Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Úspešný štart misie GOCE

Z kozmodrómu Plesetsk v severnom Rusku doštartoval 17. marca nosič Rockot (odvodený z vojenskej balistickej rakety), ktorý do vesmíru vyniesol

vedeckú družicu GOCE. Po 90 minútach letu bola družica hmotnosti 1 052 kg vynesená na kruhovú polárnu dráhu vo výške 280 kilometrov nad zemským povrchom. Družica GOCE je prvou z novej rodiny družíc Európskej vesmírnej agentúry (ESA), ktoré sú určené na štúdium našej planéty a jej prostredia. Cieľom týchto družíc je zlepšenie našich znalostí o procesoch na Zemi a v jej okolí, čo nám umožní nájsť vhodné metódy riešenia problémov, súvisiacich s globálnymi klimatickými zmenami. Konkrétnou úlohou prístrojov na družici GOCE bude meranie aj tých najmenších rozdielov v gravitačnom poli okolo našej planéty. Družica GOCE je prvým vedeckým satelitom ESA, určeným na pozorovanie Zeme, od vypustenia družice Envisat v roku 2002. Projekt GOCE začal v roku 1999 ako projekt v rámci programu ESA, nazvaného Živá planéta. Družica bola vyvinutá tímom priemyselných firiem pod vedením talianskej spoločnosti Thales Alenia Space. Nosnú plošinu na umiestnenie vedeckých prístrojov vyrobila nemecká firma EADS Astrium. Na konštrukcii satelitu sa podieľalo celkovo 45 európskych firiem. Družica GOCE bude zbierať trojrozmerné údaje o gravitácii okolo našej planéty. Na pozemné stanice zasielané údaje budú využité na vypracovanie doteraz najpresnejšej mapy zemského gravitačného poľa. I na spresnenie tvaru tzv. geoidu, čo je v podstate takpovediac referenčný tvar našej Zeme. Precízna znalosť geoidu, ktorý možno považovať za povrch ideálneho globálneho oceánu v pokoji, zohrá veľmi dôležitú úlohu pri ďalšom štúdiu našej planéty, jej oceánov i atmosféry. Poslúži aj ako referenčný model pre merania a modelovanie zmien hladiny morí, cirkulácie vody v oceánoch a dynamiky ľadových polárnych čiapočiek. Hlavným prístrojom na družici je elektrostatický gravitačný gradiometer, ktorý zahrnuje šesť veľmi citlivých akcelerometrov, ktoré sú v pároch namontované pozdĺž troch navzájom kolmých osí družice. Družica nemeria samotnú gravitáciu, ale jej jemné rozdiely medzi hodnotami, meranými pármi akcelerometrov, vzdialenými od seba 50 cm. O presnosti merania gravitácie svedčí snáď najlepšie to, že výsledky, získané družicou GOCE, umožnia stanoviť tvar geoidu s výškovou presnosťou na 1 cm až 2 cm! Priestorové rozlíšenie bude pritom zlepšené z niekoľkých stoviek kilometrov na 100 km. Počas šiestich týždňov od štartu budú špecialisti ESA a jej priemyselných partnerov testovať systémy družice. Potom bude družica prevedená na definitívnu obežnú dráhu vo výške 263 km. Po ďalších šiestich týždňoch, venovaných kalibrácii zariadení, začne družica v lete svoju vlastnú misiu. Tých, ktorí trochu sledujú dianie v kozmonautike, možno prekvapí pomerne nízka výška obežnej dráhy družice. Je to skutočne tak, dráha je pomerne nízka, pričom v spomenutej výške spôsobujú zvyšky atmosféry ešte znateľný odpor pre pohyb družice. Preto má družica štíhly, takpovediac aerodynamický tvar, pripomínajúci lietadlo. Družica sa pohybuje tak, že jej pozdĺžna os je v smere letu, aby mala čo najmenší odpor. V zadnej časti družice sú dva malé iónové raketové motorčeky, ktoré sú schopné vyvinúť ťah 1 až 20 mN (to je asi taká sila, ako náš výdych). Tieto motorčeky v reálnom čase kompenzujú aerodynamický odpor, a to na základe údajov z dvoch akcelerometrov. Družica GOCE by na obežnej dráhe mala pracovať 20 mesiacov. Celkové náklady na vesmírnu misiu GOCE, vrátane nákladov na štart, sú približne 350 miliónov eur.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 701
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 092
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 343
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 633
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 401
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 743
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 036

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  4. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 499
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 615
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 539
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 946
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 397
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  4. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 499
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 615
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 539
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 946
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 397
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu