Korzár logo Korzár

AUTO-MOTO

Štúdia Chrysler 200C EVSériový elektromobil príde v roku 2010Krízou zmietaný americký koncern Chrysler predstavil na januárovom autosalóne v

Štúdia Chrysler 200C EV

Sériový elektromobil príde v roku 2010

Krízou zmietaný americký koncern Chrysler predstavil na januárovom autosalóne v Detroite niekoľko štúdií elektromobilov. Jednou z nich bola limuzína s označením 200C EV. Toto vozidlo sa vyznačuje aerodynamickými líniami a prednou maskou, typickou pre najnovšie sériové modely firmy Chrysler. Do bronzova tónované sklá znižujú ohrievanie interiéru v lete a tým znižujú zaťaženie klimatizačnej sústavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Využíva sériový podvozok

Štúdia je postavená na skrátenom sériovom podvozku, určenom pre vozidlá s pohonom zadných kolies. Rázvor podvozku je 2 948 mm, dĺžka vozidla je 4 879 mm, jeho šírka je 1 870 mm a výška 1 455 mm. Vpredu i vzadu sú sedemramenné 20-palcové ráfiky, na ktorých sú obuté nízkoprofilové pneumatiky rozmeru P245/45. Na pohon zadných kolies vozidla slúži elektromotor, ktorého kontinuálny výkon je 55 kW. Na generovanie elektrickej energie slúži malá zážihový motor, ktorého výkon však firma Chrysler neuviedla. Tlačová správa ale uvádza, že špičkový výkon celej hnacej sústavy je 200 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 193 km/h

Nová štúdia Chrysler zrýchli z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) za približne sedem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 193 km/h. Na čisto elektrický pohon prejde vozidlo okolo 64 km. Celkový dojazd (teda do vyprázdnenia palivovej nádrže) je 644 km. V luxusnom interiéri vozidla sú štyri samostatné sedadlá, ktoré môžu byť vyhrievané alebo ochladzované. Na futuristicky riešenej prístrojovej doske nie sú žiadne tlačidlá či prepínače. Všetky funkcia vozidla sa ovládajú prostredníctvom panoramatickej multimediálnej dotykovej obrazovky. Spolucestujúci má k dispozícii malý osobný počítač, uložený v priečinku na prístrojovej doske.

Digitálna "konektivita"

Firma Chrysler uvádza v svoje tlačovej správe o tomto vozidle výraz, s ktorým sa zrejme budeme stretávať častejšie. Ide o výraz "konektivita", ktorý má vyjadrovať schopnosť pripojiť sa pomocou počítača prakticky na všetko to, čo ponúka svet digitálnych informácií. Samozrejmosťou je nie len pripojenie sa na internet, využívanie navigačných služieb či informácií o počasí v reálnom čase, ale aj možnosť ovládať z vozidla napríklad domáce spotrebiče, sledovať zábery z bezpečnostnej kamery v dome či pripojiť sa na počítač v zamestnaní. Technológia U-Connect umožní pripojiť sa aj na vozidlá priateľov, ktoré sú vystrojené týmto systémom, vymieňať si s nimi napríklad hudobné záznamy a komunikovať s nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Pol milióna elektromobilov

Na túto technológiu je napojený aj "inteligentný" telefón, ktorý umožňuje na diaľku kontrolovať systémy vozidla a v prípade krádeže ho lokalizovať pomocou satelitného navigačného systému. Zatiaľ nie je zrejmé, či zo štúdie 200C EV bude odvodený sériový model. Firma Chrysler však chce svoj prvý sériový elektromobil uviesť na trh už v roku 2010 a do roku 2013 by na cestách už malo jazdiť okolo pol milióna elektromobilov tejto značky.

Hybridný Volkswagen Touareg V6 TSI

Firma Volkswagen sa snaží znižovať spotrebu prakticky všetkých svojich modelov. Rad prišiel aj na "najsmädnejší" model firmy, a to na športovo-úžitkový model Touareg. Volkswagen nedávno predstavil zatiaľ len ako prototyp Touareg, vystrojený hybridnou pohonnou sústavou. Vozidlo, označené Touareg V6 TSI Hybrid, je poháňané kombináciou spaľovacieho motora a elektromotora. Spaľovacím motorom je trojlitrový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý je prepĺňaný kompresorom. Maximálny výkon tohto motora je 245 kW pri 5 500 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 440 Nm pri 3 000 ot/min. Druhým motorom je elektromotor, ktorý má výkon 38 kW a krútiaci moment 300 Nm a ktorý slúži aj ako generátor elektrickej energie a spúšťač. Hybridná sústava je koncipovaná ako tzv. paralelná, čo umožňuje prevádzku v čisto "spaľovacom" alebo v čisto "elektrickom" režime, prípadne v kombinovanom režime. Zdrojom elektrickej energie je akumulátor typu NiMH, zložený z 240 článkov. Tento akumulátor s výstupným napätím 288 V má hmotnosť 67 kg. V čisto elektrickom a teda bezemisnom režime môže vozidlo jazdiť rýchlosťou až 50 km/h. V kombinovanom režime pracujú oba motory, spaľovací i elektromotor, pričom ich celkový maximálny spoločný výkon je až 275 kW a krútiaci moment je až 550 Nm. V tomto režime zrýchli prototyp z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Energia brzdenia sa využíva na dobíjanie akumulátora. Aby sa kompenzovala zvýšená hmotnosť hybridnej hnacej sústavy, bolo vozidlo podrobené "odľahčovacej" kúre. Jednou z úprav bola zmena systému pohonu všetkých kolies, ktorá využíva ľahší diferenciál Torsen (sériový Touareg má dvojstupňovú redukčnú prevodovku a centrálny diferenciál s uzávierkou). K úspore paliva má prispieť aj tzv. plachtenie vždy, keď vodič "uberie plyn", spaľovací motor sa spojkou odpojí od prevodovky a vozidlo ide ďalej len zotrvačnosťou. Podľa vyjadrenia firmy Volkswagen má hybridný Touareg priemernú spotrebu pod 9 l/100 km. Sériová verzia hybridného systému, predstaveného v prototype V6 TSI Hybrid, bude slúžiť na pohon hybridnej verzie Touarega nasledujúcej generácie.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobil BYD e6

V Európe zatiaľ málo známa čínska automobilka BYD má skutočne ambiciózne plány: nechce byť ničím viac a ničím menej než najväčšou automobilkou na svete. Zatiaľ však neprezradila kedy sa tak má stať. Pravdou je však to, že táto automobilka začína s razantným rozširovaním svojho výrobného programu, v ktorom dôležitú úlohu majú hrať elektromobily. Na autosalóne v Detrote predstavila táto automobilka prvý produkčný hybridný crossover (či viacúčelové vozidlo) s jednoduchým označením e6. Toto päťmiestne vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 830 mm a jeho dĺžka je 4 554 mm, šírka je 1 822 mm a výška je 1 630 mm. Dva hnacie elektromotory tohto vozidla majú dokopy výkon 200 kW a ich krútiaci moment je 550 Nm. Možno pritom spomenúť, že firma BYD je jedným z najznámejších výrobcov akumulátorov na svete. Elektromobil e6 je skutočne dynamické vozidlo, ktoré zrýchli z 0 na 96 km/h (60 míľ za hodinu) za menej než 8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Dobitie akumulátorov na 50 % kapacitu z bežnej sieťovej zásuvky trvá len 10 minút. Dobitie na plnú kapacitu potom trvá približne hodinu. Dojazd s plne nabitým akumulátormi je približne 400 km. Model e6 sa zatiaľ predáva len na čínskom trhu, v Európe a v USA by sa mohol objaviť v roku 2011. Mimochodom, skratka BYD znamená Build Your Dreams, čiže buduj (uskutočňuj) svoje sny.

Rekordný rok pre AMG

Napriek tomu, že prakticky všetky automobilky zaznamenali v ostatnom období viac či menej výrazný pokles odbytu, nájdu sa aj výnimky. Ide pritom najmä o firmy, ktoré ponúkajú vozidlá tej solventnejšej klientele. Jednou z takýchto firiem je firma Mercedes-AMG (stručne nazývaná len AMG), ktorá je dcérskou spoločnosťou firmy Mercedes-Benz. Táto firma predala vlani na celom svete 24 200 vozidiel, čo predstavuje nárast o 19 % v porovnaní s rokom 2007. Firma AMG si tak posilnila svoje vedúce postavenie medzi výrobcami exkluzívnych a výkonných cestovných vozidiel. K dobrým minuloročným výsledkom firmy AMG prispel najmä model C 63 AMG, ktorého sa predalo 8 100 kusov (vo vyhotovení limuzína a kombi). Toto vozidlo je poháňané 6,2-litrovým vidlicovým osemvalcom, ktorého maximálny výkon je 336 kW pri 6 800 ot/min a najvyšší krútiaci moment je 600 Nm pri 5 000 ot/min. Pre nový model SL 63 AMG sa vlani rozhodlo 3 050 kupujúcich. Najvýznamnejším trhom pre firmu AMG sú USA s podielom 38 % na celkovom predaji. Na druhom mieste je Nemecko (13 %), na treťom Japonsko (8 %). Predaj vozidiel AMG v Číne stúpol vlani o 260 %, v Brazílii až o 565 %.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu