Kríza začína u nás naplno úradovať. Takmer každý deň sa v uplynulom týždni objavila správa, že firmy budú pre pokles zákaziek prepúšťať.
BRATISLAVA. Neprejde týždeň, aby nejaká firma na Slovensku nezverejnila informácie, že má problémy a bude prepúšťať. Tento týždeň sa frekvencia negatívnych správ tohto typu nepríjemne zvýšila. V ohrození sa pre dôsledky ekonomickej krízy vo svete ocitlo len tento týždeň u nás vyše tisíc ľudí. Zhruba tisíc ľudí príde o terajšie zamestnanie. Ďalších vyše tristo bude musieť čerpať dovolenky, či čakať doma s menším platom na to, kým firmám znovu začnú chodiť zákazky. Po správe, že v priemyselnom parku vo Vrábľoch príde v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch o prácu vyše štyristo ľudí, sa na druhú vlnu prepúšťania chystá aj firma Embraco zo Spišskej Novej Vsi. Dôvod? Podobný ako v prípade ďalších firiem. Pokles objednávok od odberateľov či už v zahraničí, alebo doma.
Volkswagen mlčí
Problémy vytrvalo popiera bratislavská automobilka Volkswagen. Petra Kapráliková z tlačového oddelenia firmy nám nepotvrdila správy, že majú rušiť jednu z troch zmien. Nič nevie ani o tom, že by firma mala znižovať budúci rok produkciu áut. Nechcela sa nám vyjadriť ani k tomu, či im ich zahraniční odberatelia posielajú menej objednávok ako doposiaľ. To, že zamestnanci budú mať tento rok celozávodnú vianočnú dovolenku skoro o dva týždne dlhšiu ako vlani, zdôvodnila tým, že "v januári sme mali nadprodukciu a teraz vyrovnávame výrobu podľa požiadaviek, podľa dopytu". V Čechách pritom tamojšie Združenie automobilového priemyslu vyhlásilo, že o prácu môže pre krízu vo svete prísť až desaťtisíc ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle.
Neprepúšťajú, lebo nábor vyjde drahšie
Že situácia vo Volkswagene nie je až taká ružová, naznačuje dianie v niektorých firmách na Záhorí, ktoré sú do značnej miere závislé od toho, čo si od nich bratislavská automobilka kúpi. Napríklad senická Delphi musí časť zamestnancov posielať na nútenú dovolenku, lebo Volkswagen si od nich objednáva menej ako pred časom. "Snažíme sa to riešiť tak, že časť zamestnancov čerpá dovolenku. Časť zamestnancov je doma a dostáva 70 percent priemerného zárobku," hovorí personálny riaditeľ Michal Hrušecký. Týka sa to asi 300 zamestnancov z celkových zhruba 1500 zamestnancov. Prepúšťať zatiaľ nechcú. Čakajú, že na budúci rok sa situácia zlepší. "Myslíme si, že v novom roku prídu lepšie časy. Ak by sme teraz prepustili ľudí, potom by sme museli znovu robiť nábor, čo je viditeľne drahšie ako dnešné riešenie," povedal Hrušecký. Ďalším dodávateľom Volkswagenu je skalická firma INA. Pracuje v nej vyše tritisíc ľudí a Volkswagen od nich odoberá vyše desať percent produkcie. Vyrábajú aj pre iné automobilky. Aj im klesajú objednávky. Finančná riaditeľka Eva Jurkovičová povedala, že na to budú primerane reagovať, ale "prepúšťanie je tým posledným riešením". Situáciu sa budú snažiť riešiť podobne ako v Delphi.
ĽUBOŠ JANČÍK
Autor: Slzy babieho leta i dušičiek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.