Korzár logo Korzár

EURO: Kódex obchodníkov môže naraziť na zákon

Ak noviny zverejnia firmy, ktoré zneužili euro, môžu ich zaplaviť práva na odpoveď Splnomocnenec vlády pre zavedenie eura nevedel dostatočne

Ak noviny zverejnia firmy, ktoré zneužili euro, môžu ich zaplaviť práva na odpoveď

Splnomocnenec vlády pre zavedenie eura nevedel dostatočne vysvetliť, prečo vláda robí eurokampaň len v jednom zo slovenských denníkov. Podráždene reagoval na otázku, či denníky SME, Pravda a Korzár vyradili z kampane na podnet premiéra Fica.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Už platí etický kódex. Podnikatelia a obchodníci sa v ňom dobrovoľne zaviazali, že ich prevádzky a obchody nebudú pre euro zvyšovať ceny. Kódex podpísalo zhruba 300 firiem, za ktorými však je podľa splnomocnenca vlády pre zavedenie eura Igora Baráta vyše desaťtisíc predajní, pobočiek, obchodov a poskytovateľov služieb.

SkryťVypnúť reklamu

"Projekt etického kódexu spúšťame do ostrej prevádzky," povedal Barát. Projekt vznikol už pred dvoma rokmi s podporou Podnikateľskej aliancie Slovenska. Každá firma a jej prevádzka dostanú na vstupné dvere nálepku z ministerstva financií s nápisom: "Meníme menu, nie cenu."

Kto by to porušil a prišli by mu na to, že cenu zdvihol neodôvodnene, nálepku mu ministerstvo vezme a dostane sa na čiernu listinu obchodníkov. Podozrivých obchodníkov môže ktokoľvek nahlásiť či už priamo Barátovi alebo Združeniu slovenských spotrebiteľov. Tí si overia pravdivosť nahlásenej informácie a potom rozhodnú, či obchodník pôjde na čiernu listinu alebo nie.

Kódex verzus tlačový zákon

"Predpokladáme, že redaktori budú svojich čitateľov, poslucháčov a divákov informovať, že na čiernej listine nikto nie je, alebo ak pribudnú konkrétne subjekty. Toto je hlavný nástroj, ktorého by sa nepoctiví podnikatelia mali obávať najviac," hovorí o ideálnej spolupráci s médiami I. Barát.

SkryťVypnúť reklamu

Neporadil nám však, ako si predstavuje túto spoluprácu pri existencii rozsiahleho práva na odpoveď, ktoré dáva ľuďom a firmám možnosť reagovať zverejnením reakcie v novinách, ak si budú myslieť, že sa to dotklo ich cti alebo dobrej povesti. Ak by sme zverejnili čiernu listinu, je veľmi pravdepodobné, že právo na odpoveď by začali firmy využívať. Ak by ho denníky nezverejnili, mohli by skončiť pred súdom.

"To je dosť ťažká otázka a priznám sa, že neviem, ako by som túto situáciu riešil. Neviem vám v tomto poradiť," reagoval Barát na našu otázku.

Stalo sa, ako povedal Fico

O návode na ideálnu spoluprácu s médiami, vrátane denníkov, Barát hovoril aj napriek tomu, že v poslednej chvíli s výnimkou Nového času vyradil všetky denníky spomedzi tých, ktorí dostanú vládnu euroinzerciu. Inzerciu pritom financujú vláda a Národná banka z verejných, a nie súkromných zdrojov. Na otázku, či denníky vyradili z kampane na zásah premiéra Fica, hoci sa s nimi pôvodne uvažovalo, reagoval Barát tak, že "nepovažuje za potrebné" sa k tomu vyjadrovať. "Je to úplne absurdná konštrukcia," dodal podráždene.

SkryťVypnúť reklamu

Že to nie je až také absurdné, ako to tvrdí Barát, svedčia aj slová premiéra Fica z marca tohto roku. "Nevidím žiadny význam pchať štátne peniaze do súkromných denníkov, ktoré tlčú do vlády hlavanehlava a idú proti strategickému cieľu zaviesť euro."

V rozpore s tým dnes zástupcovia vlády, ktorí majú na starosti euro, tvrdia, že čitatelia vyradených denníkov sú o eure najlepšie informovaní a vládnu inzerciu nepotrebujú.

Argumenty na vode

Exkluzivitu Nového času Barát zdôvodňoval včera tým, že tento denník je najčítanejší a zároveň jeho ľudia sú najmenej informovaní o eure.

Vychádzal vraj z prieskumu Štatistického úradu. Splnomocnenec sľúbil, že nám ho pošle. Poslal však len prieskumy, ktoré hovoria o tom, kto je podľa vzdelania, veku či pohlavia dobre alebo zle informovaný o eure. Nenachádzali sa tam informácie o čitateľskej štruktúre denníkov, ktoré by potvrdili alebo vyvrátili správnosť výberu len jedného denníka.

Autor: ľj

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 107
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 734
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 524
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 049
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 723
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 357
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 645
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 524
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu