Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

KOMENTÁR - Na zbláznenie z krízy

Mimoriadny európsky summit o svetovej kríze zvolal úradujúci predseda únie Topolánek na nedeľu údajne preto, aby sa akciové a finančné trhy, ktoré sú

cez víkend zatvorené, nezbláznili z výsledkov, resp. dohôd, čo sa urobili. Nie je jasné, či dnešné ráno, keď banky a burzy otvárajú, budú už múdrejšie a obozretnejšie od včerajšieho večera. Toto časovanie však jasne ukazuje, ako si politici dôverujú aj v tom najjednoduchšom umení, čo s ich rolou súvisí - komunikácii krízy.

Predstava, ako Topolánek s Barrosom, Merkelovou a spol. vystúpia na tlačovej konferencii, a vzápätí sa burzové indexy zrútia o nejakých ďalších päť bodov, dáva plastický obraz aj o tom, čo si myslia trhoví hráči o týchto politikoch. Respektíve opatreniach, ktoré prijímajú. Pričom treba povedať, že väčšina riešení, ktoré sa rodia, ide na ruku lobistom všetkého druhu a vyznania, ktorých optimizmus by teda mal aspoň časť nedôvery vyvažovať. Teda teoreticky. Napríklad šrotovacia prémia, ktorú za jasotu všetkých dotovaných domácich producentov prijal Fico (a ktorá vyjde slovenských daňových poplatníkov, vrátane tých sociálne najodkázanejších, čo žiadne auto v živote nekúpili a ani nekúpia, až na jednu miliardu Sk), by mala zdvihnúť kurzy automobiliek a primäť investorov, aby do nich vkladali vlastné peniaze. Nie? Trebárs aj do firmy Opel, ktorej však ani 2500-eurový bonus nemeckej vlády na zošrotovaný tragač nepomáha. A tak tá istá vláda, našťastie nemecká v tomto prípade, jej prispeje ešte raz z druhého vrecka. Nič moc, hovorí sa len o 3 miliardách eur, čo je v porovnaní s doterajšími intervenciami nemeckej vlády proti kríze (raz 30 a ešte raz 50 miliárd eur) doslova drobnosť. Že?

Nezávisle na tom, čo v Bruseli riešili a vyriešili, zblázniť by sa mali ani nie trhy, ale voliči. Šrotovací bonus, ktorý so Slovenskom si "osvojilo" už desať krajín, je síce nevinná (relatívne nevysoký objem zdrojov), ale názorná inštruktáž, že politici "liečia" krízu nielenže nesprávnymi nástrojmi, ale dokonca presne takými, ktoré krízu vyvolali. Pretože to, že áut sa kupuje menej ako v časoch konjunktúry, ktorá bola umelo povzbudzovaná "lacnými" peniazmi a štátnymi podporami (investičné stimuly!!), je prirodzený dôsledok spomalenia ekonomiky. Nie je možné, ale - naopak - neudržateľné, aby spotreba čohokoľvek (!!), napríklad aj áut, rástla až na veky vekov každoročne napríklad o desať percent. Politici znásilňujú hospodárske cykly. Či z úzko egoistických pohnútok, alebo hlúposti nechcú vziať na vedomie, že spotreba čohokoľvek nie je účel a zmysel, ale prostriedok spoločenského napredovania, a ak narazí na svoj strop, je len a len prehlbovaním a zhoršovaním krízy ju udržiavať vytváraním bubliny z verejných zdrojov, ktorá len zvyšuje dlhy.

Veľmi rozšírený názor, že podstate svetovej krízy nerozumie dnes vôbec nikto, je na debatu. To, čo na debatu nie je ani sekundu, je, že jej nerozumejú, resp. rozumieť nechcú, politici.

PETER SCHUTZ

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  4. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 415
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 228
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 359
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 274
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 070
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 176
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 680
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 573
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 954
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 100
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

5 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

5 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop