Pri nástupe do funkcie ministra školstva sa Ján Mikolaj vyjadril, že "niektoré učebnice sú učiteľom viac na ťarchu ako pomôckou. Ide najmä o učebnice
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
slovenského jazyka, dejepisu, zemepisu a vlastivedy."
Ako vtedy informovala agentúra SITA, podľa ministra knihy na tieto predmety majú veľa grafiky a obsahujú tiež priveľa učebnej látky pre žiakov. "Učitelia sa sťažujú, že sa im z nich zle učí. Zlá je aj technická stránka, sú v nich príliš malé písmená a veľmi dlhé nezrozumiteľné texty, takže učebnica im nie je pomôckou, ale skôr na ťarchu," konštatoval Mikolaj.
Ďalším problémom, na ktorý sa permanentne a bezvýsledne ukazuje je, že učivo v knihách nie je medzi jednotlivými predmetmi prepojené. Preto sa budú musieť učebnice prepracovať, nestačí len papierová reforma štýlu vyučovania. "V kvantite sa stráca kvalita," povedal na margo veci Ján Mikolaj. Okrem príprav nových kníh však ministerstvo vec posunulo do ďalšieho štádia. Od teraz sa k problematike tvorby učebníc bude môcť vyjadriť každý formou internetu.
2. júla totiž ministerstvo školstva spustilo testovaciu prevádzku edičného portálu o učebniciach a iných didaktických pomôckach. Edičný portál na adrese www.edicny-portal.sk má za cieľ informovať širokú verejnosť o vyhlasovaných konkurzoch na učebnice, zošity, pracovné listy a iné učebné pomôcky. Zároveň by mal pomôcť riadiacim pracovníkom v školstve a verejnosti orientovať sa v edičnej politike MŠ SR. Na stránkach portálu sa pripravuje aj zverejňovanie ukážok učebníc, ktoré sú zaradené do edičného plánu a pomôcť tak pedagógom lepšie sa orientovať v ponuke učebníc. Plánovanou novinkou by mali byť aj diskusie k jednotlivým učebniciam a výmena skúseností s nimi. Portál sa bude snažiť vychádzať v ústrety nielen pedagógom, ale aj záujemcom o učebnice z radov verejnosti a jej návrhom a konštruktívnej kritike. Zatiaľ portál síce zíva (polo)prázdnotou, sú na ňom len odkazy na nové konkurzy a informácia o šlabikároch. Pozitívnym faktom však je, že ministerstvo začalo realizovať politiku školských učebníc aspoň malým krôčikom sa tak priblížilo potrebným inováciám v školstve.