1951. V auguste 1953 dostal Saab od švédskeho letectva počiatočnú objednávku na tri prototypy a tri stroje overovacej série. Prvý prototyp vykonal svoj prvý let 25. októbra 1955. Prvé dva sériové stroje J35A dostalo švédske letectvo v marci 1960. Rakúske letectvo si v máji 1985 objednalo 24 drakenov.

Nekúpili ich nové

Istou zaujímavosťou je, že Rakúsko nedostalo nové stroje, ale modernizované lietadlá verzie J35D, ktoré predtým slúžili vo švédskom letectve Táto verzia, prezývaná David, dostala výkonnejší motor a stala sa prvým švédskym lietadlom, ktoré dosiahlo dvojnásobnú rýchlosť zvuku (2M). Lietadlá verzie D, určené pre Rakúsko, boli vo výrobnom závode modernizované, pričom boli vystrojené aj systémom varovania pred radarovým ožiarením a výmetnicou klamných cieľov. Modernizáciou bola životnosť lietadiel predĺžená o tisíc letových hodín. Stroje pre Rakúsko boli preznačené na J35Ö, pričom symbol Ö znamená Österreich, čiže Rakúsko. Prvý Draken bol rakúskemu letectvu dodaný 25. júna 1987. Spočiatku však väčšina rakúskych drakenov ostala vo Švédsku kvôli výcviku rakúskych pilotov, pretože Rakúsko si neobjednalo žiadne cvičné stroje. Drakeny boli základnou súčasťou systému rakúskej protivzdušnej obrany a boli umiestnené na letiskách v Zeltwegu a Grazi-Thalerhofe.

SkryťVypnúť reklamu

Slúžili dlhšie ako mali

Rakúske drakeny mali pôvodne slúžiť len do roku 1998, ale proces výberu a získania náhrady za tieto stroje sa z rôznych dôvodov podstatne predĺžil. Služba drakenov v rakúskom letectve sa tak skončila až po 18 rokoch, pričom posledný let sa uskutočnil 25. novembra 2005 (bol to aj celosvetovo posledný operačný let typu Draken). Rakúske drakeny nalietali celkovo vyše 23 500 letových hodín. Saab Draken J35Ö je jednomiestne nadzvukové stíhacie lietadlo druhej generácie. Lietadlo má rozpätie krídiel 9,42 m, dĺžku 15,34 m a výšku 3,89 m. Na pohon slúži jeden prúdový motor Volvo Flygmotor s maximálnym ťahom 78,4 kN (s prídavným spaľovaním). Maximálna vzletová hmotnosť je okolo 15 000 kg. Lietadlo dosahuje vo výške 11 000 metrov maximálnu rýchlosť 2M (dvojnásobná rýchlosť zvuku). Maximálny operačný dostup je 18 300 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Strely nesmeli mať

Do výzbroje lietadla pôvodne patrili len dva kanóny Aden kalibru 30 mm, pretože dohoda o neutralite Rakúska neumožňovala tomuto štátu vlastniť nijaké riadené strely. Po rozpade Sovietskeho zväzu však boli striktné predpisy uvoľnené a v roku 1993 boli drakeny vystrojené aj protilietadlovými riadenými strelami Sidewinder. Kuriozitou lietadla sú malé kolieska pod zadnou časťou trupu, ktoré zabraňujú priamemu dotyku tejto časti s dráhou pri pristávaní s veľkým uhlom nábehu. Keď sa v roku 1998 začalo uvažovať o náhrade drakenov, do úvahy prichádzali lietadlá F-16, F/A-18, Dassault Mirage 2000-5, Gripen a Eurofighter Typhoon (tajfún). V októbri 2001 si Rakúsko vyžiadalo návrhy na dodávku 30 nových stíhacích lietadiel. Firmy Boeing a Dassault sa stiahli, takže do úvahy prichádzal Gripen a Typhoon. Rozhodnutie padlo 2. júla 2002, keď Rakúsko oznámilo, že si vybralo typ Eurofghter Typhoon.

Skomplikovala to povodeň

Pôvodná dohoda znela na dodávku 24 lietadiel v celkovej hodnote 1,79 miliardy eur. Do toho však zasiahla matka príroda. Po zničujúcich povodniach v auguste roku 2002 sa rakúska vláda rozhodla použiť časť prostriedkov, určených na nákup nových stíhacích lietadiel, na pokrytie škôd po povodniach a počet objednaných lietadiel bol znížený na 18. Pretože prvý Typhoon mal byť Rakúsku dodaný až v roku 2007, musela sa rýchlo nájsť dočasná náhrada za vyradené drakeny. Tou náhradou za typ Draken sa stalo dvanásť lietadiel Northrop F-5E Tiger, ktoré si Rakúsko prenajalo od Švajčiarska. Prvý Tiger začal v Rakúsku operovať v júni 2004. Ukázalo sa však, že ani kontrakt na dodávku 18 lietadiel Typhoon nie je definitívny, pretože po búrlivých diskusiách na rakúskej politickej scéne i vo verejnosti bol napokon počet objednaných lietadiel znížený na 15. Prvý Eurofighter Typhoon vo farbách rakúskeho vojenského letectva pristál na základni v Zeltwegu v júli minulého roku. Možno ešte dodať, že do ukončenia výroby v roku 1976 bolo vyrobených celkovo 606 lietadiel Draken rôznych verzií. No a asi celkom zbytočné je uvádzať, že švédske slovo draken nemôže znamenať nič iné než drak.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 799
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 701
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 356
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 301
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 509
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 765
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 791
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 657
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky L.
  2. Zuza Fialová: Výrok „ľudstvo si vždy nejako poradilo“ v reakcii na krízu je prejavom hlbokej neznalosti. Nič také ako „ľudstvo“ neexistuje.
  3. Anna Šuhajdová: Akú reálnu hodnotu prináša akcionárom a budúcim investorom dohoda Nvidia a AMD s americkou vládou?
  4. Július Alexy: MňAGA
  5. Adriana Boysová: Čomu veríme?
  6. Monika Albertiová: Je to tu na... nič, no zostanem tu žiť (kým sa dá)
  7. Zdravotní Klauni: Na lámanie ľadov majú nos. Ako zdravotní klauni pracujú s odmietnutím?
  8. Jaroslav Liptak: Od Moskvy po Caracas: návod na vládu bez otravného Bruselu
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 220
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 967
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 12 233
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 672
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 094
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 820
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 944
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 652
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu