Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

ANTON MAČEJ A TOMÁŠ BERZETEI PÁTRAJÚ PO ZHORENISKÁCH

Sú takmer pri každom požiari. Snažia sa zistiť jeho príčinu, no ako tvrdia, ich práca je neraz nevďačná. Nie je to ako vo filmoch, kde z malej

obhorenej triesky urobia prípad na titulné stránky novín.

KOŠICE. Zisťovatelia príčin požiarov OR HaZZ v Košiciach Anton Mačej a Tomáš Berzetei pátrajú v zhoreniskách, aby dali odpovede na otázky, ktoré sú neraz nezodpovedateľné.

Prečo zhoreli deti?

"Našou hlavnou činnosťou je zistiť príčinu vzniku požiaru. To znamená, ísť na miesto a pátrať. Nie vždy sa to dá, napríklad ako v prípade zhorených deti za teplárňou. Tam došlo k úplnému vyhoreniu. To čo rozprávali miestni ľudia, že tam mohol byť benzín, nemusí byť pravda. Kanister sa nenašiel, ani žiadna plastová nádoba. Dá sa predpokladať aj to, že rodičia, keď ráno odchádzali, nahecovali piecku, aby deťom bolo teplo. Mohlo dôjsť k deštrukcii prechodu dymovodu cez stenu či vznieteniu drevenej steny, prípadne vypadnutiu uhlíkov. Proste tam prichádza do úvahy veľa možností," vysvetľuje A. Mačej, ktorý túto prácu robí od roku 1985.

Vylučovacia metóda

Kedysi mali zisťovatelia k dispozícii metodické listy. Keď prišiel nový výrobok na trh, dostali potrebné informácie. Na základe toho vedeli, aké druhy požiarov môžu pri jednotlivých výrobkoch vzniknúť. Teraz to už takto nefunguje. Sú iné materiály, iná horľavosť, teplota...

"Hlavná metóda našej práce je vylučovanie. Miesto musíme najprv poriadne prehliadnuť a nájsť ohnisko požiaru. Snažíme sa pátrať, rozprávať so svedkami. Je treba zistiť, čo mohlo požiar spôsobiť, či tam nebol nejaký iniciátor, akým smerom sa šíril oheň, aké boli meteorologické podmienky, či sa našli zbytky horľavých látok," dopĺňa A. Mačej.

Musia vychádzať z toho, čo sa dialo pred vznikom požiaru. Zisťujú kto tam bol, čo robil, či tam bola elektrina, piecka, plyn. Je totiž rozdiel, či ide o požiar v prevádzke nejakej firmy alebo v byte.

Nové autá = záhada

Ako hovoria zisťovatelia, u áut niekedy nebol problém zistiť príčinu požiaru. Pod kapotou bol karburátor, rozvody paliva, elektrika.

"Teraz keď prídeme k autu, všetko je oplastované, nedá sa k tomu dostať, pritom ani nevieme, ako je čo pospájané. V nových autách je samá elektronika, od otvárania dverí po spúšťanie okien a je problém zisťovať príčinu."

Zisťovatelia pripúšťajú, že aj keby mali manuály od výrobcov, asi by im nepomohli.

"Oni si ich strážia, je to výrobné tajomstvo. Ak dôjde k požiaru a je pochybnosť, človek si môže prizvať znalca, ktorý je pri rozoberaní motora. Sú to ľudia, ktorí posúdia, aká tam bola chyba. Zisťovateľ by musel byť fyzik, chemik, elektrikár a neviem čo ešte, aby dokázal všetko rozlúsknuť.

Spolupracujú s Kriminalisticko - expertíznym ústavom KR PZ, ktorý je solídne vybavený. " Majú laboratóriá, kde vedia veľa zistiť," vraví T. Berzetei.

Bratislava je ďaleko

Pri menších požiaroch, kde je vyššia škoda, ale vylúčia cudzie zavinenie zavolajú na pomoc policajného technika. Povedia mu, ktoré vzorky má odobrať.

"Pre nás by to bolo zdĺhavé, naše laborátoriá sú v Bratislave a keď vezmem chemickú vzorku v Košiciach a pošlem ju do Bratislavy, vráti sa mi to o pol roka. Preto spolupracujeme s policajtmi."

Napriek rôznym šetreniam sa často stáva, že príčina síce je, ale vypátrať páchateľa a skutok mu dokázať je problém.

"Dôkazov je zväčša veľmi málo. Všetko funguje na vylučovaní, na začiatku sa povie, čo všetko mohlo požiar spôsobiť a postupným získavaním informácií sa dopracúvame ku konečnej verzii. Väčšinou sa uzavrie požiar s pravdepodobnou príčinou, málokedy je jasná. Môžete prísť na príčinu, ak sa nikto neprizná, smola. Nedokážete. Málokedy sú nejaké biologické stopy. Vo filmoch sa síce dá všeličo zistiť, no sú to rozprávky," popisuje svoju prácu Tomáš Berzetei.

Nechcú vyšetrovanie

Ako obaja dodávajú, v poslednej dobe sa pridružil nový fenomén. Poistné podvody, vypaľovanie, úmyselné zapálenia. Tam sa ťažko zisťuje, pretože ak sa niekto pripraví na úmyselné zapálenie, tak si dá pozor.

"Pripravuje sa aj na to, aby mu to nedokázali. Väčšina poškodených sa nechce k príčine vyjadrovať, odmieta, aby sa vôbec vyšetrovalo. Boja sa prípadného stíhania, odplaty."

Nielen v Košiciach horí čoraz viac áut. Neraz im k vznieteniu niekto pomôže. Hasiči tvrdia, že týchto prípadov pribúda, zisťovatelia dodávajú, že techniky podpálenia sú približne rovnaké, líšia sa len maličkosťami.

"Sú prípady, keď páchateľ rozbije okno a vhodí tam zápalnú zmes. Keď je auto vyhorené a zostane len rám, ťažko sa dopátrame príčiny. No predpokladá sa, že ide o úmysel, pretože málokedy auto začne spontánne horieť prudko a požiar sa v priebehu chvíľky rozšíri na celé vozidlo. Občas sa nájde kanister, fľaša po horľavej látke, no dedukujeme aj z fľakov na plechoch."

Profíci

A prečo sa stáva, že páchatelia nechajú na mieste dôkaz - kanister? Možno sa ponáhľajú, je to aj o inteligencii.

"Mali sme prípad, že sa pokúšali zapáliť auto naftou, no tú ľahko nezapálite. Sú prípady, že ide o zbrklý postup, podpáli a kašle na dôkazy. Tí čo to majú premyslené, skutok dovedú k dokonalosti. Ak niekto chce a vie zapáliť auto tak, aby mu na to neprišli, tak to tak urobí."

Madzi najčastejšie metódy patrí naliatie horľavej kvapaliny do motorovej časti cez vetračky.

"Páchateľ to potom zospodu zapáli, začnú prehorievať rozvody paliva, eletrika. Tam je už dosť problematické určiť, či to vzniklo z elektroinštalácie, keď auto celé vyhorí," upozorňuje A. Mačej.

Striekala kolegyni do tváre

Ten si spomína aj na jeden z kurióznych požiarov. Stal sa pred rokmi na Hlavnej ulici v bývalej predajni obuvi. Predavačka si dala variť vodu na kávu za pomoci ponornej špirály. Mala zákazníkov a zabudla, že voda vrie. Pohár sa prevrátil, vznietili sa krabice, všade bol dym.

"Vznikla panika a predavačky vbehli do šatní o poschodie vyššie. Naspäť sa nevedeli dostať. Hasiči ich evakuovali pomocou rebríka. Paradoxom bolo, že nevedeli použiť hasiace prístroje. Hovorili, že zo siedmich bolo šesť zlých. Pýtali sme sa, ako hasili. Vraveli, že otočili hasiaci prístroj, buchli o zem a potom chceli otvoriť ventil. Toto fungovalo pre staršie typy hasiacich prístrojov, ktoré však mali nahradené už modernejšími, kde stačilo otočiť ventilom a hasiť. Posledný prístroj zabudla predavačka buchnúť o zem, otvorila ventil a začal striekať. Iróniou osudu je, že ho vystriekala kolegyni medzi oči. A bolo po hasení."

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 706
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 297
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 346
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 651
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 358
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 756
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 052

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  4. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  5. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  6. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  7. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  8. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 531
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 647
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 832
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 023
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 401
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  4. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  5. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  6. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  7. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  8. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 531
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 647
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 832
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 023
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 401
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu