Korzár logo Korzár
Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

Jumbo má štyridsať rokov

Minulý pondelok "oslávilo" svoje štyridsiate "narodeniny" lietadlo, ktoré je na celom svete známe pod prezývkou jumbo. Ide o lietadlo typu B747,

ktoré svoj prvý let vykonalo 9. februára 1969, teda pred 40 rokmi. O populárnej sedemstoštyridsaťsedmičke, ktorá priniesla revolúciu do leteckej dopravy, by sa toho dalo napísať veľmi veľa, ale tu sa musíme obmedziť len na základné informácie. História typu 747 siaha do roku 1963, keď si americké vojenské letectvo (USAF) vyžiadalo návrhy na nové strategické transportné lietadlo. Návrh podala aj firma Boeing, ale zo súťaže nakoniec vyšla víťazne firma Lockheed, a to svojím typom C-5 Galaxy.

Adaptovali vojenský projekt

Firma Boeing sa potom snažila adaptovať svoj projekt vojenského lietadla na projekt veľkého dopravného lietadla. O dopravnom lietadle, ktoré by bolo podstatne väčšie ako vtedajší typ B707, uvažovala aj letecká spoločnosť Pan Am. Projekt 747 nakoniec vykryštalizoval zo spolupráce firmy Boeing a spoločnosti Pan Am. Typickým prvkom nového lietadla, ktoré dostalo prezývku jumbo, sa stal akýsi hrb na hornej časti trupu, v ktorom bol pilotný priestor a krátka kabína pre cestujúcich. V apríli 1966 objednal Pan Am 25 lietadiel typu 747. Boeing sľúbil, že prvé lietadlá dodá koncom roka 1969.

Vývoj za 28 mesiacov

To znamená, že na vývoj a testovanie nového lietadla ostávalo 28 mesiacov, čo boli dve tretiny bežnej doby. Prvé lietadlo 747 slávnostne vyrolovalo z montážnej haly 30. septembra 1968, a to za prítomnosti predstaviteľov 26 leteckých spoločností, ktorí si medzitým lietadlo objednali. Treba spomenúť, že kvôli výrobe nového lietadla musela firma Boeing postaviť úplne nový závod. Prvý let prvého prototypu typu 747 sa uskutočnil 9. februára 1969 a v lete bolo lietadlo predstavené verejnosti na parížskom aerosalóne. Skúšobný program prebiehal len s malými problémami (najmä s motormi JT9D) a tak už v decembri 1969 získal typ 747 letové osvedčenie. Prvý let na pravidelnej linke vykonalo jumbo 22. januára 1970, a to na linke Pan Am z New Yorku do Londýna.

Prvé "širokotrupové" lietadlo

Lietadlo 747 je prvým lietadlo, ktoré sa v anglickej leteckej terminológii označuje ako widebody, čiže širokotrupové (takto označené lietadlá majú dve uličky medzi radmi sedadiel). Od prvého modelu, označeného 747-100, boli postupne odvodené ďalšie modely. Model 747-200, zaradený do služby v roku 1971, má výkonnejšie motory a zvýšenú maximálnu vzletovú hmotnosť. Verzia 747SP má, ako jediná verzia typu 747, skrátený trup (o 14,7 m). Verzia 747-300 sa od verzie 747-200 odlišuje predĺženou hornou kabínou (o 7,11 m) a teda väčšou kapacitou (až 496 cestujúcich). V roku 1985 sa začal vývoj verzie 747-400 s predĺženým doletom.

"Sklenený" kokpit

Táto verzia sa vyznačuje zväčšeným rozpätím a novým "skleneným" kokpitom s farebnými displejmi namiesto klasických ručičkových prístrojov. Táto verzia, ktorá sa od predchádzajúcich verzií navonok odlišuje najmä wingletmi (temer zvislými krátkymi nástavcami) na koncoch krídiel, bola do služby zaradená v roku 1989. Verzia -400 má konce krídiel predĺžené o 1,8 metra v porovnaní s predchádzajúcimi verziami, winglety majú dĺžku tiež 1,8 m. V roku 2004 oznámila firma Boeing, že plánuje vyvinúť modernizovanú verziu, predbežne označenú 747 Advanced. V novembri 2005 oznámil výrobca, že tento nový model bude mať označenie 747-8. Posledné lietadlo 747-400 na dopravu cestujúcich bolo dodané v apríli 2005.

Tromfol ho až Airbus 380

Odvtedy sú vo výrobe len nákladné verzie 747-400F a 747-400ERF. Typ 747 bol do príchodu lietadla Airbus A380 najväčším dopravným lietadlom na svete. Do októbra 2008 bolo vyrobených 1 409 lietadiel typu 747 rôznych verzií. Cena typu 747-400 sa pohybuje od 228 do 260 miliónov dolárov. Spomeňme ešte stručne základné technické údaje verzie 747-400ER s predĺženým doletom, ktorú si objednala len austrálska letecká spoločnosť Qantas. Táto verzia má rozpätie krídiel 64,4 m dĺžku 70,6 m a výšku 19,4 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 412 775 kg. Palivové nádrže pojmú 241 140 litrov paliva. Na pohon lietadla slúžia štyri prúdové motory General Electric CF6-80C2B5F, každý s maximálnym ťahom 276 kN.

Až 524 cestujúcich

Pri dvojtriednej konfigurácii kabíny môže v lietadle cestovať až 524 cestujúcich, pri usporiadaní kabíny v troch triedach je kapacita 416 cestujúcich. Cestovná rýchlosť lietadla je 918 km/h, takže Boeing 747-400 je jedným z najrýchlejších dopravných lietadiel na svete. Maximálny dolet lietadla verzie 747-400 je 13 450 km, čo znamená, že lietadlo môže bez medzipristátia lietať napríklad na linkách zo Singapuru do Londýna či z Los Angeles do Hong Kongu alebo do Sydney. Verzia 747-400ER má dolet až 14 205 kilometrov a Qantas ju používa napríklad na linkách z Melbourne do Los Angeles. V Európe používa jumbo napríklad nemecká Lufthansa, holandská KLM či spoločnosť British Airways.

Lieta aj do Budapešti

Mimochodom, viete, že Boeing 747 môžete vidieť aj v Košiciach? Nie síce na letisku, ale keď budete mať šťastie, môžete občas zazrieť jumbo prelietavať vo výške okolo desať kilometrov na letovej trase, vedúcej ponad Košice. Najbližším miestom, kde jumbo môžete vidieť pomerne zblízka, je budapeštianske letisko Ferihegy, na ktoré pravidelné lieta nákladná verzia 747-400F luxemburskej leteckej spoločnosti Cargolux. Aj po štyridsiatich rokoch po svojom prvom vzlete nestratilo jumbo nič zo svojej majestátnosti a akejsi ušľachtilej technickej krásy.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  5. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  2. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  3. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  5. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  6. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  7. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  8. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 944
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 586
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 198
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 473
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 846
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 5 387
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 071
  8. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 4 941

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  2. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  4. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  5. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  6. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  7. Karol Kováč: Sexuálne násilie a krutá Slovenská realita
  8. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 140 887
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 730
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 923
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 903
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 9 320
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 543
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 702
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 982
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnicu Rázsochy sa podarilo nedostavať a zbúrať.

Dôjde vám to keď (ne)budete ležať v Rázsochách.


4. jún
Heger ohlásil spojenie s Jablkom.

Voliči Demokratov by podľa prieskumu uprednostnili spojenie s KDH a OĽaNO.


4 h
Wagnerovci mávajú ruskou vlajkou a vlajkou wagnerovcov na vrchole poškodenej budovy v Bachmute.

Oficiálne neexistujú, na Ukrajine ich bolo asi 30-tisíc.


8 h
Peter Tkačenko

Už poznáme prvú splátku za mlčanie úradníkov.


5 h

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  2. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  4. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  5. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  6. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  7. Karol Kováč: Sexuálne násilie a krutá Slovenská realita
  8. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 140 887
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 730
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 923
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 903
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 9 320
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 543
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 702
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 982
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu