podobe stavby nového vozidla opäť.
KOŠICE. Nové náradie - Ford Focus E1 2008 - slávnostne predstavili na aprílovom bratislavskom autosalóne a Martin Koiš za jeho volantom v premiérovej sezóne vybojoval titul majstra Slovenska v skupine E1 a triede E1+2000.
V tohtoročnej sezóne ste získali titul majstra Slovenska v skupine E1 i triede E1+2000. V absolútnom poradí ste medzi "plechovými" autami skončili druhý. Panuje v tíme po sezóne spokojnosť?
- Samozrejme, sme spokojní, pretože aj napriek drobným problémom zo začiatku sezóny sa nám neskôr podarilo dochádzať na prvých miestach a vyhrať skupinu E1. Druhé miesto v kategórii 1 považujeme tiež za úspech.
Nové auto ste dokázali postaviť v rekordne krátkom čase. Počas sezóny vás ale viackrát trápila nefungujúca technika. Podarilo sa vám už problémy odstrániť?
- Takmer vždy šlo o drobnosti, ktoré patria k vývoju. Postupne sme pracovali na spoľahlivosti a niekoľko posledných pretekov sme odjazdili bez jediného problému. Deväť víťazstiev v skupine a sedem v kategórii hovoria o našej sile a schopnosti vyhrávať.
Vývoj pretekárskeho vozidla nikdy nekončí. Ste spokojný s aktuálnou podobou auta, alebo pred budúcoročnou sezónou chystáte nejaké zmeny na technike?
- Posledné tri roky sme nerobili nič iné okrem stavby a vývoja pretekárskych áut, vždy to bolo v časovom strese. Kedže tento rok skončila sezóna s nepoškodeným autom, budeme trochu oddychovať. Na Focuse nebudeme robiť žiadne radikálne zmeny, iba menšie úpravy a najmä bežnú kontrolu niektorých komponentov. Zároveň vytvárame diely na sklad, aby sme v prípade potreby boli pripravení.
Tohto roku ste opäť ukázal, že keď auto funguje, (minimálne v skupine E1) nemá na Slovensku vážnejšiu konkurenciu. Chystáte sa v budúcoročnej sezóne aj do zahraničia, prípadne jazdiť seriál majstrovstiev Európy?
- V tejto chvíli plánujeme častejšie štarty v seriáli Zóny Strednej Európy, avšak zatiaľ nevieme presný počet pretekov. Kalendár budeme zostavovať až keď budú jasné jednotlivé termíny slovenských a medzinárodných pretekov.
Ako hodnotíte slovenský šampionát z pohľadu jazdca? Mám na mysli organizáciu jednotlivých pretekov, počet štartujúcich...
- Mám pocit, že snaha jednotlivých usporiadateľov má stúpajúcu tendenciu. Vďaka spojeniu pretekárov KW Berg Trophy a SAMŠ-u (Slovenská asociácia motoristického športu - pozn. aut.) sa pravidelne na pretekoch automobilov do vrchu zúčastnuje viac ako 100 štartujúcich. Tento počet je atraktívny pre divákov, ale aj pre pretekárov, ktorí sa môžu porovnávať s väčšou konkurenciou. Aj napriek obavám o zvládnuteľnosti takéhoto počtu pretekárov, to zatiaľ vždy fungovalo bez problémov. Dúfam, že tento trend bude pokračovať aj naďalej.
Bodku za sezónou ste dali na exhibičnom podujatí 1°Racing Show 2008 vo Vysokom Mýte. Bol to váš prvý kontakt s pretekaním na okruhu?
- V minulosti som absolvoval okruhovú školu na brnenskom okruhu, počas ktorej sme mali možnosť jazdiť takmer celý týždeň po trati a na konci sa odohrávali skúšky vo forme pretekov. Okrem toho som absolvoval viacero testovaní na rôznych menších okruhoch.
Ako sa vám u našich západných susedov darilo?
- Mal som trochu smolu, pretože v prvej ostrej jazde mi odtrhlo skrutky ľavej prednej poloosi a musel som pár metrov po štarte odstaviť auto. Do druhej jazdy sa nám podarilo problém odstrániť.
Aký máte názor na "amatérske" seriály ako KW Berg Trophy či TDC? Niektorí neprajníci hovoria, že iba "kradnú" jazdcov z národných šampionátov.
- Amatérske seriály vychovavajú nových jazdcov, ktorí môžu neskôr prejsť pod SAMŠ a FIA, a reprezentovať krajinu. To beriem ako pozitívnu stránku takýchto seriálov. Negatívnou stránkou ostávajú štandardy bezpečnosti, ako napríklad staré pásy, bezpečnostné nádrže a najmä niektoré autá bez rámov. Bezpečnosť by sa nemala podceňovať v žiadnom prípade. Otázne je, či sa dá seriál KW Berg Trophy považovať za amatérsky. Pravdepodobne v minulých rokoch to tak bolo, ale dnes úroveň vozidiel a pretekov výrazne stúpla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.