Korzár logo Korzár

AUTO-MOTO

Nové Porsche PanameraJe to prvá limuzína stuttgartského výrobcuUž dávnejšie sa vedelo, že nemecká firma Porsche vyvíja svoju prvú športovú

Nové Porsche Panamera

Je to prvá limuzína stuttgartského výrobcu

Už dávnejšie sa vedelo, že nemecká firma Porsche vyvíja svoju prvú športovú štvordverovú limuzínu. V motoristickej tlači i na internete sa v ostatnom období objavilo už niekoľko "špionážnych" snímok nového modelu, nazvaného Panamera. Aby zabránila ďalším špekuláciám o tom, čo nové vozidlo bude vyzerať tak alebo onak, zverejnila firma Porsche prvé oficiálne snímky svojej novinky i základné údaje o nej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéra v Ženeve

SkryťVypnúť reklamu

Pritom oficiálnu "fyzickú" premiéru bude mať Panamera až na jarnom ženevskom autosalóne. Tím dizajnérov na čele s Grantom Larsonom, ktorý bol za dizajn Panamery zodpovedný, si dal mimoriadne záležať na tom, aby nová štvordverová limuzína niesla také typické dizajnérske prvky, ktoré by ju okamžite identifikovali ako výrobok firmy Porsche. Limuzína Panamera je dlhá 4 970 mm, široká 1 931 mm a vysoká len 1 418 mm. Batožinový priestor má objem 430 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 500 litrov. Novovyvinutý podvozok sa vyznačuje dvojitými priečnymi trojuholníkovými ramenami vpredu i vzadu.

Vzduchové pruženie

Vozidlo je vystrojené adaptívnymi tlmičmi PASM, vzduchovým pružiacim systémom a aktívnymi stabilizátormi, ktoré znižujú nakláňanie vozidla v zatáčkach. Panamera je prvým vozidlom firmy Porsche, vystrojeným tempomatom s automatickou reguláciou odstupu od vpredu idúceho vozidla. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené keramickými brzdovými kotúčmi. Konštruktéri dbali aj na zvýšenú ochranu chodcov pri ich prípadnej kolízii s vozidlom. Pri náraze chodca na prednú kapotu sa táto pomocou pyrotechnických patrón nadvihne, čím sa pod ňou vytvorí deformačná zóna. Panamera má vpredu uložený motor a zadný pohon.

SkryťVypnúť reklamu

Motory z Cayenne

Motory sú prevzaté z typu Cayenne, pričom boli na nich vykonané menšie úpravy. Základným motorom je 3,6-litrový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 220 kW. Ďalším motorom je 4,8-litrový vidlicový osemvalec výkonu 294 kW. Špičkový model Panamera Turbo je vystrojený prepĺňanou verziou spomenutého osemvalca, ktorej maximálny výkon je 368 kW. Tento model je vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies. Prevodovka je buď šesťstupňová manuálna, alebo sedemstupňová dvojspojková. V luxusne zariadenom interiéri sú štyri samostatné sedadlá, pričom na zadných sedadlách by malo mať dosť miesta aj tých päť percent ľudí, ktorých výška je viac ako 192 cm.

Montáž v Lipsku

O dynamických vlastnostiach a spotrebe novej limuzíny Panamera nezverejnila zatiaľ firma Porsche žiadne údaje. Konečná montáž modelu Panamera sa bude robiť v závode v Lipsku, pričom motory sa budú dovážať zo závodu firmy Porsche v Zuffenhausene a nalakované karosérie zo závodu Volkswagen v Hannoveri. Nové Porsche Panamera, ktoré spája športové jazdné vlastnosti s vysokým komfortom, by sa na trh malo dostať v lete roku 2009. Výrobca predpokladá, že ročne by mohol predať okolo 20 000 týchto luxusných vozidiel, ktoré budú konkurovať napríklad limuzínam Audi A8, BMW radu 7, Mercedes triedy S a Maserati Quattroporte.

SkryťVypnúť reklamu

Mestské autíčko Toyota iQ

Japonská firma Toyota sa rozhodla uviesť na trh ešte menšie auto než je model Aygo. Nový model iQ bol ešte ako štúdia predstavený na jarnom autosalóne v Ženeve, sériová verzia mala svetovú premiéru na jesennom parížskom autosalóne. Model iQ je podľa firmy Toyota určený najmä motoristom, žijúcim vo veľkomestách. Podľa výrobcu je iQ najmenším štvorsedadlovým autom na svete. Dvojdverové vozidlo má karosériu, vyznačujúcu sa relatívne mohutnými nárazníkmi. Kvôli získaniu priestoru pre cestujúcich boli kolesá posunuté prakticky až do rohov vozidla. Na dĺžke sa ušetrilo aj tým, že diferenciál bol premiestnený dopredu, pred motor. Model iQ má dĺžku len 299 cm, čo je menej ako je dĺžka ktoréhokoľvek iného štvormiestneho auta. Šírka vozidla je 168 cm a jeho výška je 150 cm. Batožinový priestor za zadnými sedadlami má vskutku nepatrný objem 32 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 238 litrov. Technickou zaujímavosťou je konštrukcia palivovej nádrže. Namiesto klasickej nádrže, umiestnenej pod zadnými sedadlami, má iQ ultraplochú nádrž, ktorej výška je len 120 mm a ktorá je uložená pod podlahou vozidla. Priestor vo vozidle sa získal aj novu konštrukciou sedadiel, ktoré majú kompaktné rámy. Aj klimatizačná sústava bola prekonštruovaná tak, aby mala čo najmenšie rozmery. Napriek malým rozmerom má model iQ bohatý sériový výstroj, do ktorého patrí antiblokovací a stabilizačný systém i osem nafukovacích vankúšov. Svetovú premiéru má v modeli iQ zadný airbag, ktorý je umiestnený za zadnými sedadlami. Na pohon modelu iQ sú zatiaľ k dispozícii dva motory. Prvým z nich je známy jednolitrový motor VVT-i, ktorého maximálny výkon je 50 kW a najvyšší krútiaci moment je 91 Nm. Týmto motorom poháňaný model iQ dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h. Priemerná normovaná spotreba je pritom len 4,3 l/100 km. Druhým motorom pre iQ je 1,4-litrový vznetový motor s maximálnym výkonom 66 kW. Najmenšia toyota príde na európsky trh začiatkom budúceho roka.

Splnený sen najrýchlejšieho muža

Najrýchlejším mužom našej planéty je v súčasnosti 22-ročný Usain Bolt. Tento jamajský šprintér je držiteľom svetových rekordov v behu na sto i dvesto metrov. Obidva rekordy vytvoril Bolt na tohtoročnej letnej olympiáde v Pekingu. Vo finále na stovku dosiahol Bolt čas 9,69 sekundy, pričom dokonca záver behu takpovediac "vypustil", za čo sa mu dostalo kritiky od predsedu medzinárodného olympijského výboru Jacquesa Roggeho. Dvestometrovú trať absolvoval Bolt za 19,30 sekundy. Bolt si nedávno splnil zajazdiť si v jednom z najrýchlejších áut na svete, vo vozidle Ferrari F430 Spider. Stalo sa tak počas podujatia World Athletics Gala v Monaku. Na tomto podujatí, ktoré zorganizovala Medzinárodná asociácia atletických federácií (IAAF), bol Bolt ocenený titulom Atlét roka. Bolt mal možnosť zajazdiť si s Ferrari F430 na časti mestského okruhu, na ktorom sa jazdia známe preteky F1. Na pohon vozidla Ferrari F430 slúži 4,3-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 360 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 315 km/h. Na porovnanie možno uviesť, že Boltova priemerná rýchlosť pri rekordnom behu na 200 metrov bola 37,3 km/h. Ako uviedli agentúrne správy, pri jazde s vozidlom F430 nevytvoril Bolt žiaden nový svetový rekord......

Päťdverová Mazda 3

Ako sme na tejto strane informovali minulý týždeň, na nedávnom autosalóne v Los Angeles predstavila japonská firma Mazda svoj nový model Mazda 3 so štvordverovou karosériou. Tento sedan je určený pre americký trh. Pre európsky trh je určený model Mazda 3 s päťdverovou karosériou a šikmou zadnou časťou karosérie (tzv. hatchback). Tento model mal svetovú premiéru v stredu, a to na autosalóne v talianskej Bologni. Pre päťdverovú "trojku" sú k dispozícii dva benzínové motory (1,6-litrový a dvojlitrový) a 1,6-litrový vznetový motor. Špičkovým motorom bude nový 2,2-litrový turbodieselový motor, poháňajúci aj Mazdu 6. Tento motor sa do Mazdy 3 bude montovať v dvoch výkonových variantoch. Slabšia verzia motora má maximálny výkon 110 kW, výkonnejšia vyvíja až 136 kW. Obe verzie splňujú budúcu európsku emisnú normu Euro V. V porovnaní s doterajším dvojlitrovým vznetovým motorom má nový motor podstatne zníženú spotrebu i emisiu kysličníka uhličitého. Bližšie technické údaje o novej päťdverovej Mazde 3 pre európsky trh nie sú zatiaľ známe.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 602
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 100
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 070
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 626
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 281
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 312
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 162
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 776
  1. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  2. Štefan Šturdzík: 350
  3. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  4. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  5. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  6. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  8. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 330
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 590
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 081
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 151
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 434
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 661
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 516
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 336
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  2. Štefan Šturdzík: 350
  3. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  4. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  5. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  6. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  8. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 330
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 590
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 081
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 151
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 434
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 661
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 516
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 336
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu