Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Zrážka dvoch ponoriek

Obe ponorky majú jadrový pohonEšte ani neutíchli správy o kolízii dvoch družíc a už sa v svetových médiách objavili prvé stručné informácie o ďalej

Obe ponorky majú jadrový pohon

Ešte ani neutíchli správy o kolízii dvoch družíc a už sa v svetových médiách objavili prvé stručné informácie o ďalej veľmi nepravdepodobnej udalosti, a to o zrážke dvoch ponoriek. Ako to už býva zvykom, o tejto nepríjemnej a nič dobrého neveštiacej udalosti neinformovali najprv oficiálne miesta, ale ako vždy záhadne dobre informované médiá. No a potom už muselo britské kráľovské námorníctvo (Royal Navy) i francúzske vojenské námorníctvo vyjsť s pravdou von a priznať, že britská a francúzska ponorka sa zrazili vo vodách Atlantiku. Presný dátum zrážky nikto nezverejnil, ale došlo k nej buď 3. alebo 4. februára. Francúzske ministerstvo obrany nakoniec vyhlásilo, že došlo ku krátkemu kontaktu oboch ponoriek pri veľmi malej rýchlosti, pričom nedošlo k nijakému zraneniu posádok. Na francúzskej ponorke bol v dôsledku zrážky poškodený kryt sonaru (zvukového "radaru"). O ako ponorky išlo? Zrazila sa britská jadrová ponorka HMS Vanguard (predvoj) s francúzskou ponorkou Le Triomphant (víťazný, triumfujúci). Uveďme niekoľko základných technických informácií o oboch ponorkách.

Britská ponorka Vanguard

Ponorka Vanguard je jednou zo štyroch ponoriek, ktoré tvoria britskú jadrovú "odstrašovaciu" silu. Vanguard bol prvou ponorkou svojej triedy a britské námorníctvo si ju objednalo v máji 1986. Ponorku postavila firma Vickers Shipbuilding and Engineering (dnes BAE Systems Marine). Na vodu bola táto ponorka spustená 4. marca 1992 a do služby bola zaradená 14. augusta 1993. Ponorka má dĺžku 149,9 m, šírku trupu 12,8 m a ponor 12 m. Výtlak v ponorenom stave je okolo 16 000 ton. Zdrojom energie na pohon ponorky je jadrový reaktor Rolls-Royce PWR2, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre túto triedu ponoriek. Vlastnými hnacími jednotkami sú dve turbíny GEC. V zadnej časti ponorky je hnacia vrtuľa v plášti. Pod vodou sa ponorka môže pohybovať rýchlosťou až 46 km/h. Posádku ponorky tvorí 135 námorníkov, z toho 11 dôstojníkov. Hlavnou zbraňou ponorky je 16 balistických striel Trident II, vypúšťaných zo zvislých šácht z ponorenej ponorky. Strely Trident II sú výrobkom americkej firmy Lockheed Martin Missiles and Space a vo výzbroji ich má aj americké námorníctvo. Každá strela Trident (trojzubec) môže byť vystrojená až dvanástimi samostatne navádzanými bojovými hlavicami, ale zmluva START I obmedzila počet týchto hlavíc na osem. Trident je trojstupňová strela hmotnosti 59 ton, ktorá dosahuje nadzvukovú rýchlosť. Strela môže zasiahnuť ciele vo vzdialenosti až 12 000 km, a to s priemernou odchýlkou len 120 metrov. Okrem týchto striel je ponorka vystrojená aj štyrmi vypúšťacími rúrami torpéd (priemeru 533 mm). Torpéda Spearfish majú dĺžku 7 m, rýchlosť až 102 km/h a môžu zasiahnuť ciele vo vzdialenosti až 54 km. Ďalšie britské ponorky triedy Vanguard sa nazývajú Victorious, Vigilant a Vengeance. Všetky štyri ponorky majú základňu v prístave Faslane v Škótsku.

Francúzska ponorka Triomphant

Francúzske ponorky triedy Triomphant majú podobné charakteristiky ako britské ponorky triedy Vanguard. Stavba prvej ponorky tejto triedy, teda ponorky s názvom Triomphant, sa začala 9. júna 1989. Ponorka bola na vodu spustená 26. marca 1994 a do aktívnej služby bola zaradená 21. marca 1997. Dĺžka ponorky je 138 metrov, jej šírka je 12,5 m a ponor je 10,6 m. Ponorená ponorka má výtlak 14 335 ton, na hladine plávajúca ponorka má výtlak 12 640 ton. Aj táto ponorka má jadrový pohon. Zdrojom energie je reaktor K15, ktorého výkon je 150 MW. Posádku ponorky tvorí 111 mužov. Aj táto ponorka dosahuje pod hladinou rýchlosť až 46 km/h. Údaje o tom, do akej hĺbky sa ponorky tohto typu môžu ponoriť, sa nezverejňujú. V tlači sa však objavila informácia, že pri skúškach sa ponorka ponorila do hĺbky vyše 400 metrov. Ponorka je vyzbrojená 16 balistickými strelami M45. Ďalšiu výzbroj tvoria torpéda F16 a riadené strely Exocet SM39. Po ponorke Triomphant boli do služby uvedené ponorky Téméraire (v roku 1999) a Vigilant (v roku 2004). Na vodu je už spustená aj štvrtá a posledná ponorka triedy Triomphant, nazvaná Terrible. Táto ponorka bude do služby zaradená v roku 2010. Na ponorke Triomphant došlo pri spomenutej zrážke len k malému povrchovému poškodeniu. Britské i francúzske jadrové ponorky sú vystrojené mimoriadne citlivými sonarmi, ktoré zachycujú aj tie najslabšie zvuky, šíriace sa vodami oceánov, v ktorých operujú. Natíska sa preto otázka, prečo sa ponorky Vanguard a Triomphant "nepočuli" a zrazili sa. Odpoveď na túto otázku sa ale verejnosť pravdepodobne nikdy nedozvie.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  5. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 191
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 153
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 014
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 738
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vladimír Višňovský chce obhájiť post primátora Medzilaboriec.

Ako nestraník sa objaví na kandidátke strany Hlas-SD.


TASR 24m
Miesto, kde našli muža so strelným poranením.

Polícia na mieste objavila vozidlo nebohého aj zbraň.


3 h
Z mercedesu zostala kopa šrotu.

Pri požiari obhorelo aj vedľa stojace auto.


4 h
Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


21 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  5. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 191
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 153
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 014
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 738
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu