Korzár logo Korzár
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Nepodarené "enderácke" lietadlo

Možno ste videli český film Pelíšky a v ňom známu scénu s "umelohmotnými lyžičkami, ktoré vyvinuli súdruhovia z NDR". Ako sa ukázalo, lyžičky mali

akúsi chybičku, pretože v horúcej káve úplne zmäkli. Tento vymyslený (aspoň si myslím) príbeh mi zišiel na um, keď som si robil rešerš o jednom skutočne "nepodarenom" či skôr neúspešnom produkte bývalej NDR, teda Nemeckej demokratickej republiky (od skratky NDR sme si vytvorili slangový prívlastok "enderácky"). Tým lietadlo je prúdové dopravné lietadlo VEB-152. V decembri minulého roka totiž prešlo temer bez povšimnutia svetových médií 50. výročie prvého vzletu prototypu tohto lietadla, ktoré malo ukázať schopnosti leteckého priemyslu NDR. Možno hneď pripomenúť, že skratka VEB znamenala to čo u nás skratka n.p., čiže národný podnik Začiatok vývoja lietadla VEB-152, ktoré sa ale nikdy nedostalo na letecké linky, siaha do roku 1953, keď sa v sovietskej konštrukčnej kancelárii OKB-1 začína pracovať na návrhu civilného dopravného lietadla s prúdovými motormi. Na tomto návrhu (projekt 152) pracoval tím prevažne nemeckých leteckých konštruktérov (vojnových zajatcov). Vedúcim tímu bol Ing. Brunolf Baade, bývalý šéf konštrukčnej skupiny nemeckej firmy Junkers. Sovieti nakoniec celý tím "púšťajú" späť do vlasti (teda do NDR) a Baade pokračuje v konštrukčných prácach v podniku VEB Flugzeugwerke v Drážďanoch. Projekt dostáva oficiálne označenie VEB-152, aj keď v literatúre sa možno stretnúť aj s označením Baade 152, B-152 či BB-152 (Baade Bonin). Lietadlo VEB-152 bolo hornoplošníkom so šípovými krídlami, na ktorých boli na pylónoch zavesené prúdové motory (na každom pylóne dva motory vedľa seba). Istou kuriozitou bol tandemový podvozok, ktorého dve nohy sa zaťahovali do trupu. Prvý prototyp, označený 152/I VI, slávnostne vyroloval z hangára 30. apríla 1958. Prvý vzlet lietadla sa uskutočnil 4. decembra 1958, teda pred pol storočím. Let trval 35 minút a prebehol bez problémov. Druhý let, konaný 4. marca 1959, sa však skončil tragédiou po 55 minútach letu sa lietadlo zrútilo a jeho štvorčlenná posádka zahynula. Napriek tejto tragédii skúšky pokračovali s druhým prototypom, označeným 152/II V4. Ten sa odlišoval od prvého prototypu najmä použitím východonemeckých motorov Pirna 014 s ťahom po 32,4 kN (prvý prototyp mal ešte ruské motory) a klasickým podvozkom, ktorého hlavné nohy sa zaťahovali do motorových gondol. Prvý let druhého prototypu sa uskutočnil 26. 8. 1960, druhý let 4. septembra 1960. Bol to zároveň posledný let lietadla typu VEB-152. Na nátlak Sovietskeho zväzu, ktorý presadil svoj monopol na výrobu prúdových dopravných lietadiel v rámci socialistického bloku, musel byť ďalší vývoj lietadla VEB-152 v roku 1961 zastavený. Deväť strojov v rôznom stupni rozpracovania bolo zošrotovaných. Zachoval sa len jeden trup, ktorý bol zreštaurovaný a nachádza sa v zbierkach drážďanského dopravného múzea. Spomeňme ešte niekoľko základných technických údajov lietadla VEB-152. Lietadlo malo rozpätie krídiel 25,4 m (niekde sa uvádza až 26,3 m), dĺžku 31,4 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 43,6 tony (prvý prototyp). V kabíne sériových strojov malo byť 48 až 72 sedadiel. Stroj mal lietať cestovnou rýchlosťou 800 km/h vo výškach až 11 600 m a jeho plánovaný dolet bol okolo 2 000 km. Koniec projektu VEB-152 znamenal vlastne aj koniec leteckého priemyslu v NDR, ktorý sa obmedzil už len na údržbu a opravy vojenských lietadiel.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 55 860
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 090
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 497
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 935
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 711
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 839
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 608
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 376
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 310
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 986
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prázdne triedy na stredných školách by mali byť od pondelka postupne minulosťou.

Internáty otvoria len v ružových okresoch.

7 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

7 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

11 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

7. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop