Medzinárodná automobilová federácia v utorok oznámila zásadné zmeny pravidiel, ktoré vstupujú do platnosti už o dva týždne v Melbourne.
KOŠICE. Zatiaľ čo sa v španielskom Jereze preháňajú monoposty F1 v posledných testoch pred začiatkom jubilejnej šesťdesiatej sezóny F1, v Paríži sa za zeleným stolom schvaľovali zásadné zmeny technických i športových pravidiel. Tá najzákladnejšia vraví, že novým majstrom sveta sa nestane pilot s najvyšším počtom bodov, ale pretekár, ktorý v sezóne vyhrá najviac pretekov! Iba v prípade rovnakého počtu víťazstiev by ako druhé kritérium o šampiónovi rozhodovali body. FIA zároveň potvrdila súčasný systém bodovania 10-8-6-5-4-3-2-1 a neodobrila FOTA navrhovaný systém 12-9-7.... Rovnako tak nesúhlasila s medailovým systémom, ktorý navrhoval Bernie Ecclestone.
Rozpočtový strop
Mimoriadne dôležité rozhodnutie je stanovenie rozpočtového stropu na úrovni 33 miliónov eur! Do tohto rozpočtu by sa mali vtesnať všetky náklady tímov vrátane platov pilotov i manažmentu a platiť by to malo od roku 2010. Zaujímavé je, že vyňaté z toho sú náklady na prevádzku motorhoumov a pokuty. Na druhej strane tím môže svoj rozpočet navýšiť o dividendy a všetko, čo zarobí pretekaním. Tento model sa v základe nezhoduje s modelom, ktorý navrhla FOTA (Asociácia tímov F1), keď navrhovala znížiť náklady o 50%. Prezident Mosley však tvrdí, že je dôležité urobiť radikálny krok a sleduje tým rozšírenie štartového poľa. FIA pre tímy, ktoré sa dobrovoľne rozhodnú pre rozpočtový strop, uvoľní všetky technické obmedzenia a autá takéhoto tímu nebudú mať limitované otáčky motora, budú môcť neobmedzene testovať a používať aerotunel či mnohé ďalšie výhody, ktoré ostatní budú mať zakázané. Podmienkou bude iba dokázať, že rozpočet nepresiahol strop.
Viac pre divákov
FIA tiež rozhodla, že preteky majú byť divácky atraktívnejšie a dostupnejšie. Konkrétne pretekári budú mať povinnosť byť k dispozícii na autogramiádach počas piatkového otvorenia pit line pre platiacich divákov. Okrem toho musia vždy po kvalifikácii i pretekoch byť všetci k dispozícii novinárom na ich otázky. Každý tím musí navyše vymenovať jedného hovorcu, ktorý bude počas televíznych prenosov k dispozícii televíznym spoločnostiam. Divák bude tiež viacej informovaný aj o stratégii tímov, keď po kvalifikácii FIA zverejní hmotnosť všetkých vozidiel. Mäkšie zmesi pneumatík budú tiež označené zeleným pásom po obvode kolesa.
Čo na to FOTA?
Vzápätí ako FIA zverejnila svoje zmeny pravidiel, vydala Asociácia tímov F1 svoje stanovisko, v ktorom vyjadruje svoje sklamanie a obavy o budúcnosť tohto športu. Pravidlo, že majstrom sveta sa stane ten, kto vyhrá viacej pretekov, považuje za nepriamu podporu tímovej réžie a rozpočtový strop dokonca za pošliapavajúce základné princípy prestížnej formuly jeden. Skôr než sa prijmú také zásadné zmeny pravidiel, by sa podľa FOTA mali viacej analyzovať ich dopady. Takéto časté zmeny destabilizujú postoje tímov i výrobcov a mätú aj samotných fanúšikov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.