Redakcie niekoľkých významných európskych časopisov organizujú od roku 1964 anketu Automobil roka. Tento titul udeľuje porota, zložená zo známych motoristických novinárov z mnohých európskych krajín. Titul sa udeľuje koncom roka a to "dopredu", teda za titulom je uvedený už nasledujúci rok a nie rok, v ktorom sa titul udelil. V tomto roku vyberala Auto roka porota, zložená z 59 novinárov z 23 krajín. Porota najprv vybrala sedem finalistov z celkového počtu 38 prihlásených vozidiel Musí ísť o vozidlá, ktoré už sú na trhu, resp. budú na ňom do konca roka).
Do sedmičky finalistov boli vybraté modely Alfa Romeo Mito, Cotroën C5, Ford Fiesta, Opel Insignia, Renault Mégane, Škoda Superb a Volkswagen Golf VI. Každý porotca mal potom k dispozícii 25 bodov, ktoré mohol rozdeliť medzi jednotlivé modely, pričom jednému modelu mohol dať najviac 10 bodov. Body, udelené jednotlivým modelom, sa sčítali, a titul získalo vozidlo s najväčším počtom bodov. V tohtoročnej ankete Automobil roka 2009 získal najviac bodov model Opel/Vauxhall Insignia, ktorého na prvé miesto dalo 20 novinárov.
Víťazstvo o jediný bod
Insignia, ktorú okrem firmy Opel vyrába aj britská firma Vauxhall, získala celkovo 321 bodov a pred modelom Ford Fiesta zvíťazila o jeden jediný bodík. Na treťom mieste sa umiestnil Golf šiestej generácie, ktorý získal 223 bodov. Na ďalších miestach sa umiestnili modely Citroën C5, Alfa Romeo Mito, Škoda Superb a Renault Mégane. Pre zaujímavosť možno uviesť, že jediný český novinár v porote dal najviac bodov modelu Mito a Insignia bola u neho až na treťom mieste. Firma Opel získala titul Automobil roka už po tretí raz. V roku 1985 získal tento prestížny titul model Kadett a v roku 1987 Omega.
Víťazstvo Insignie v tohtoročnej ankete je trochu výnimočné tým, že po prvý raz od roku 1998 získal titul model strednej triedy. Opel Insignia, ktorý príde na trh koncom tohto roka, sa vyznačuje elegantnou karosériou s mimoriadne dobrými aerodynamickými vlastnosťami (súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,27). To priaznivo ovplyvňuje hospodárnosť a dynamické i akustické vlastnosti vozidla. Insignia sa spočiatku bude dodávať so štvordverovou a päťdverovou karosériou, neskôr príde na trh aj verzia kombi. Vozidlo je dlhé 483 cm, široké 186 cm a vysoké 150 cm. Na pohon Insignie sú k dispozícii moderné benzínové a vznetové motory, splňujúce emisnú normu Euro 5.
"Prečíta" dopravné značky
Benzínové motory pokrývajú výkonový rozsah od 85 kW do 191 kW, vznetové motory majú výkon od 81 kW do 118 kW. Na budú rok príde na trh mimoriadne úsporná verzia Ecoflex. Vozidlo môže byť vystrojené pohonom všetkých kolies. Insignia má bohatý sériový a príplatkový výstroj, do ktorého patrí aj inovatívny systém Opel Eye (Oplovo oko), ktorý "číta" dopravné značky pred vozidlom. Paradoxné je, že Insignia získala titul Automobil roka práve v období, keď sa firma Opel zmieta vo finančnej kríze a žiada nemeckú vládu o pomoc.
Nemecká automobilka Porsche, ktorá zatiaľ pláva cez finančnú krízu bez vážnejších problémov, si zvolila práve prebiehajúci medzinárodný autosalón v Los Angeles za miesto svetovej premiéry druhej generácie modelov Boxster a Cayman. Nové modely sa od doterajších navonok odlišujú inak tvarovanou prednou a zadnou časťou i pozmenenými prednými a zadnými svetlami. Oba modely sú teraz sériovo vystrojené hmlovými reflektormi, ktoré majú na modeli Boxster hranatý tvar a na modeli Cayman sú okrúhle. Za príplatok možno po prvý raz tieto modely vystrojiť aj bixenónovými reflektormi, dennými svetlami na báze diód LED a dynamickými reflektormi, ktoré sa natáčajú do zatáčky. Novinky sú aj pod kapotou týchto modelov. Nové ploché motory (boxer) majú vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Základný 2,9-litrový motor vyvíja v modeli Boxster maximálny výkon 188 kW, v modeli Cayman má výkon 195 kW. To je približne o 7,5 resp. 15 kW viac ako doteraz. Na pohon športových verzií S slúži 3,4-litrový motor, vystrojený systémom priameho vstrekovania benzínu. V modeli Boxster S vyvíja tento motor výkon 228 kW, v modeli Cayman S je to až 235 kW. Cayman S, vystrojený dvojspojkovou prevodovkou PDK z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, modelu Boxster, vystrojenému šesťstupňovou prevodovkou to trvá o sekundu dlhšie. Obidva modely, vystrojené základným motorom a prevodovkou PDK, majú priemernú spotrebu 8,9 l/100 km, čo je o 11 percent menej ako mali predchádzajúce modely. Modely, poháňané výkonnejším 3,4-litrovým motorom, spotrebujú v priemere 9,2 l/100 km, čo predstavuje zníženie až o 16 % v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi. Úpravy sa dotkli aj podvozka oboch vozidiel, ktoré sú vystrojené najnovšou generáciou stabilizačného systému PSM. Nové modely Boxster a Cayman prídu na trh vo februári budúceho roka. V Nemecku sa Boxster so slabším motorom bude predávať za 46 142 eur.
* * *
Nová Mazda 3
Na autosalóne v Los Angeles, ktorého brány sa zavrú v nedeľu, predstavuje japonská firma Mazda svoju novú "trojku" druhej generácie. Nová Mazda 3 síce opticky nadväzuje na doterajší model, ale jej dizajn je markantnejší. Na prednej časti nájdeme prvky dizajnérskeho štýlu Nagare, ktorý firma Mazda uplatnila už na niekoľkých koncepčných vozidlách. Svojimi líniami pripomína vozidlo kupé. Povrch kapoty motora a bokov vozidla sú vytvarované tak, že pri reflexii svetla vytvárajú trojrozmerné efekty. Interiér športového charakteru je založený na filozofii Human Machine Interface, čiže interfejs medzi človekom a strojom. Všetky informácie, ktoré vodič potrebuje, sa zobrazujú v jednej koncentrovanej oblasti, čo minimalizuje zníženie pozornosti od diania na ceste. Na pohon novej Mazdy 3 sú k dispozícii dva motory. Prvým z nich je dvojlitrový motor, ktorého maximálny výkon je 109 kW. Druhým je 2,5-litrový motor, prevzatý z väčšieho modelu Mazda 6. Tento motor má najvyšší výkon 123 kW. V Los Angeles predstavená Mazda 3 má štvordverovú karosériu so stupňovitou zadnou časťou. Verzia so šikmou zadnou časťou, určená pre európsky trh, bude predstavená na decembrovom autosalóne v Bologni.
* * *
Massif zvládne každý terén
Talianska firma Iveco ponúka už aj na našom trhu robustný a všestranne využiteľný model Massif. Týmto modelom vstupuje firma Iveco do segmentu ľahkých úžitkových vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies, v ktorom doteraz nemala zastúpenie. Vonkajšie tvary tohto vozidla navrhol renomovaný taliansky dizajnér Giugiaro vo funkcionalistickom štýle. Nový Massif sa dodáva v krátkej trojdverovej verzii, v dlhej päťdverovej verzii, ďalej ako pikap a ako podvozok s kabínou, na ktorý možno montovať rôzne špeciálne nadstavby. Na pohon vozidla slúži trojlitrový turbodieselový štvorvalec, prevzatý z radu Daily. Tento motor so štyrmi ventilmi na valec má maximálny výkon 107 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 350 Nm. Na želanie možno Massif vystrojiť trojlitrovým motorom výkonu 130 kW. Vozidlo má tuhé nápravy, odpružené listovými pružinami. Vodič si môže zvoliť buď pohon len zadných kolies, alebo pohon všetkých kolies. Na pomalú jazdu v ťažkom teréne je k dispozícii redukcia. Massif má svetlú výšku podvozku 200 mm a dokáže sa brodiť vo vode, hlbokej až 500 mm. Vozidlo je vystrojené antiblokovacím systémom, ktorý možno pri jazde v teréne vypnúť. Massif pri nedávnych predvádzacích jazdách na motokrosovom okruhu na Zelenom dvore pri Košiciach dokázal, že sa nezľakne žiadneho terénu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.