Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Premiérové pristátie ERJ-195 v Košiciach

Na košickom medzinárodnom letisku sa už vystriedalo mnoho typov dopravných a iných lietadiel. Z času na čas je letisko svedkom takpovediac

premiérového pristátia nového typu lietadla. Nedávno na tomto letisku po prvý raz pristálo dopravné lietadlo typu Embraer E-195. Tento typ patrí do veľmi úspešnej rodiny dvojmotorových prúdových dopravných lietadiel pre krátke a stredné trate, vyrábanej brazílskou firmou Embraer (tá je aj úspešným výrobcom bizjetov, čiže obchodných prúdových lietadiel). Firma Embraer ohlásila vývoj tejto rodiny, nazvanej E-Jets, na parížskom aerosalóne v roku 1999. Prvou (a najmenšou) verziou tejto rodiny je verzia E-170 (označovaná aj ERJ 170-100), ktorej prvý vzlet sa uskutočnil 19. februára 2001. Prvým používateľom tohto lietadla sa stal poľský LOT. Predĺžená verzia E-175 (ERJ 170-200) uskutočnila prvý let 14. júna 2003. Lietadlá E-170 a E-175 sú určené pre regionálnu dopravu a konkurujú typom Bombardier CRJ-700/900, Bombradier Q400 i starším typom BAe 146 a Fokker 70. pri jednotriednom usporiadaní je v kabíne typu E-170 štandardne 78 sedadiel, v kabíne typu E-175 je 86 sedadiel. Ďalším predlžovaním trupu vznikli verzie E-190 a E-195, ktoré však dostali nové, väčšie krídla i nové motory. Prvý vzlet najdlhšej verzie E-195 sa uskutočnil v decembri 2004. Táto verzia, ktorej prvým objednávateľom bola nízkonákladová spoločnosť Flybe, má rozpätie krídiel 28,72 m, dĺžku 38,65 m a výšku 10,55 m. Trup lietadla má vajcovitý prierez, pričom jeho výška je 335 cm a šírka 301 cm.Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 52 290 kg (verzia AR). V kabíne pre cestujúcich môže byť 108 až 122 sedadiel. Kabína má dĺžku 28,17 m a v strede je jej výška dva metre, takže sa v nej môžu vzpriamene pohybovať aj vysokí cestujúci. V jednom rade sú štyri sedadlá, dve a dve na každej strane uličky, širokej pol metra. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory GE CF34-10E6, každý s maximálnym ťahom 82,3 kN. Lietadlo má maximálny dolet až 4 000 km (verzia AR) a môže lietať vo výškach až 12 500 metrov. Do letovej hladiny 350, čo je 35 000 stôp (približne 10 500 metrov) vystúpi lietadlo za 18 minút. Cestovná rýchlosť lietadla je 890 km/h. Dĺžka vzletu pri maximálnej vzletovej hmotnosti je 2 179 m, dĺžka pristátia je 1 282 m.

Do Košíc priletelo lietadlo E-195 (označované aj ako ERJ-195 resp. ERJ 190-200) s izraelskou poznávacou značkou 4X-EMA. Toto lietadlo s výrobným číslom 19000172 bolo spoločnosti Arkia dodané 31. októbra 2008 je to teda úplne nové lietadlo. Ide o prvé lietadlo uvedeného typu v službách spoločnosti Arkia (tá má objednané ešte jedno lietadlo tohto typu). Spoločnosť Arkia bola založená v roku 1949 ako Israel Inland Airlines a neskôr pôsobila pod názvami Eilata Airlines a Aviron. Plné terajšie meno spoločnosti je Arkia Israel Airlines. Táto spoločnosť so sídlom v Tel Avive je druhou najväčšou izraelskou leteckou spoločnosťou (po spoločnosti El Al) a vykonáva pravidelnú i nepravidelnú dopravu. Podľa niektorých zdrojov je lietadlo E-195 so značkou 4X-EMA vôbec prvým lietadlom firmy Embraer, zapísaným v izraelskom leteckom registri.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 707
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 456
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 346
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 659
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 306
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 762
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 078

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  2. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  3. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  4. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  5. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  6. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  7. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  8. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 537
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 668
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 957
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 059
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 402
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  2. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  3. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  4. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  5. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  6. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  7. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  8. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 537
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 668
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 957
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 059
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 402
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu