najrýchlejšiu plachetnicu na svete. Idea celého projektu sa zrodila už v roku 1975, a to v hlavách niekoľkých leteckých inžinierov a jachtárov. Muselo však prejsť ešte veľa rokov, kým sa ich sen začal pomaly uskutočňovať. V rokoch 1987 až 1992 postavil Alain Thébault model budúcej plachetnice v mierke 1:3. Až potom sa začína so stavbou skutočnej plachetnice, ktorá vlastne nie je klasickou plachetnicou, ale akýmsi trimaranom s tromi plavákmi. Pri konštrukcii tohto unikátneho trimaranu poskytli technickú pomoc aj také známe francúzske letecké firmy, akými sú Aerospatiale, Airbus a Dassault. Čln l ´Hydroptere však nie je ani klasickým trimaranom. Na šikmých nosníkoch, upevnených na koncoch oboch okrajových plavákov, sú totiž umiestnené špeciálne vztlakové telesá, nazývané hydrofoil (to by sme mohli preložiť ako vodné krídlo). Pri dostatočnej rýchlosti vyvíjajú tieto krídla taký vztlak, že celý trimaran sa vynorí z vody a jeho stredný trup i oba bočné plaváky sa vznášajú vo vzduchu. Trimaran už vlastne nepláva, ale vlastne letí. Pri konštrukcii trimaranu sa použili najmodernejšie konštrukčné materiály, spájajúce nízku hmotnosť s vysokou pevnosťou. Ide najmä o kompozitné materiály a titán. Trimaran má dĺžku 18,28 m, šírku 24 m a jeho sťažeň je vysoký 27 m. Ponor je 3,5 m, ale počas rýchlej plavby je to len dva metre. Hmotnosť trimaranu je 6,5 až 7,5 tony. Prvá plavba, či, ak chcete, prvý let, revolučného trimaranu sa uskutočnila 1. októbra 1994. Odvtedy je trimaran priebežne zdokonaľovaný, a to aj na základe poznatkov zo špeciálneho simulátora Hydrop 6, vyvinutého Philippom Perrierom. Už vo februári 2005 vytvoril unikátny trimaran svoj prvý, ešte len takpovediac symbolický rekord, keď preplával kanál La Manche rýchlejšie než bola rýchlosť lietadla, ktorým tento kanál po prvý raz preletel Louis Blériot. Priemerná rýchlosť trimaranu pri plavbe cez tento kanál bola 33 uzlov, čiže 61 km/h. V apríli 2007 získava trimaran svoje prvé dva svetové rekordy, oficiálne uznané organizáciou WSSRC (World Sailing Speed Record Council, čiže niečo ako rada pre svetové plachtárske rekordy). Na trati 500 metrov dosiahol trimaran priemernú rýchlosť 44,81 uzla (83,08 km/h), čo bol nový svetový rekord v kategórii D. No a na trati dlhej jednu námornú míľu (1 854 metrov) dosiahol trimaran rýchlosť 41,69 uzla (77,29 km/h), čo bol svetový rekord vo všetkých kategóriách. Nedávno sa trimaran l´Hydroptčre opät zapísal do análov svetových rekordov. Na 500-metrovej trati dosiahol trimaran priemernú rýchlosť 46,88 uzla, čo je 86,91 km/h. Týmto výkonom sa trimaran stal oficiálne najrýchlejším vetrom poháňaným člnom na svete. Trimaran zlepšil aj svoj vlastný rekord na míľovej trati, a to rýchlosťou 43,09 uzla, teda 79,89 km/h. Thébaultov tím má však ešte ambicióznejší cieľ, ktorým je dosiahnutie rýchlosti 53,937 uzla. Prečo práve toľko? Nuž preto, lebo to zodpovedá rýchlosti 100 km/h. Trimaran l´Hydroptčre by tak stal prvou plachetnicou, ktorá prekonala túto magickú hranicu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.