Korzár logo Korzár
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky

KOMENTÁR - Do šrotu a do hrobu

Zrejme ešte nebezpečnejšie, ako (doterajšie) dopady krízy je, že vlády po celom svete, nevynímajúc Ficovu, nevedia oddeliť manažment spomalenia

ekonomiky, resp. recesie, od vlastnej politickej budúcnosti a preferencií. Šrotovacia prémia, ktorú včera odklepla v definitívnej verzii slovenská vláda, je výstižná ukážka opatrenia, ktoré má nulový či dokonca škodlivý efekt, ale ďalekonosné posolstvo - pozrite sa, ako s hydrou bojujeme...

Vysvetliť, že prečo je tisíc eur od štátu (alternatívne 1500) pre každého, kto si pred kúpou nového nechá zošrotovať auto staršie ako 10 rokov, kolosálna hlúposť, je možné azda aj radovým členom Smeru. Kapacita celého motorizovaného Slovenska, vrátane Patrika Tkáča z J&T, ktorý nemôže naraz jazdiť na desiatich Lamborghini Gallardo, je periférnou odmocninou celkového exportu z Trnavy, Bratislavy i Žiliny. Štátna dotácia, ani vylepšená 500-eurovou prirážkou od predajcu, teda nemôže ani o chlp pomôcť domácej zamestnanosti, a teda sa neprejaví ani žiadnou úľavou z krízy. Pre Volkswagen, Peugeot i Kia sú kľúčové exportné destinácie, na ktorých však už rôzne šrotovacie prémie inej proveniencie fungujú. Reči Jahnátka, že "my musíme všetci solidárne pristúpiť k tomu, aby sa vôbec začali predávať autá v rámci európskeho priestoru", sú totálne od veci, keďže obrat aj cudzích značiek na Slovensku je v európskych proporciách doslova zanedbateľný. Slovenské šrotovné je skrátka modelový prípad nástroja, keď vynaložené náklady nepomerne prekračujú i najoptimistickejšie efekty.

Šrotovací bonus, ktorý bude stáť rozpočet miliardu korún, je krízová pyrotechnika nielen propagačná, ale zároveň diskriminačná. A to vo vzťahu k mnohým iným odvetviam, čo netrpia o nič menej, naopak prepadávajú sa do ešte hlbšej recesie ako automobilky, ktoré doteraz zažívali rekordné rasty. Štát namiesto toho, aby plošnými opatreniami zachovával rovné podmienky pre všetkých, paradoxne stimuluje spotrebu, ktorej umelo dotovaný rast (investičné stimuly!) prispel značným dielom k trhovej bubline, čo vznikala cez úvery a žitie na dlh. Bolo by naivné sa domnievať, že Fico si sedel na ušiach, keď švédsky premier Reinfeldt na summite v Bruseli povedal asi najmúdrejšiu vetu, čo tam odznela, totiž že v Európe je výrobných kapacít na 18 miliónov áut, ale reálny dopyt len po 12 miliónoch. Takže previs ponuky nad dopytom je jedna tretina. Aj tie štáty, v ktorých šrotovné teraz efekt prináša, napr. Nemecko, teda vlastne len predlžujú agóniu, lebo až sa dotácie rozdajú, objednávka sa vráti na svoju prirodzenú hladinu. Pričom zásadná zmena je ešte tá, že taká konjunktúra spotrebných úverov, aká sa na vzniku tejto hospodárskej krízy podpísala, sa už nikdy nebude opakovať.

Šrotovacia prémia je takto učebnicový príklad zlej alokácie zdrojov, keďže zároveň odčerpáva peniaze z perspektívnejších oblastí ekonomiky, ktoré sa takto môžu pomalšie rozvíjať. To platí pre Nemecko a spol. Pre Slovensko navyše fakt, že kým kríza neudrie ozaj plnou silou (akou napr. u Maďarov či Lotyšov), dovtedy si na nej vláda bude robiť "píár".

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  9. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  4. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  5. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  8. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 101
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 205
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 548
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 063
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 470
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 022
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 935
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 939
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 600
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miesto, kde sa nehoda stala.

Opravy výťahu rieši majiteľ budovy.

16 h
Vakcína proti koronavírusu Sputnik V.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 386-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 077 obetí.

5 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop