(large hadron collider). Tento urýchľovač je umiestnený pod zemou pri Ženeve a vybudovalo ho Európske centrum pre jadrový výskum (CERN). Po obrovskej radosti vedcov, inžinierov a technikov, ktorí sa na vývoji a uvedení LHC do činnosti podieľali, nastalo však sklamanie. Už krátko po uvedení LHC do činnosti došlo k zlyhaniu jedného transformátora, ktorý napája časť chladiaceho systému, a urýchľovač musel byť odstavený. Po výmene transformátora sa začalo s prípravou na opätovné uvedenie urýchľovača do činnosti. Pri prípravných operáciách sa však zistilo, že porucha je oveľa vážnejšia než sa pôvodne zdalo a že pri nej došlo k veľkému úniku hélia zo systému. Vedenie CERNu vydalo k tejto udalosti len veľmi stručnú tlačovú správu. Podľa nej predbežné vyšetrovanie naznačuje, že najpravdepodobnejšou príčinou problému bolo chybné elektrické prepojenie medzi dvomi magnetmi, ktoré sa pri vysokých prúdoch roztavilo a spôsobilo mechanickú poruchu (netesnosť, cez ktorú začalo unikať hélium). Príslušný sektor supravodivých magnetov bude musieť byť teraz postupne ohriaty na izbovú teplotu, aby porucha mohla byť odstránená. Potom budú musieť byť magnety postupne ochladené (pomocou kvapalného hélia) na teplotu okolo dvoch stupňov nad absolútnou nulou. Tieto zložité operácie budú trvať najmenej dva mesiace. Supravodivé dipólové magnety sú najzložitejšími časťami urýchľovača LHC. Ich supravodivými cievkami pretekajú veľmi vysoké prúdy bez akéhokoľvek odporu. Tieto prúdy sú potrebné na vytvorenie silných magnetických polí, ktoré umožnia urýchliť protóny na rýchlosť, blížiacu sa rýchlosti svetla. V 27 kilometrov dlhom urýchľovači je celkovo 1 746 supravodivých magnetov, ktoré musia byť chladené na teplotu dva stupne nad absolútnou nulou. Výroba týchto magnetov predstavovala veľkú výzvu pre európsky priemysel Na zhotovenie magnetov bolo potrebné vyrobiť vyše 1 000 ton supravodivého káblu zo zliatiny niób-titán. Približne sto európskych firiem vyrábalo časti magnetov a za ich konečnú montáž boli zodpovedné tri firmy, a to Babcock Noell Nuclear v Nemecku, Alstom vo Francúzsku a Ansaldo v Taliansku. Vedci dúfajú, že po oprave bude urýchľovač LHC spoľahlivo pracovať a umožní nám odhaliť ďalšie tajomstvá, ktoré príroda ešte pred nami ukrýva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.