či Afrike. Jubilejný ročník sa pre obavy o bezpečnosť a životy pretekárov, novinárov i organizačného tímu zrušil. Tieto preteky sa teda skončili skôr, ako sa začali a najslávnejšia adrenalínová súťaž ustúpila teroristickým hrozbám.
KOŠICE/BREZOVÁ POD BRADLOM. Organizátori z A.S.O. niekoľko dní po zrušení jubilejného ročníka sa pustili do prípravy nového, ktorý by uzavrel tretí krížik existencie. Počiatočné informácie, že súťaž sa úplne vyhne africkému kontinentu, sa potvrdili do bodky. Karavána jazdcov, novinárov i sprievodných automobilov sa sťahuje za veľkú mláku do Južnej Ameriky. Prvýkrát sa bude jazdiť v argentínskych pampách, v najvyššom juhoamerickom pohorí Andy a v zákernej čilskej púšti Atacama.
Česko-slovenský tím
Už len niekoľko dní zostáva do štartu ďalšieho ročníka Rally Dakar v Argentíne a Čile, ktorého štart je naplánovaný na 2. januára v Buenos Aires, kde bude aj cieľ 18. januára. Na súťažiacich čaká náročných 14 etáp s celkovou dĺžkou 9 578 km, z ktorých 5 656 km tvoria rýchlostné skúšky. Najdlhšia etapa juhoamerického dobrodružstva bude mať 837 km a najkratšia 488 km. V štartovej listine nechýbajú špičkoví jazdci a tímy a nechýba v nej ani 17-členný český tím KM Racing, v ktorom sa predstaví aj dvojica Slovákov. Aj preto môžeme hovoriť o česko-slovenskom tíme. V kategórii quad bude bojovať Josef Macháček, kamiónov Martin Macík, Ladislav Fajtl, asistencii Martin Pabiška a motocyklov David Pabiška, Dušan Randýsek a skúsený 35-ročný Slovák Ivan Jakeš. Mechanika mu bude robiť o nič menej skúsený Ján Hrehor. V závere novembra Jakeš absolvoval technické preberanie vo francúzskom Le Havre, po ktorom súťažné motocykle, štvorkolky, osobné i nákladné autá nabrali cez Atlantik kurz Argentína. Nultú etapu musela absolvovať technika morom, aby sa začiatkom budúceho roka mohla začať najťažšia súťaž sveta po prvý raz cez Argentínu a Čile. Jazdcov čaká nová lokalita a preprava súťažnej techniky skrátila aj jej prípravu.
Na prahu druhého Dakaru
Pre úspešného slovenského reprezentanta v endure, ktorý oblečie dres tímu KM Racing, to bude druhé vystúpenie na dakarskej súťaži. Prvú nedokončil pred dvomi rokmi a tú tohtoročnú zrušili. Potešil sa správe, že Dakar sa pôjde v Južnej Amerike, pričom sa začal obzerať po tíme, s ktorým by mohol absolvovať tieto preteky. "Asi na prelome apríla a mája som dostal ponuku od českého tímu, aby som v jeho drese absolvoval Dakar v Južnej Amerike. Nezostalo iba pri prvom kontakte, a tak som sa začal touto účasťou vážne zaoberať. Nakoniec to vyšlo a koncom roka odlietame do Buenos Aires. Domnievam sa, že to bude náročná súťaž, pričom nás čaká aj veľké prevýšenie. Prvé tri etapy sľubujú organizátori, že budú veľmi rýchle a bude potrebné jazdiť od začiatku s rozumom," hovorí I. Jakeš. V tejto sezóne ho prenasledovali zranenia a veľa toho na motorke neodjazdil. Vzhľadom na to musel vynechať aj slovenský šampionát, ale v príprave na Dakar nechcel nič ponechať na náhodu. "Každý deň sa snažím pre seba niečo urobiť v posilňovni či plavárni. Absolvoval som aj minisústredenie s Ľubom Kriškom. Skoro pol roka som bol zranený, preto sa v druhej polovici roka snažím viac zarezávať a posledné dva mesiace sú intenzívnejšie ako celý rok," priznáva Ivan.
Dvakrát musel pod nôž
Hneď na prvom podujatí slovenského majstráku si zranil rameno, ktoré ho na niekoľko mesiacov vyradilo, a potom sa pridali aj problémy s kolenom po pretekoch Baja Hungaria. "Po pretekoch v Borskom Mikuláši som absolvoval operáciu ramena. Keď som sa už cítil lepšie, išiel som jazdiť rely do Maďarska, kde som mal opäť nepríjemný pád a musel som pre zmenu ísť na operáciu s kolenom. Aj preto sezóna bola z mojej strany biedna," hovorí Jakeš. Patrí k veľkým bojovníkom a ani dve operácie mu nemohli zahatať cestu na Dakar. "Hneď ako som mohol, tak som začal plávať, aby som rameno aj koleno rozhýbal a momentálne sa cítim veľmi dobre." V českom tíme mu bude robiť spoločnosť ostrieľaný endurák Ján Hrehor, ktorý to Ivanovi sľúbil po prvých informáciách, že sa Dakar pôjde v Južnej Amerike. "Pôvodne sme chceli ísť v tomto roku na Šesťdňovú ako vlani, ale klubák sa nám nepodarilo dať dohromady. Oslovil som 'Gregyho' s tým, či nechce ísť so mnou na Dakar, a on súhlasil. Som rád, že budeme spolu, lebo on už jazdil v Južnej Amerike nielen Šesťdňovú, ale aj rely súťaže. Terény v Argentíne aj Čile pozná a môže mi v mnohých veciach poradiť," povedal na margo svojho mechanika. Ako priznal, prvoradou úlohou je jazdiť tak, aby všetci došli do cieľa. "Len ťažko môžeme dopredu niečo povedať k umiestneniu. Pred nami je náročných takmer 10 000 km tratí, z ktorých polovička sú testy. Stať sa môže počas sedemnástich dní všetko. Dôležité bude dôjsť do cieľa na čo najlepšom mieste," konštatoval.
Podmienečne ho prebrali
Niečo viac ako týždeň sa bude ešte pripravovať doma a baliť na dlhú cestu do Argentíny. Časť vecí už odišla loďou vrátane motocykla. "Preberanie už máme za sebou, opäť nás čakal maratón kontrol, pričom jedna bola oproti minulosti navyše. Museli sme absolvovať aj merania hlučnosti, pričom naše motorky touto kontrolou neprešli. Napriek tomu motorky odišli a teraz pôjdu so mnou aj nové výfuky, aby sme všetko vyladili už v mieste štartu. Na preberacej karte mám osemnásť pečiatok, čo bol poriadny maratón pri preberaní. Verím, že sa nám podarí upraviť hluk na povolených 98 decibelov zo 108, ktoré namerali technici pri preberaní v Le Havre," dodal I. Jakeš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.