Korzár logo Korzár
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Lietajú k nám chorvátske i bulharské aerolínie

Zaskakujú na linkách Sky Europe do KošícJe to skutočne tak: na košickom medzinárodnom letisku možno pomerne pravidelne vídať lietadlá, patriace

Zaskakujú na linkách Sky Europe do Košíc

Je to skutočne tak: na košickom medzinárodnom letisku možno pomerne pravidelne vídať lietadlá, patriace chorvátskej leteckej spoločnosti Dubrovnik Airline i bulharskej spoločnosti Bulgaria Air. Nie je to ale tak, že by spomenuté letecké spoločnosti otvorili pravidelné letecké linky do Košíc. Lietadlá týchto spoločností lietajú k nám na niektorých linkách spoločnosti Sky Europe, ktorá musela väčšinu svojich prenajatých lietadiel vrátiť a tak má nedostatok lietadiel na pokrytie všetkých svojich liniek. Povedzme si niekoľko základných informácií o dvoch lietadlách, ktoré sa vo farbách spoločnosti Dubrovnik Airline resp. Bulgaria Air už niekoľko ráz objavili na letisku východoslovenskej metropoly.

Lietadlo MD-83

Prvým z nich je lietadlo typu MD-83 s chorvátskou poznávacou značkou 9A-CDB, patriace spoločnosti Dubrovnik Airline (názov spoločnosti napovedá, kde táto spoločnosť sídli).

.Toto lietadlo s výrobným číslom 49986/1842 po prvý raz vzlietlo 12. marca 1991 a 11. apríla 1991 bolo dodané francúzskej spoločnosti Air Liberté, pre ktorú lietalo s poznávacou značkou F-GHHP. S touto značkou potom lietadlo lietalo pre spoločnosti Private Jet Exped, Sobelair a Air Lib. Od 1. decembra 2003 lietalo lietadlo pre indonézsku spoločnosť Star Air, a to so značkou PK-ALF. Táto spoločnosť zanikla 1.6.2005 a 15. júla 2005 prevzala toto lietadlo spoločnosť Dubrovnik Airline. Táto spoločnosť bola založená 15. decembra 2004 a s prevádzkou začala v roku 2005. Spoločnosť vykonáva nepravidelné dovolenkové lety do rôznych destinácií. Jej lietadlový park tvorí päť lietadiel, z toho tri typu MD-82 a dve typu MD-83. Všetky lietadlá majú kapacitu 167 cestujúcich.

Pomenované podľa pevnosti

Lietadlo MD-83 má rozpätie krídiel 32,8 m, dĺžku 45,1 m a výšku 9,05 m. maximálna vzletová hmotnosť je 72 575 kg, cestovná rýchlosť je 811 km/h. Na pohon lietadla slúžia dva vzadu na trupe umiestnené motory P&W JT8D-219, každý s maximálnym ťahom 93,4 kN. Lietadlo s poznávacou značkou 9A-CDB má, podobne ako temer všetky lietadlá Dubrovnik Airline, veľmi nápaditú a možno povedať že aj peknú farebnú úpravu trupu. Na oboch stranách prednej časti trupu je farebná letecká fotografia mesta Dubrovnik. No a ako je to zvykom u mnohých leteckých spoločností, dáva aj spoločnosť Dubrovnik Airline svojim lietadlám mená. Lietadlo s poznávacou značkou 9A-CDB nesie na špici trupu meno Lovrijenac, čo je meno pevnosti z 11. storočia, ktorá chránila prístup k Dubrovníku.

Lietadlo B737-300

Druhým lietadlo, ktoré sa na "košických" linkách spoločnosti Sky Europe už niekoľko ráz objavilo, je lietadlo s bulharskou poznávacou značkou LZ-BOU. Ide o lietadlo typu Boeing B737-3L9, patriace spoločnosti Bulgaria Air. Podľa kódu L9, ktorým končí typové označenie lietadla, možno zistiť, že toto lietadlo si pôvodne objednala dánska letecká spoločnosť Maersk. Istou zaujímavosťou je, že tento kód pôvodného objednávateľa sa potom už s lietadlom "vezie" počas celej doby jeho aktívnej služby, teda nemení sa, aj keď lietadlo zmení majiteľa. Spomenutý boeing značky LZ-BOU má výrobné číslo 23717, číslo na výrobnej linke 1365 a svoj prvý let uskutočnil 20. marca 1987. Lietadlo bolo 6. apríla 1987 dodané spoločnosti Maersk, u ktorej lietalo so značkou OY-MMM. Od 13. marca 1990 lietalo lietadlo pre spoločnosť Berlin European, a to s britskou značkou G-EURR. Od 28. februára 1991 lietalo lietadlo pre spoločnosť Germania, a to s nemeckou značkou D-AGEH.

Lietalo aj pre americkú Deltu

Ďalším používateľom lietadla bola americká spoločnosť Delta, pre ktorú tento boeing lietal od 18. marca 1998, a to s americkou poznávacou značkou N231DN. Spoločnosť Bulgaria Air ho prevzala 15. júla 2006. Možno ešte doplniť, že spoločnosť Bulgaria Air vznikla v roku 2002 ako národný letecký prepravca a nástupca spoločnosti Balkan. Podľa dostupných, ale možno nie celkom aktuálnych informácií má táto spoločnosť šesť lietadiel typu B737-300 (s počtom sedadiel 148) a tri lietadlá B737-500. Spoločnosť Bulgaria Air má sieť pravidelných liniek, smerujúcich zo Sofie do mnohých európskych miest, ale napríklad aj do Libanonu, Izraela a na Cyprus. Uveďme ešte základné technické údaje typu B737-300.Vývoj tohto typu oznámila americká firma Boeing v marci 1981. Od typu 737-200 sa "trojstovka" odlišuje najmä predĺženým trupom (o 2,64 m) a použitím nových, výkonnejších turbodúchadlových motorov. Prvé lietadlo 737-300 vykonalo svoj prvý let 24. februára 1984, dodávky leteckým spoločnostiam začali v novembri 1984. Lietadlo má rozpätie krídiel 28,88 m, dĺžku 33,4 m a výšku 11,13 m. Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 62 800 kg.

Lieta ich tisícka

Typické usporiadanie kabíny je pre 120 cestujúcich v ekonomickej triede a osem cestujúcich v obchodnej triede, štandardné jednotriedne usporiadanie je pre 141 cestujúcich. Na pohon lietadla slúžia dva motory typu CFM56, každý s maximálnym ťahom 89 kN alebo 98 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 908 km/h, bežná cestovná rýchlosť je okolo 800 km/h. Maximálny dolet lietadla je okolo 6 300 km. Podľa štatistík, uverejnených v zahraničnej leteckej tlači, lietalo v auguste minulého roka na celom svete približne tisíc lietadiel B737-300. Okrem lietadiel spoločností Dubrovnik Airline a Bulgaria Air sa na linkách Sky Europe, smerujúcich do a z Košíc, objavili aj lietadlá iných spoločností, a to napríklad turbovrtuľové lietadlo ATR-72 slovenskej spoločnosti Danube Wings či B757-200 spoločnosti Air Slovakia.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 236
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 925
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 182
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 408
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 270
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 108
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 501
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 693
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 033
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 669
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 521
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Michalovský súd je rok a pol bez predsedu.


13m

Švajčiarsky útočník Adler da Silva posilní Zemplín Michalovce.


Sportnet 3 h

Viaceré strany vytvorili v meste koalíciu.


a 1 ďalší 5 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Buraš: Primátor nemal záujem, volal som starostovi.


a 1 ďalší 5 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 270
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 108
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 501
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 693
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 033
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 669
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 521
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu