Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Obamov Cadillac

Nové pancierované vozidlo pre amerického prezidentaViem, viem, na predstavovanie noviniek z automobilového sveta máme motostranu v piatkovej

Nové pancierované vozidlo pre amerického prezidenta

Viem, viem, na predstavovanie noviniek z automobilového sveta máme motostranu v piatkovej prílohe Pohoda, ale chceme byť mimoriadne aktuálni a tak sme sa rozhodli novú americkú prezidentskú limuzínu predstaviť už deň po tom, čo sa v nej po svojej inaugurácii odviezol do Bieleho domu 44. americký prezident, Barack Obama. Firma Cadillac zverejnila fotografie a informácie o novom špeciálnom vozidle pre amerického prezidenta len pred niekoľkými dňami. Pravdu povediac, tlačovú správu spomenutej firmy tvorili len dve fotografie nového vozidla a veľmi stručný, v podstate nič konkrétne nehovoriaci text.

Je to unikát

Podľa tejto správy je nová prezidentská limuzína unikátnym vozidlom, ktoré nie je priamo odvodené od žiadneho sériového modelu, ktorý firma Cadillac vyrába. Dizajn vozidla však nesie niektoré typické prvky, ktorými sa sériové cadillaky vyznačujú. Ide napríklad o prednú mriežku, ktorá je veľmi podobná mriežke modelov CTS a Escalade. Aj vertikálne uložené predné a zadné svetlá pripomínajú sériové modely. Klasický a elegantný profil vozidla evokuje luxusné sedany STS a DTS. Karoséria je zvislejšia, čo by malo zlepšiť výhľad z vozidla. Podľa tlačovej správy má nová limuzína "zhruba" rovnaký pôdorys, ako doterajšia limuzína, dodaná v roku 2004.

Osvetlené vlajočky

Na pravom blatníku je umiestnená malá vlajka USA, na ľavý blatník sa umiestňuje prezidentská štandarda (keď je vo vozidle prezident). Vlajočky sú v noci osvetlené svietiacimi diódami. Žiadne technické údaje o tomto zrejme najutajovanejšom vozidle na svete výrobca nezverejnil. Nič nie je oficiálne známe ani o vybavení interiéru vozidla. Správa uvádza len to, že v strede zadných operadiel je vyšívaný znak prezidenta USA. Dá sa však predpokladať, že interiér umožňuje prezidentovi v pohodlí a bezpečí pracovať a komunikovať so svetom. Poťahy sú šité ručne, podobne ako u luxusných sériových modelov Cadillac. Najväčšia pozornosť sa, samozrejme, venovala tomu, aby vozidlo prezidenta ochránilo pri prípadných teroristických útokoch.

Podvozok z úžitkového auta

Pancierovanie by malo zabezpečiť dokonalú ochranu pre strelami z pechotných zbraní, granátmi a mínami. V zahraničnej tlači sa však objavilo množstvo neoficiálnych technických informácií o tomto unikátnom vozidle. Podľa týchto informácií nie je limuzína postavená na podvozku osobného auta, ale na podvozku niektorého úžitkového vozidla, vyrábaného koncernom General Motors, do ktorého firma Cadillac patrí. Dĺžka vozidla je vraj 18 stôp, čo je 5,5 metra, a jeho výška je okolo 177 cm. Karoséria je zhotovená z vysokopevnej ocele, hliníka, titánu a keramiky. Pod podlahou vozidla je päťpalcová (12,5 cm) oceľová doska, chrániaca interiér pred poškodením mínou.

Obruče v pneumatikách

Vozidlo jazdí na špeciálnych pneumatikách, zosilnených kevlarom a odolných voči defektom. Vnútri pneumatík sú oceľové obruče, umožňujúce vozidlu jazdu aj po zničení pneumatík. Veľa sa špekuluje o pohonnej jednotke vozidla. Podľa niektorých ľudí, ktorí videli vozidlo počas testovania, má motor zvuk, typický pre vznetové motory. Jeden zdroj je konkrétnejší a uvádza, že vozidlo poháňa 6,5-litrový vznetový motor (čo by pri averzii Američanov voči "nafťákom" bolo trochu kuriózne). O výkone tohto motora nekolujú žiadne informácie. Spotreba sa však odhaduje na približne 30 l/100 km.

Dvere hrúbky 20 cm

Pancierované dvere vozidla vraj majú hrúbku osem palcov, čiže 20 cm. V zadnej časti vozidla môžu cestovať štyria cestujúci. Prezident má miesto v strede a pred sebou má sklopný stolík s laptopom. Telefón umožňuje priame spojenie s viceprezidentom a Pentagonom. Zadný priestor je od priestoru vodiča oddelený skleneným oknom, ktoré môže spustiť len prezident. Palivová nádrž je pancierovaná a obsahuje špeciálnu penu, ktorá má aj pri priamom zásahu zabrániť jej explózii. Do výzbroje vozidla patria aj pušky, vrhače granátov so slzným plynom a okuliare na nočné videnie. Vo vozidle sú vraj aj konzervy s prezidentovou krvou. V batožinovom priestore sú kyslíkové fľaše a hasiaci systém. Interiér vozidla sa dá vzduchotesne uzavrieť, aby odolal prípadnému chemickému útoku.

Hmotnosť 4,5 tony

Pokiaľ ide o hmotnosť vozidla, objavila sa informácia, že vozidlo váži 10 000 libier, čiže čosi okolo 4 500 kg. Či to, čo sa traduje o tomto unikátnom vozidle, zodpovedá skutočnosti, sa pravdepodobne (ak vôbec) dozvieme až vtedy, keď táto limuzína pôjde do šrotu či skôr do múzea. Firma Cadillac je hlavným "dvorným" dodávateľom vozidiel pre amerických prezidentov. Jedným z prvých amerických prezidentov, ktorí používali vozidlo uvedenej značky, bol Woodrow Wilson, ktorý sa vo vozidle Cadillac viezol ulicami Bostonu počas prehliadky na oslavu víťazstva v prvej svetovej vojne.

Pomenované po parníkoch

V roku 1938 boli americkej administratíve dodané dva kabriolety Cadillac, ktoré dostali prezývku Queen Mary a Queen Elizabeth (nie podľa britských kráľovien, ale podľa slávnych parníkov). Tieto spoľahlivé "kráľovné" používali prezidenti Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman a Dwight D. Eisenhower. Pri svojej inaugurácii v roku 1953 sa prezident Eisenhower viezol v jednom z prvých vyrobených modelov Eldorado. V roku 1956 boli vyššie spomenuté kabriolety nahradené novými, ktoré dostali prezývky Queen Mary II a Queen Elizabeth II. Ronald Reagan dostal v roku 1983 limuzínu Cadillac Fleetwood a prezidentovi Clintonovi bola v roku 1993 dodaná limuzína Fleetwood Brougham.

Nie je to žiadna "raketa"

V tomto desaťročí dodal Cadillac Bielemu domu dve limuzíny, a to v roku 2001 model Deville Presidential a v roku 2004 model DTS Presidential, ktorý bol predzvesťou sériového modelu DTS. Mimochodom, opäť podľa neoverených informácií zrýchli nový Obamov Cadillac na rýchlosť 96 km/h za 15 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 96 km/h. No tak to by teda nebolo nič pre našich popredných "papalášov", zvyknutých preháňať sa po našich cestách-necestách oveľa väčšími rýchlosťami...

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 794
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 755
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 371
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 006
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 3 972
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 920
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 379

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  5. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 853
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 771
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 439
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 850
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 190
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 832
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 431
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 157
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  5. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 853
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 771
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 439
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 850
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 190
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 832
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 431
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 157
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu