Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Objednali ďalšie súpravy ICE

Velaro vytvorilo svetový rýchlostný rekordNemecké spolkové železnice DB (Deutsche Bahn) neustále rozširujú sieť tratí, po ktorých jazdia

Velaro vytvorilo svetový rýchlostný rekord

Nemecké spolkové železnice DB (Deutsche Bahn) neustále rozširujú sieť tratí, po ktorých jazdia vysokorýchlostné súpravy ICE (Inter City Express). V súčasnosti má spoločnosť DB celkovo 250 súprav ICE rôznych generácií. Z uvedeného počtu je 59 súprav pôvodného typu ICE, 44 súprav typu ICE 2, 67 súprav ICE 3, 70 súprav ICE T s naklápacími skriňami a desať súprav ICE TD, poháňaných dieselovými motormi. Koncom minulého roka podpísala spoločnosť Deutsche Bahn AG s firmou Siemens AG kontrakt na dodávku ďalších 15 vysokorýchlostných súprav ICE. Kontrakt má hodnotu 500 miliónov eur.

Osem vozňov

Prvé súpravy budú k dispozícii na testovanie v lete 2011 a do prevádzky budú nasedené v decembri 2011. Ostatné súpravy budú dodané v roku 2012. Nové súpravy sú zložené z ôsmich vozňov a môžu prepravovať až 485 cestujúcich. Novú súpravy budú vystrojené modifikovanými hriadeľmi náprav, čím by sa malo zabrániť vzniku trhlín, ktoré sa objavili na niektorých už jazdiacich súpravách. Podobne ako u doterajších súprav ICE 3 budú mať aj nové súpravy hnacie motory rozložené po celej dĺžke vlaku. Celkový výkon hnacích elektromotorov jednej súpravy bude 8 000 kW. Súpravy budú schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 320 km/h. Regeneratívny brzdový systém umožňuje pri brzdení dodávať elektrickú energiu do siete.

Príprava na liberalizáciu

Nové súpravy budú vystrojené tak, aby mohli jazdiť aj na medzinárodných tratiach, a to do krajín s rôznymi trakčnými systémami. "Keď bude cezhraničná osobná železničná doprava v Európe v roku 2010 liberalizovaná a bude neobmedzená konkurencia na tomto trhu, ako je to už dnes na nemeckej železničnej sieti, chceme byť pripravení na prevádzkovanie nových tratí mimo Nemecka," povedal šéf spoločnosti DB Hartmut Mehdorn. Súpravy ICE pre nemecké železnice budú vyrobené v závode v spoločnosti Krefeld-Uerdingen. Kontrakt pre DB znamená istotu pre približne 2 000 pracovníkov v celom Nemecku. Moderné súpravy ICE 3 patria do rodiny vysokorýchlostných vlakových súprav, známych pod spoločným označením Velaro.

V Španielsku, Rusku i Číne

Tieto súpravy v rôznych modifikáciách podľa želania odberateľa jazdia už v mnohých krajinách. Od júna 2007 používa súpravy Velaro E španielska železničná spoločnosť Renfe. Táto spoločnosť objednala 26 súprav Velaro E, ktoré označuje AVE S 103. Celková hodnota kontraktu, ktorého súčasťou je aj servis na 14 rokov, presiahla miliardu eur. Do súpravy, dlhej 200 metrov, sa zmestí 404 cestujúcich, ktorí si môžu vyberať z troch - Club, Preferente a Turista. V prednej časti súpravy, rezervovanej pre cestujúcich v triede Club, je aj vozeň s konferenčnou miestnosťou a VIP vozeň s vlastnou kuchyňou. Takmer všetky sedadlá v súpravách Velaro E sa môžu otáčať a ešte pred začiatkom cesty nastaviť v smere jazdy. Veľké videoobrazovky vo vozňoch všetkých tried ponúkajú rôzne zábavné programy. Cestujúci môžu okrem toho počúvať priamo zo sedadiel šesť audioprogramov v stereokvalite.

Rekord: 403,7 km/h

Obrazovky na báze LED poskytujú cestujúcim informácie v niekoľkých jazykoch. Jedna zo španielskych súprav Velaro E vytvorila hodnotou 403,7 km/h svetový rýchlostný rekord v kategórii sériovo vyrábaných vlakov. Súpravy Velaro E jazdia na trati medzi Madridom a Barcelonou, pričom na preprave cestujúcich medzi týmito mestami získali už podiel 47 %, čiže "doháňajú" leteckú prepravu. Ruské železnice si objednali osem súprav Velaro RUS, ktoré sú široké 3 265 mm, čo je o 330 mm viac ako je bežná šírka týchto súprav (ruské železnice majú väčší rozchod než bežné európske trate). Tieto súpravy by mali už koncom tohto roka začať jazdiť na najvyťaženejšej trati medzi Moskvou a St. Petersburgom.

Čínsky rekord

Čína si v novembri 2005 objednala 60 súprav Velaro. Aj tieto súpravy, označené Velaro CRH3, sú širšie ako bežné európske súpravy. Súpravy dĺžky 200 uvezú až 600 cestujúcich a budú jazdiť na trati medzi Pekingom a Tianjinom. Počas testovacej jazdy vytvorila jedna súprava Velaro CRH3 hodnotou 394,3 km/h čínsky železničný rýchlostný rekord. Súpravy pre Čínu bude vyrábať firma Siemens spoločne s čínskou spoločnosťou CNR Tangshan. Prvá v Číne vyrobená súprava bola predstavená 11. apríla 2008.

Nízka spotreba

Možno ešte spomenúť, že doprava súpravami Velaro je z energetického hľadiska veľmi výhodná. Spotreba súpravy na jedno sedadlo je v prepočte na benzín 0,33 l/100 km, čo je skutočne veľmi nízka hodnota. Mimochodom, najbližším miestom, kde môžete na vlak ICE nasadnúť, je v súčasnosti viedenská Západná stanica.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 681
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 337
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 8 980
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 506
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 964
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 791
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 687
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 2 881

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  2. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  3. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  4. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  5. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 313
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 338
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 452
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 914
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 165
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 833
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 798
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 385
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  2. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  3. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  4. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  5. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 313
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 338
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 452
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 914
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 165
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 833
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 798
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 385
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu