Už dávnejšie sa vedelo, že nemecká firma Porsche vyvíja svoju prvú športovú štvordverovú limuzínu. V motoristickej tlači i na internete sa v ostatnom období objavilo už niekoľko "špionážnych" snímok nového modelu, nazvaného Panamera. Aby zabránila ďalším špekuláciám o tom, čo nové vozidlo bude vyzerať tak alebo onak, zverejnila firma Porsche prvé oficiálne snímky svojej novinky i základné údaje o nej.
Pritom oficiálnu "fyzickú" premiéru bude mať Panamera až na jarnom ženevskom autosalóne. Tím dizajnérov na čele s Grantom Larsonom, ktorý bol za dizajn Panamery zodpovedný, si dal mimoriadne záležať na tom, aby nová štvordverová limuzína niesla také typické dizajnérske prvky, ktoré by ju okamžite identifikovali ako výrobok firmy Porsche. Limuzína Panamera je dlhá 4 970 mm, široká 1 931 mm a vysoká len 1 418 mm. Batožinový priestor má objem 430 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 500 litrov. Novovyvinutý podvozok sa vyznačuje dvojitými priečnymi trojuholníkovými ramenami vpredu i vzadu.
Vzduchové pruženie
Vozidlo je vystrojené adaptívnymi tlmičmi PASM, vzduchovým pružiacim systémom a aktívnymi stabilizátormi, ktoré znižujú nakláňanie vozidla v zatáčkach. Panamera je prvým vozidlom firmy Porsche, vystrojeným tempomatom s automatickou reguláciou odstupu od vpredu idúceho vozidla. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené keramickými brzdovými kotúčmi. Konštruktéri dbali aj na zvýšenú ochranu chodcov pri ich prípadnej kolízii s vozidlom. Pri náraze chodca na prednú kapotu sa táto pomocou pyrotechnických patrón nadvihne, čím sa pod ňou vytvorí deformačná zóna. Panamera má vpredu uložený motor a zadný pohon.
Motory sú prevzaté z typu Cayenne, pričom boli na nich vykonané menšie úpravy. Základným motorom je 3,6-litrový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 220 kW. Ďalším motorom je 4,8-litrový vidlicový osemvalec výkonu 294 kW. Špičkový model Panamera Turbo je vystrojený prepĺňanou verziou spomenutého osemvalca, ktorej maximálny výkon je 368 kW. Tento model je vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies. Prevodovka je buď šesťstupňová manuálna, alebo sedemstupňová dvojspojková. V luxusne zariadenom interiéri sú štyri samostatné sedadlá, pričom na zadných sedadlách by malo mať dosť miesta aj tých päť percent ľudí, ktorých výška je viac ako 192 cm.
Montáž v Lipsku
O dynamických vlastnostiach a spotrebe novej limuzíny Panamera nezverejnila zatiaľ firma Porsche žiadne údaje. Konečná montáž modelu Panamera sa bude robiť v závode v Lipsku, pričom motory sa budú dovážať zo závodu firmy Porsche v Zuffenhausene a nalakované karosérie zo závodu Volkswagen v Hannoveri. Nové Porsche Panamera, ktoré spája športové jazdné vlastnosti s vysokým komfortom, by sa na trh malo dostať v lete roku 2009. Výrobca predpokladá, že ročne by mohol predať okolo 20 000 týchto luxusných vozidiel, ktoré budú konkurovať napríklad limuzínam Audi A8, BMW radu 7, Mercedes triedy S a Maserati Quattroporte.
Japonská firma Toyota sa rozhodla uviesť na trh ešte menšie auto než je model Aygo. Nový model iQ bol ešte ako štúdia predstavený na jarnom autosalóne v Ženeve, sériová verzia mala svetovú premiéru na jesennom parížskom autosalóne. Model iQ je podľa firmy Toyota určený najmä motoristom, žijúcim vo veľkomestách. Podľa výrobcu je iQ najmenším štvorsedadlovým autom na svete. Dvojdverové vozidlo má karosériu, vyznačujúcu sa relatívne mohutnými nárazníkmi. Kvôli získaniu priestoru pre cestujúcich boli kolesá posunuté prakticky až do rohov vozidla. Na dĺžke sa ušetrilo aj tým, že diferenciál bol premiestnený dopredu, pred motor. Model iQ má dĺžku len 299 cm, čo je menej ako je dĺžka ktoréhokoľvek iného štvormiestneho auta. Šírka vozidla je 168 cm a jeho výška je 150 cm. Batožinový priestor za zadnými sedadlami má vskutku nepatrný objem 32 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 238 litrov. Technickou zaujímavosťou je konštrukcia palivovej nádrže. Namiesto klasickej nádrže, umiestnenej pod zadnými sedadlami, má iQ ultraplochú nádrž, ktorej výška je len 120 mm a ktorá je uložená pod podlahou vozidla. Priestor vo vozidle sa získal aj novu konštrukciou sedadiel, ktoré majú kompaktné rámy. Aj klimatizačná sústava bola prekonštruovaná tak, aby mala čo najmenšie rozmery. Napriek malým rozmerom má model iQ bohatý sériový výstroj, do ktorého patrí antiblokovací a stabilizačný systém i osem nafukovacích vankúšov. Svetovú premiéru má v modeli iQ zadný airbag, ktorý je umiestnený za zadnými sedadlami. Na pohon modelu iQ sú zatiaľ k dispozícii dva motory. Prvým z nich je známy jednolitrový motor VVT-i, ktorého maximálny výkon je 50 kW a najvyšší krútiaci moment je 91 Nm. Týmto motorom poháňaný model iQ dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h. Priemerná normovaná spotreba je pritom len 4,3 l/100 km. Druhým motorom pre iQ je 1,4-litrový vznetový motor s maximálnym výkonom 66 kW. Najmenšia toyota príde na európsky trh začiatkom budúceho roka.
Splnený sen najrýchlejšieho muža
Najrýchlejším mužom našej planéty je v súčasnosti 22-ročný Usain Bolt. Tento jamajský šprintér je držiteľom svetových rekordov v behu na sto i dvesto metrov. Obidva rekordy vytvoril Bolt na tohtoročnej letnej olympiáde v Pekingu. Vo finále na stovku dosiahol Bolt čas 9,69 sekundy, pričom dokonca záver behu takpovediac "vypustil", za čo sa mu dostalo kritiky od predsedu medzinárodného olympijského výboru Jacquesa Roggeho. Dvestometrovú trať absolvoval Bolt za 19,30 sekundy. Bolt si nedávno splnil zajazdiť si v jednom z najrýchlejších áut na svete, vo vozidle Ferrari F430 Spider. Stalo sa tak počas podujatia World Athletics Gala v Monaku. Na tomto podujatí, ktoré zorganizovala Medzinárodná asociácia atletických federácií (IAAF), bol Bolt ocenený titulom Atlét roka. Bolt mal možnosť zajazdiť si s Ferrari F430 na časti mestského okruhu, na ktorom sa jazdia známe preteky F1. Na pohon vozidla Ferrari F430 slúži 4,3-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 360 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 315 km/h. Na porovnanie možno uviesť, že Boltova priemerná rýchlosť pri rekordnom behu na 200 metrov bola 37,3 km/h. Ako uviedli agentúrne správy, pri jazde s vozidlom F430 nevytvoril Bolt žiaden nový svetový rekord......
Päťdverová Mazda 3
Ako sme na tejto strane informovali minulý týždeň, na nedávnom autosalóne v Los Angeles predstavila japonská firma Mazda svoj nový model Mazda 3 so štvordverovou karosériou. Tento sedan je určený pre americký trh. Pre európsky trh je určený model Mazda 3 s päťdverovou karosériou a šikmou zadnou časťou karosérie (tzv. hatchback). Tento model mal svetovú premiéru v stredu, a to na autosalóne v talianskej Bologni. Pre päťdverovú "trojku" sú k dispozícii dva benzínové motory (1,6-litrový a dvojlitrový) a 1,6-litrový vznetový motor. Špičkovým motorom bude nový 2,2-litrový turbodieselový motor, poháňajúci aj Mazdu 6. Tento motor sa do Mazdy 3 bude montovať v dvoch výkonových variantoch. Slabšia verzia motora má maximálny výkon 110 kW, výkonnejšia vyvíja až 136 kW. Obe verzie splňujú budúcu európsku emisnú normu Euro V. V porovnaní s doterajším dvojlitrovým vznetovým motorom má nový motor podstatne zníženú spotrebu i emisiu kysličníka uhličitého. Bližšie technické údaje o novej päťdverovej Mazde 3 pre európsky trh nie sú zatiaľ známe.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.