Korzár logo Korzár

Unikátne lietadlo v košickom aeroklube

Je jediné na Slovensku i v ČeskuMinulú sobotu sa v košickom aeroklube uskutočnil "roll-out" najnovšieho prírastku flotily aeroklubových lietadiel.

Je jediné na Slovensku i v Česku

Minulú sobotu sa v košickom aeroklube uskutočnil "roll-out" najnovšieho prírastku flotily aeroklubových lietadiel. Anglickým výrazom roll-out sa v leteckej literatúre označuje prvé vyrolovanie nového typu lietadla z výrobnej či montážnej haly a jeho následné predstavenie verejnosti. Pri spomenutom roll-oute v košickom aeroklube síce nevyrolovalo z hangáru žiadne novovyrobené lietadlo, ale aj tak išlo o mimoriadne významnú udalosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V kontajneri z USA

Z hangáru totiž po prvý raz vyrolovalo (lepšie povedané členmi aeroklubu bolo vytlačené) zmontované lietadlo Jak-52, ktoré do Košíc prišlo v rozloženom stave v kontajneri, a to až spoza "veľkej mláky", teda z USA. Za významnú možno túto udalosť označiť preto, lebo ide o vôbec prvé lietadlo uvedeného typu, ktoré bude lietať so slovenskou poznávacou značkou. Podľa dostupných informácií lietadlo typu Jak-52 nikdy nebolo registrované ani v Českej republike, takže košickí aeroklubáci majú vlastne v tomto smere česko-slovenský primát. Povedzme si niekoľko základných informácií a údajov o novom prírastku košického aeroklubu.

SkryťVypnúť reklamu

Jakovlevova konštrukcia

Lietadlo Jak-52 vyvinula konštrukčná kancelária A.S. Jakovleva, a to ako lietadlo pre základný pilotný výcvik civilných športových i vojenských pilotov. Konštrukčne je dvojmiestny Jak-52 (v zahraničnej literatúre obvykle označovaný ako Yak-52) odvodený od jednomiestneho akrobatického lietadla Jak-50. Prvý vzlet lietadla Jak-52 sa uskutočnil v roku 1976, sériová výroba sa podľa dostupných informácií začala v roku 1979. V rámci medzinárodnej deľby práce medzi krajinami Rady vzájomnej hospodárskej pomoci (to bola organizácia, združujúca socialistické krajiny) bol výrobou lietadla Jak-52 poverený podnik Aerostar v rumunskom meste Bracau. Lietadlo Jak-52 má rozpätie krídiel 9,3 m, dĺžku 7,7 m a výšku 2,7 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je okolo 1 300 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Poháňa ho hviezdicový motor

Na pohon lietadla slúži deväťvalcový hviezdicový motor Vedenejev M14P, ktorého maximálny výkon je 268 kW (360 koní). Motor poháňa dvojlistovú vrtuľu priemeru 2,4 m. maximálna rýchlosť vo vodorovnom lete je 300 km/h, najvyššia dovolená rýchlosť je 450 km/h. Dĺžka rozjazdu pri vzlete je len 170 metrov, dojazd po pristátí je 300 metrov. Počiatočná stúpavosť lietadla je 7 m/s, dostup je 4 000 metrov. Lietadlo môže štartovať aj z trávnatých plôch.

Pneumatické ovládanie

Na rozdiel od väčšiny lietadiel tejto kategórie, vyrábaných západnými firmami, sa Jak-52 vyznačuje rozsiahlym pneumatickým systémom. Tento systém sa používa na spúšťanie motora, ovládanie podvozku, klapiek i bŕzd na podvozkových kolesách. Tlakové fľaše so stlačeným vzduchom sa za letu doplňujú kompresorom, poháňaným motorom. Lietadlo má zaťahovateľný podvozok s tromi podvozkovými nohami. V zatiahnutom stave však kolesá vyčnievajú spod lietadla, čo je vraj výhodou pri núdzovom pristávaní na "brucho". Palivový a olejový systém lietadla je riešený tak, že lietadlo môže letieť až dve minúty "dole hlavou".

SkryťVypnúť reklamu

Vhodné aj na akrobaciu

Lietadlo je dimenzované aj na vykonávanie akrobatických prvkov a znesie preťaženie +7g a -5g (to je sedemnásobok resp. päťnásobok gravitačného zrýchlenia). Špeciálne pre lietadlá Jak-52 dokonca vypísala Medzinárodná letecká federácia FAI majstrovstvo sveta v leteckej akrobacii, ktorého prvý ročník sa konal v auguste v ruskom Novosibirsku, a to za účasti 23 pilotov zo siedmich krajín (majstrom sveta sa stal ruský pilot Anton Berkutov). Lietadlá Jak-52 sa v značnom počte používali v bývalom Sovietskom zväze, a to najmä v organizácii DOSAAF (to bol Zväz pre spoluprácu s armádou, vojenským letectvom a námorníctvom), ktorého obdobou u nás bol Zväzarm. Cvičné jaky však používalo napríklad aj Maďarsko, Rumunsko, Arménsko či Vietnam.

Vyše 1 800 kusov

V závode v Bacau bolo vyrobených vyše 1 800 lietadiel Jak-52 a ešte aj dnes tam na objednávku toto lietadlo vyrobia. Pomerne veľa lietadiel Jak-52 lieta dnes v rôznych západoeurópskych krajinách, pričom najviac ich je vo Veľkej Británii. Počet týchto lietadiel, lietajúcich v európskych krajinách (okrem krajín bývalého Sovietskeho zväzu) sa odhaduje na 180. Jak-52, ktorý absolvoval svoj košický roll-out minulú sobotu, si v USA kúpili dvaja členovia košického aeroklubu, Ján Magura Pavol Kavka.. Ako nám povedal J. Magura, lietadlo, ktoré bolo vyrobené v roku 1996 a v USA lietalo s poznávacou značkou N196GM, kúpili od prvého majiteľa.

Bude to OM-YAK

Od P.Kavku sme sa chceli dozvedieť, či už vedia, akú bude mať ich lietadlo slovenskú poznávaciu značku. "Predsa to nemôže byť iná značka než OM-YAK", povedal nám s úsmevom Paľo, bývalý úspešný letecký akrobat a dnes medzinárodný rozhodca leteckej akrobacie. Nový Jak-52, ktorého základňou je košický aeroklub, bude určite ozdobou všetkých domácich i zahraničných leteckých dní, na ktoré zavíta. Preto k tomu, aby sa s lietadlom mohlo lietať, treba ešte všeličo vybaviť, J.Magura a P.Kavka si s ním zatiaľ aspoň trochu "pobehali" po trávniku aeroklubu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 814
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 489
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 523
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 419
  5. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 418
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 391
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 269
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 008
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 184
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 157
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 252
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 810
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 268
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 857
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 184
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 157
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 252
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 810
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 268
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 857
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu