Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Výstavba diaľnic cez PPP zlyháva

Minister dopravy Vážny rokuje s EIB a EBRD. Dúfa, že sa zaručia svojím menom a peniazmi za PPP projekty.BRATISLAVA. Situácia s výstavbou diaľnic

Minister dopravy Vážny rokuje s EIB a EBRD. Dúfa, že sa zaručia svojím menom a peniazmi za PPP projekty.

BRATISLAVA. Situácia s výstavbou diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) je veľmi zlá. Tvrdí to už aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Až dvanásť komerčných bánk obchádza víťaz tendra, francúzsko-holandské konzorcium Vinci ConcessionsABN Amro Highway, aby získal peniaze na výstavbu 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. V tom je aj obchvat Banskej Bystrice.

Snaží sa ich presvedčiť, aby mu požičali niekoľko sto miliónov eur. A stále nemá isté, že sa mu podarí presvedčiť ich. Celý projekt by mal stáť pol druha miliardy eur.

Spoločnosť Vinci podľa Vážneho priznala, že ak sa Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) nebude podieľať na projekte, s financovaním vzniknú problémy. Francúzsku spoločnosť SME viackrát kontaktovalo s otázkou, koľko peňazí sa im už podarilo zabezpečiť. Vedenie firmy dosiaľ nereagovalo.

Podľa Vážneho sa každý z uchádzačov o PPP diaľnice "legitímne bojí, že nedosiahne finančné uzatvorenie v čase, ktorý predpokladá, a bude sa snažiť natiahnuť proces". Ak však vláda nepodpíše s víťazom koncesnú zmluvu načas, môže dôjsť k výrazným posunom v termínoch výstavby. Analytik INESS Radovan Ďurana si myslí, že ak si koncesionár nedokáže zabezpečiť zdroje, mala by sa koncesia posunúť na ďalšieho uchádzača v tendri.

75 kilometrov za 100 miliárd

Rovnaké problémy má aj prvý balík PPP projektov výstavba 75 kilometrov diaľnice D1 v piatich úsekoch. Minister Vážny včera oficiálne oznámil víťaza tendra, ktorým sa stalo konzorcium Bouygues Travaux Publics.

Združuje aj dve slovenské firmy Doprastav a Váhostav, v ktorého predstavenstve sedí Juraj Široký, médiami označovaný za človeka blízkeho Smeru. Aj pri tomto projekte potrebujú účasť EBRD a Európskej investičnej banky (EIB). Spolu by mohli z týchto inštitúcií získať 1,35 miliardy eur. Víťaz podľa agentúry SITA predložil ponuku na 3,3 miliardy eur (zhruba 100 miliárd korún). Rozdiel, asi dve miliardy eur, si bude musieť konzorcium zabezpečiť opäť z komerčných bánk. Druhá vybratá ponuka francúzsko-švédskeho konzorcia Vinci Skanska bola za 4,1 miliardy eur.

Zachránia nás Ázijci?

Presvedčiť komerčné banky, aby šli "do toho", by mala práve záruka EBRD a EIB. "Samozrejme, že nám záleží, aby do toho išli aj finančne. Zjednoduší to ostatným komerčným bankám účasť na projekte," povedal Vážny. No vyzerá to tak, že sám nie je presvedčený o úspešnosti lobingu v európskych, ale ani v komerčných bankách.

"Ak by banky váhali, je tu problém," povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. V prípade neúspechu na slovenskom či európskom bankovom trhu nám vraj tŕň z päty môže vytrhnúť ázijský kapitál.

"My sme komunikovali s arabským a čínskym kapitálom. Je tu určitá ochota zúčastniť sa na týchto projektoch," povedal Vážny. Je však pripravený loviť aj v slovenských vodách. "Ak budeme donútení, tak využijeme aj niektoré slovenské finančné kapacity. Nechcem ešte povedať, aké."

Podľa Palčáka by mohlo ísť o využitie peňazí z dôchodkových správcovských spoločností a doplnkového dôchodkového sporenia, "ktoré spravujú obrovský kapitál".

Rovnaké problémy zrejme zastihnú aj výstavbu diaľnic cez tretí balík PPP projektov. Ide o technicky najťažšie úseky D1 v okolí Žiliny v dĺžke asi 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený 7,5-kilometrový tunel.

Výzvy na predloženie ponuky by malo ministerstvo dať v marci. Víťaz by mohol byť vyhlásený v polovici leta. Ďurana odporúča vláde, keďže ide o obrovský objem peňazí, aby prehodnotila, či je nevyhnutné realizovať PPP projekty v naplánovanom rozsahu. "Nebolo by rozumnejšie zamerať sa len na tie časti diaľnic, ktoré budú skutočným prínosom?" pýta sa Ďurana.

Podľa Vážneho by v rokoch 2011 až 2012 mohla výstavba diaľnic zamestnať viac ako 30-tisíc ľudí.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 744
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 754
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 369
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 974
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 090
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 890
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 392

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  2. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 607
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 762
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 377
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 791
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 205
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 831
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 420
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 825
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  2. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 607
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 762
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 377
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 791
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 205
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 831
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 420
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 825
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu