Korzár logo Korzár

Najrozšírenejšie sú boeingy

V zahraničnej leteckej tlači sa objavili štatistické údaje o svetovej flotile dopravných lietadiel. Podľa tejto štatistiky lietalo na celom svete v

polovici tohto roka celkovo 26 675 dopravných lietadiel, čo predstavuje nárast o 663 lietadiel v porovnaní so stavom pred rokom. Z uvedeného počtu bolo 24 034 lietadiel západnej proveniencie a 2 641 lietadiel ruskej výroby (resp. z krajín bývalého ZSSR). Zatiaľ čo počet "západných" lietadiel narástol za rok o 840 (to je o 3,6 %), počet ruských lietadiel klesol o 177. V ostatných dvanástich mesiacoch (od poslednej štatistiky) bolo leteckým spoločnostiam dodaných 1 229 nových dopravných lietadiel, z čoho len 16 lietadiel bolo ruskej výroby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vedie Airbus A320

Štatistika pre lietadlá západnej produkcie je rozdelená na dve kategórie. V prvej sú lietadlá pre tzv. "hlavné linky", v druhej lietadlá pre regionálnu dopravu. V prvej kategórii je na prvom mieste typový rad Airbus A320 (patria doň typy A318, A319, A320 a A321). Týchto lietadiel lieta po svete už 3 399, čo predstavuje medziročný nárast o 10,9 %. Lietadlá radu A320 sa v letnej dovolenkovej sezóne pravidelne objavujú aj na košickom letisku, a to napríklad vo farbách tuniskej leteckej spoločnosti Nouvelair či egyptskej spoločnosti Air Cairo.

Na druhom miest B737NG

Na druhom mieste je rad Boeing 737 Next Gen, do ktorého patria typy 737-600 až 737-900. Sedemstrotridsaťsedmičiek novej generácie lieta na svete už 2 462, čo predstavuje nárast o 13,7 % za rok. Lietadlá typu B737-700 sú každodenným návštevníkom košického letiska, pretože nimi na svojich pravidelných linkách do a z Košíc lieta slovenská nízkonákladová spoločnosť Sky Europe. Tretím najrozšírenejším radom je rad B737 Classic s typmi 737-300, -400 a -500. Týchto boeingov lieta celkovo 1 809. Ani typ B737-500 nie je na košickom letisku neznámy, pretože ho na linke z Prahy používajú České aerolínie. Na štvrtom mieste je Boeing 757 (980 lietadiel), ktorý sa v letnej sezóne objavuje v Košiciach vo farbách spoločnosti Air Slovakia. Boeing. Na ďalších miestach štatistiky sa umiestnili typy MD-80 (977 kusov), Boeing 747 (955), Boeing 767 (873), Boeing 777 (714), Airbus A330 (533) a Boeing 727 (500).

SkryťVypnúť reklamu

Regionálnou jednotkou je Bombardier

Medzi lietadlami pre regionálnu dopravu hrá počtom 950 kusov prím lietadlo Bombardier CRJ-100/200 kanadskej výroby. Na druhom mieste je počtom 859 rad Embraer ERJ-135/140/145 brazílskej výroby, na treťom mieste je počtom 723 Bombardier Dash 8/Q Series. Na štvrtom mieste sú lietadlá typu ATR 42/72 (680 kusov), ktoré sa vo farbách ČSA tiež pravidelne objavujú na letisku východoslovenskej metropoly. Na ďalších miestach sú typy Beechcraft 1900 (417), rad Embraer E-Jet (390), Fairchild Metro/Merlin (358), Saab 340 (350), De Havilland Twin Otter (327) a BAe 146/Avro RJ (291).

Máme naň smutné spomienky

Spomedzi ruských lietadiel sa počtom 414 na prvom mieste stále udržuje nám smutne známy Antonov An-24. Možno pripomenúť, že vojenská verzia lietadla An-24, patriaca slovenským ozbrojeným silám, havarovala 19. januára 2006 pri maďarskej obci Hejce, pričom zahynulo 42 našich vojakov (zachránil sa iba jediný vojak). Na druhom mieste je počtom 372 lietadiel Jak-40, na tretie miesto sa z vlaňajšieho druhého miesta posunul Tupolev Tu-154, ktorého počet klesol na 354 (pokles o 20 % za rok). Na košickom letisku občas pristane naša "vládna" stopäťdesiatštvorka. Na ďalších miestach sa umiestnili typy An-26 (256 kusov), Tu-134 (251), Il-76/78 (240), An-12 (210), Jak-42 (127), Il-62 (73) a An-28 (63).

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 2 200 je uskladnených

Nie všetky lietadlá, zahrnuté do štatistiky, však aj skutočne lietajú a prepravujú cestujúcich. Podľa štatistiky bolo v júli "uskladnených" 2 226 prúdových dopraných lietadiel, ktoré sa nevyužívali na dopravu. Pokiaľ ide o vek prúdových dopravných lietadiel, najmladšie lietadlá používajú ázijské spoločnosti, u ktorých je priemerný vek len 9 rokov. Naopak, najstaršie lietadlá lietajú v Afrike, kde je ich priemerný vek 19 rokov. Priemerný vek prúdových lietadiel, používaných európskymi spoločnosťami je 11 rokov. Zaujímavý údaj hovorí, že na celom svete v súčasnosti lieta 10 906 lietadiel, vyrobených americkou firmou Boeing Do toho sú však zarátané aj lietadlá vyrobené bývalou firmou McDonnell Douglas, ktorú Boeing pohltil.

Temer polovica sú boeingy

Podiel firmy Boeing na celkovej svetovej flotile dopravných lietadiel západnej výroby je teda až 45,4 %. Na druhom mieste je počtom lietadiel 4 843 európska firma Airbus, ktorej podiel na celosvetovej flotile je 20,2 %. Počet lietadiel, vyrobených firmou Airbus, však za rok narástol o 8,8 %, zatiaľ čo počet boeingov vzrástol len o 0,9 %. Počet objednaných, ale ešte nedodaných dopravných lietadiel všetkých výrobcov bol v auguste tohto roka vyše 7 400. Väčšinu z tohto počtu, 6 268 lietadiel, majú v svojich objednávkových knihách dve najväčšie svetové letecké firmy, americký Boeing a európsky Airbus. Boeing mal v auguste na konte 3 173 objedaných lietadiel, Airbus 3 095 lietadiel. Súboj medzi firmami Boeing a Airbus o dominanciu na svetovom leteckom nebi pokračuje.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 618
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 15 175
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 899
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 395
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 246
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 149
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 745
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 647
  1. Marian Letko: Takže nielen náckovia, ale aj sexuálni predátori. Sme to dopracovali
  2. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  3. Jaroslav Liptak: 25 % DPH? 15 % clá? Čo ďalej? A kto naozaj vyhrá a kto prehrá?
  4. Iveta Grootová: inzerát
  5. Eva Bachletová: Boj v supermarkete!
  6. Radoslav Záhumenský: Bylinková lekáreň pod holým nebom? Náučný chodník v Korni vás zaručene prekvapí!
  7. Ján Valchár: To neděláš s tou ropou dobře, Jaromíře!
  8. Marián Kozák: Vzdelávanie expertov so skúsenosťou v INKLUBe v Košiciach
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 45 690
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 41 502
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 11 793
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 030
  5. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 265
  6. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 634
  7. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 5 978
  8. Michael Achberger: Preto vyzerajú mladšie: silový tréning ako elixír vitality a dlhovekosti 5 558
  1. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  2. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  3. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  4. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  5. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  6. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  7. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  8. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu