Korzár logo Korzár

Vojenský Mercedes Zetros

Nemecká firma Mercedes-Benz vyrába vozidlá nie len pre civilný sektor, ale aj pre ozbrojené sily. Táto firma si zvolia medzinárodnú výstavu obrannej

techniky Eurosatory 2008, ktorá sa konala od 16. do 20. júna v Paríži, za miesto prezentácie svojho nového vojenského nákladného automobilu Zetros. Nové vojenské mercedesy sa dodávajú v usporiadaní 6x6 a 4x4, teda ako trojnápravové i dvojnápravové s pohonom všetkých kolies. Trojnápravové modely majú nosnosť od 7 do 10 ton, dvojnápravové verzie uvezú náklad 4 tony až 6 ton. Motory pre Zetros pochádzajú z vozidiel radu 900 a používajú sa aj vo vojenských verziách typu Unimog. Všetky nápravy sú vystrojené uzávierkou diferenciálu, ktorú ovláda vodič. V nábojoch kolies sú planétové redukčné prevodovky, čo umožnilo zväčšiť svetlú výšku podvozku. Všetky modely si poradia aj s ťažkým terénom a môžu byť doplnené ochranou proti mínam i protibalistickou ochranou. Zetros nemá bežnú trambusovú koncepciu, pretože jeho kabína je umiestnená až za motorom. Táto koncepcia umožnila znížiť ťažisko i konštrukčnú výšku vozidla, čo uľahčilo jeho prepravu transportnými lietadlami (napr. Hercules C-130 alebo Transall C-160). Vozidlo možno prepravovať aj po železnici. Komponenty hnacej sústavy vozidla sú prevzaté z civilných modelov Axor/Actros. Aj prístrojový panel je v podstate prevzatý z civilných nákladných mercedesov. Výhodou koncepcie s kabínou za motorom je to, že pri údržbe a opravách motora netreba sklápať celú kabínu, ako je to nevyhnutné pri trambusovom usporiadaní. Preto môže v kabíne aj počas prípadnej opravy motora zostať vojak, ktorý zabezpečuje komunikáciu alebo ochranu vozidla. V kabíne je za tromi samostatnými sedadlami priestor pre doplnkový výstroj (rádiokomunikačné zariadenia, navigačný systém) a osobné veci posádky. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené systémom centrálneho nafukovania pneumatík, čo umožňuje prispôsobiť tlak v pneumatikách charakteristike terénu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 021
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 296
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 040
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 466
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 260
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 039
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 003
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu