prišli v tomto týždni dve vyhlásenia aj z tábora MS značiek.
KOŠICE. Ako prvá oficiálne ohlásila koniec svojich aktivít v majstrovstvách sveta značiek automobilka Suzuki, ktorá na scénu WRC vstúpila prakticky iba pred rokom. Po jej úspechu v "juniorskej" kategórii JWRC, kam Suzuki prišla v roku 2002 a kde získala dva tituly, sa rozhodli posunúť do kategórie WRC s pilotmi Gardemeisterom a Anderssonom. Tím skončil až na piatom mieste, no zisk 34 bodov bol celkom sľubný. FIA však vyhlásila, že nové vozidlá WRC budú od sezóny 2010 postavené na báze S2000, a to pre menšiu automobilku, ktorá nie je ochotná investovať veľké peniaze do ďalšieho vývoja neperspektívneho modelu WRC, je príliš drahý luxux. Zvlášť v súčasných podmienkach svetovej recesie.
Šok od Subaru
Ak sa odchod Suzuki javil logický a nijako zásadne nerozčeril hladinu v tábore WRC, tak nasledujúca správa všetkých priam šokovala. Centrála firmy Prodrive v anglickom Banbury oficiálne v utorok oznámila, že materská značka Subaru končí vo svetovom šampionáte rely! Prodrive, vedená Davidom Richardsom, sa dvadsať rokov stará o úpravu vozidiel značky Subaru pre MS a za toto obdobie pripravila asi 500 špičkových vozidiel, na ktorých Colin McRae a neskôr Richard Burns a Petter Solberg získali tituly majstrov sveta. Dnes sa táto slávna značka stáva históriou a jej súčasní piloti Petter Solberg a Chris Atkinson sa zasa stávajú nezamestnanými. Odôvodnením Subaru je výrazný pokles predaja nových vozidiel a ekonomický prepad, ktorý neumožňuje automobilke pokračovať v luxusnom účinkovaní v MS značiek. Na druhej strane je tu však aj skutočnosť, že sa zmenila koncepcia pravidiel FIA a Subaru podvozok na báze S2000 doteraz nepoužívalo a nepripravovalo.
Kam so Solbergom?
Čo odchod Subaru znamená pre šampionát a pre Prodrive? V šampionáte zostávajú vlastne už iba dve automobilky. Ford, ktorý balansuje na hrane po prepade americkej ekonomiky, a Citroën, ktorý vďaka relatívne stabilnejšej situácii v Európe zatiaľ zásadný odraz ekonomickej krízy na sebe nepocítil. To však je iba náš vonkajší pohľad a ktovie, či nás aj niektorá z týchto automobiliek neprekvapí ďalším vyhlásením. Nateraz teda zostávajú dve značky a ostatní budú štartovať ako súkromníci. To sa, samozrejme, týka aj Prodrive, ktorá pripravuje autá mnohým súkromným tímom. Nuž a tu by mohla byť aj cesta pre súčasných špičkových pilotov Prodrive. Otázkou však je, kto bude schopný zaplatiť honorár majstrovi sveta, akým je Solberg. Na odpovede je však teraz ešte príliš skoro, a tak si počkajme, kým sa situácia vykvasí a kým počas Vianoc vychladnú všetky horúce hlavy. Jedno riešenie sa však (zatiaľ ako naša špekulácia) ponúka samo. Ambiciózny Richards po odchode Subaru bude hľadať náhradu, no a tou by mohla byť ponuka Hondy, ktorá je ochotná predať Angličanovi celý tím F1 za symbolický jeden dolár. Zodvihne Richards hodenú rukavicu?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.