chodia zlé správy. Spomalenie rastu nás neminie.
BRATISLAVA.Eurozóna si včera pripísala nemilý historický rekord. Po prvýkrát od roku 1995 nastal pokles medzi štvrťrokmi. Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku oproti prvému znížil o 0,2 percenta.
Medziročne však eurozóna ešte rástla tempom 1,4 percenta, ale porovnanie medzi kvartálmi môže signalizovať blízkosť recesie. Slovensku sa naopak darilo. Podľa Eurostatu hospodárstvo v druhom štvrťroku oproti prvémuvzrástlo o 1,9 percenta. Odborníci však varujú, že kríza nás neobíde.
Odbyt našich výrobkov sa väčšinou realizuje v zahraničí. Práve tam ľudia začínajú kupovať čoraz menej.
Kto tvrdí, že nemá problém, zavádza
"Slovensko sa neocitne v recesii, ale treba počítať so spomalením hospodárskeho rastu," hovorí Marián Jusko, prezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ). Aké veľké bude spomalenie, sa teraz odhaduje ťažko. Situácia vo svete je neprehľadná. No problémy automobiliek sú už viditeľné.
Európska asociácia výrobcov automobilov včera ohlásila, že jej členom v auguste klesol predaj o 15 percent. Automobilky na Slovensku stále opakujú, že zatiaľ vážnejšie problémy nemajú.
Volkswagen v Bratislave o situácii však podrobne hovoriť nechce. Ľudia, čo vo fabrike pracujú, však hovoria, že zníženie výroby Touaregov a Audi Q7 je citeľné. Aj žilinská Kia tvrdí, že u nich ide všetko podľa plánu.
Peugeot problémy pripúšťa. "Znížený dopyt na trhu je realitou, cítime ho aj v koncerne PSA," povedal hovorca trnavského závodu PSA Peter Švec. Podľa neho ten, "kto v tomto odvetví dnes tvrdí, že sa ho pokles dopytu netýka, buď zavádza, alebo je odtrhnutý od reality". Peugeot sa spolieha na to, že vyrába menšie autá s malou spotrebou a dopyt po nich by nemal výrazne klesnúť.
Prezident RÚZ Jusko však ani tu nevidí nijakú istotu: "Obyčajný človek mení auto každé 2 roky. Keď sú horšie časy, bude na ňom jazdiť aj 5 rokov. Bol by to extrémny zázrak pre Slovensko ako exportnú krajinu, ak by sa nás kríza nedotkla," uzavrel.
Analytici: Naše automobilky neskrachujú
Ekonómovia sa zhodujú. Trnavský Peugeot, bratislavský Volkswagen či žilinská Kia by pre krízu brány zatvoriť nemali. V prospech nich hrá počas krízy napríklad lacnejšia výroba. Myslí si to aj analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Hovorí, že by to pre matky slovenských výrobcov bolo drahšie, než obmedziť výrobu v iných krajinách.
Analytik Volksbank Vladimír Vaňo podotýka, že hlavnou príčinou, prečo sa zahraniční investori rozhodli priniesť svoje prevádzky sem, boli nižšie náklady. "Slovenské závody v prvých fázach hospodárskej stagnácie budú ťažiť zo svojej vyššej konkurencieschopnosti," povedal.
Podľa Juraja Valachyho, analytika Tatra banky, budú automobilky tiež riešiť problémy inak než, úplným zatvorením prevádzok: "Dôjde k útlmu produkcie prostredníctvom mimoriadnych odstávok výroby na týždeň."
Jeden spokojný, druhý opatrný
Nitrianske Sony si navzdory kríze pochvaľuje predvianočné obdobie. "Momentálne výrazne zvyšujeme počet vyrobených televízorov na vianočný trh západnej, strednej a východnej Európy," povedal Ján Pop, generálny manažér závodu.
Samsung v Galante je opatrný. "Vzniká zložitá situácia na trhu spotrebnej elektroniky. Prudký pokles cien vytvára tlak na ziskovosť a núti výrobcov prehodnocovať stratégie," povedala Katarína Holecová z firmy. Siahnuť zamestnancom na platy či rušiť pracovné miesta sa nechystajú. Vo fabrike však "reorganizujú výrobu".
(Ćítajte aj na strane 9)
Autor: dk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.