Korzár logo Korzár

Verne zhorel v atmosfére

Európska transportná loď dopravuje zásoby na ISSJules Verne, francúzsky spisovateľ dodnes obľúbených vedeckofantastických románov, by sa možno

Európska transportná loď dopravuje zásoby na ISS

Jules Verne, francúzsky spisovateľ dodnes obľúbených vedeckofantastických románov, by sa možno čudoval, že je po ňom pomenovaná vesmírna dopravná loď, ktorú vyvinula Európska vesmírna agentúra ESA a ktorá slúži na dopravu zásob na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS. Prvá takáto loď, ktorej technický názov je Automated transfer vehicle (ATV), čo by sme mohli preložiť ako automatická dopravná loď, bola pomocou nosiča Ariane 5 vypustená 9. marca tohto roka. Loď sa potom pomocou vlastného navádzacieho systému automaticky spojila so stanicou ISS, na ktorú dopravila šesť ton zásob a materiálov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dopravila aj potraviny

Loď dopravila na ISS napríklad palivo pre motory stanice, vodu, kyslík a 1,3 tony tzv. suchých zásob, medzi ktoré patrili potraviny, oblečenie, náhradné diely a iné materiály. Transportná loď Jules Verne bola k stanici ISS pripojená päť mesiacov, počas ktorých splnila všetky na ňu kladené úlohy. Raketové motorčeky lode štyri razy "posunuli" vesmírnu stanicu ISS na vyššiu obežnú dráhu. V dôsledku nepatrného, ale stále ešte citeľného aerodynamického odporu totiž stanica ISS postupne stráca výšku, takže z času na čas ju musia raketové motorčeky "kopnúť" opäť vyššie. Počas pripojenia lode k stanici ISS došlo k vystriedaniu posádky stanice, keď členov expedície 16 (Američania Peggy Whitsonová a Garret Reisman a ruský kozmonaut Jurij Malečenko) vystriedali v apríli členovia expedície 17 (ruskí kozmonauti Sergej Volkov a Oleg Kononenko a americký astronaut Gregory Chamitoff).

SkryťVypnúť reklamu

Slúži aj na odvoz odpadu

Loď Verne je však takpovediac jednorazová a po splnení úloh na stanici ISS sa do nej naloží odpad, loď sa odpojí a potom s navedie na dráhu, ktorá končí vstupom do atmosféry nad neobývanými územiami Zeme. Pred odpojením prvej transportnej lode verne od stanice ISS naložili do nej astronauti 2,5 tony odpadu. Loď sa od stanice ISS odpojila 5. septembra a počas nasledujúcich 23 dní boli vykonané manévre, ktoré ju posunuli do polohy za a pod stanicou ISS. V pondelok minulého týždňa o 14.58 stredoeurópskeho letného času boli zapálené raketové motorčeky lode, ktoré znížili jej rýchlosť o 70 m/s. V dôsledku tohto poklesu rýchlosti začala loď rýchlo strácať výšku a o 15.31 vstúpila vo výške 120 km do horných vrstiev atmosféry. V dôsledku trenia o atmosféru došlo k prudkému nárastu teploty lode, ktorá začala horieť a vo výške 75 kilometrov sa rozpadla na malé fragmenty.

SkryťVypnúť reklamu

Dopad do Tichého oceánu

Nezhorené fragmenty lode dopadli o 12 minút neskôr do plánovanej oblasti Tichého oceánu, v ktorej neohrozili žiadne plavidlá. Vstup lode do atmosféry a jej rozpad nasnímali dve špeciálne vybavené lietadlá, letiace pozdĺž jej dráhy. "Európa teraz urobila ďalší krok smerom k schopnosti dopravovať náklad a astronautov do vesmíru a z neho," povedal po úspešnom ukončení prvej misie európskej transportnej lode John Ellwood, manažér projektu ATV v ESA. Loď Jules Verne bola vyvinutá konzorciom podnikov pod vedením spoločnosti EADS-Space Transportation. Transportná loď má skutočne úctyhodné rozmery: jej dĺžka je 980 cm a priemer 448 cm. Po vypustení sa rozvinú štyri solárne panely, ktoré zásobujú loď elektrickou energiou a ktorých maximálny výkon je 3 800 W. Priemer rozvinutých solárnych článkov je vyše 22 metrov. Prázdna loď má hmotnosť 10 470 kg. Hlavný hnací systém lode tvoria štyri raketové motory, každý s ťahom 490 N.

Ruský spojovací modul

Na riadenie polohy lode slúži 28 menších raketových motorčekov, z ktorých každý má ťah 220 N. Palivo pre tieto motory má hmotnosť 2 613 kg. Loď môže na vesmírnu stanicu dopraviť približne 7 500 kg nákladu. Loď môže na stanicu dopraviť až 840 kg vody, 100 kg plynu (dusík, kyslík, vzduch) a až 860 kg paliva pre motory ISS. Maximálna hmotnosť lode pri jej štarte je 20 750 kg. Loď je vystrojená ruským spojovacím modulom a ruským systémom prečerpávania paliva. V súčasnosti sa v podniku EADS Astrium v Brémach dokončuje druhá loď ATV. Európska agentúra ESA ráta s tým, že lode ATV sa budú k stanici ISS vysielať v priemere raz za 18 mesiacov. Lode ATV budú zohrávať kľúčovú úlohu pri zásobovaní vesmírnej stanice ISS po roku 2010, keď Američania ukončia lety svojich raketoplánov k tejto stanici.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu