Korzár logo Korzár

Toyota vyvíja roboty Winglet

Slúžia na podporu individuálnej mobilityJaponská firma Toyota je síce u nás známa najmä ako výrobca automobilov, ale táto firma sa angažuje aj v

Slúžia na podporu individuálnej mobility

Japonská firma Toyota je síce u nás známa najmä ako výrobca automobilov, ale táto firma sa angažuje aj v mnohých ďalších odvetviach. Jedným z nich je vývoj a výroba robotov rôznych typov. Toyota sa intenzívne angažuje vo vývoji robotov, podporujúcich tzv. personálnu mobilitu. Ide vlastne o malé vozidielka, slúžiace na prepravu jedného človeka napríklad na peších zónach veľkých miest, na letiskách či vo veľkých obchodných domoch. V minulých rokoch predstavila Toyota niekoľko typov týchto personálnych robotov. Išlo napríklad o typy PM Concept, i-unit, i-swing i o nedávno predstavený robot iREAL, ktorý má tvar pohodlného kresla a ktorý stále vzbudzuje pozornosť na rôznych výstavách. Nedávno zverejnila firma Toyota informácie o úplne novom druhu svojich robotov na podporu osobnej mobility.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Doprava postojačky

Ide o tri typy robotov radu Winglet, ktoré sú určené na dopravu jednej osoby postojačky. Svojou konštrukciou pripomínajú tieto dvojkolesové personálne roboty americké osobné roboty Segway. Podobne ako Segway majú aj roboty Winglet len dve kolesá a v rovnovážnom stave sú udržované súborom citlivých snímačov a zložitou riadiacou elektronikou. Robot Winglet bol navrhnutý v rámci sociálneho programu ako osobná pomôcka na bezpečný a plne mobilný život. Ide o kompaktný stroj budúcej generácie na každodennú prepravu osôb, pre ktorý je typická najmä jednoduchosť použitia a možnosť výrazného rozšírenia rozsahu mobility jeho používateľov.

Tri verzie

Roboty Winglet boli vyvinuté v troch verziách, označených S, M a L. Všetky tri verzie majú rovnakú pôdorysnú plochu, a to len 464 mm x 265 mm (to je približne toľko ako list papiera rozmeru A3). Výška robota verzie S je len 462 mm, verzia M je vysoká 680 mm a verzia L má výšku 1 130 mm. Osoba, stojaca na robotoch verzie S a M, sa o nosnú konštrukciu opiera len nohami, jedine najvyššia verzia L má rukoväť. Najnižší robot má hmotnosť 9,9 kg, ostatné dve verzie vážia po 12,3 kg. Ako sa vlastne na takomto personálnom mobilitnom robote jazdí?

SkryťVypnúť reklamu

Riadite ho telom

V podstate je to veľmi jednoduché: postavíte sa na stúpadlá a pohybom tela robotu "naznačíte", ktorým smerom chcete ísť. Pri naklonení sa dopredu sa robot rozbehne vpred, ak sa chcete zastaviť, musíte sa začať trochu zakláňať. Prenesením hmotnosti na jednu či druhú stranu bude robot zatáčať do príslušného smeru. Elektronická riadiaca jednotka sa stará o to, aby ste z robota nespadli (resp. aby spod vás "nevybehol"). Vyzerá to všetko veľmi jednoducho, ale chce to trochu cviku. Z vlastnej skúsenosti s robotickým Segwayom viem, že človek musí najmä prekonať istú nedôveru, či to dvojkolesové čudo je skutočne stabilné a "nezhodí" vás. Robot Winglet sa dokáže otočiť priamo na mieste. Maximálna rýchlosť nových robotov firmy Toyota je okolo 6 km/h, čo je rýchlosť trochu rezkejšej chôdze.

SkryťVypnúť reklamu

Nabitý za hodinu

Najmenší z troch verzií robota Winglet dokáže s plne nabitým akumulátorom prejsť približne päť kilometrov, dva väčšie a ťažšie typy prejdú až desať kilometrov. Nabíjanie akumulátora trvá len jednu hodinu. Firma Toyota plánuje vykonávať v najbližšej dobe rôzne technické a zákaznícke skúšky svojich nových robotov. Praktické skúšky úžitkovej hodnoty a parametrov mobility sú plánované na jeseň 2008 v Japonsku, a to na centrálnom medzinárodnom letisku Centrair neďaleko mesta Nagoja, a ďalej v Laguna Gamagori, prímorskom rekreačnom stredisku v prefektúre Aiči. Skúšky využiteľnosti uprostred davu ľudí a za ďalších podmienok vrátane reakcie okoloidúcich osôb na tento prostriedok sa začnú v roku 2009 v nákupnom centre Tressa v meste Jokohame.

Výroba v budúcom desaťročí

Podľa dostupných údajov by sa sériová výroba nových robotov na podporu individuálnej mobility mala začať začiatkom budúceho desaťročia. Len budúcnosť ukáže, či sa osobné transportné roboty Winglet masovo rozšíria. Americký Segway totiž nesplnil očakávania a nestal sa bežným dopravným prostriedkom, ale využíva ho najmä polícia a pracovníci veľkých letísk či rozľahlých skladov. Na bežnú dopravu po uliciach ho málokto využíva. Ak by sa aj takéto dopravné prostriedky rozšírili vo väčšej miere, zrejme by bolo potrebné vypracovať pre ne aj špeciálne dopravné predpisy, ktoré by stanovovali zodpovednosť pri prípadných vzájomných kolíziách či kolíziách s chodcami.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 829
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 504
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 557
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 436
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 350
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 315
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 272
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 020
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 879
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 192
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 818
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 331
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 764
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 879
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 192
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 818
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 331
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 764
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu