Šrotovné by sa opäť malo spustiť v pondelok. O podrobnostiach sa už rokuje.
BRATISLAVA. Druhé kolo šrotovného je už isté. Rozhodla o tom včerajšia Rada pre hospodársku krízu. O podmienkach druhého balíka dotácií rokujú ministerstvá hospodárstva, financií a Združenie automobilového priemyslu.
Prečo naposledy, nevysvetlili
"Existuje nastavenie parametrov, ktoré zabezpečuje, že tento systém je deficitne neutrálny," povedal včera minister financií Ján Počiatek. Včera na rade padali návrhy na zvýšenie veku zošrotovaných áut z 10 na viac ako 13 rokov, ale aj o posunutí hornej hranice ceny nového auta až na 30-tisíc eur.
Podľa premiéra Roberta Fica by sa šrotovné mohlo znova naštartovať už na budúci pondelok. Ale naposledy. "Celkovo sa šrotovné vníma ako úspešný projekt, no pokračovať nebude," povedal premiér. Príčiny, prečo úspešný projekt nebude pokračovať, sa na tlačovke novinári nedozvedeli. Politici sa odpovedi vyhli.
Naprázdno neobídu ani tí, čo si dali auto zošrotovať minulý týždeň, ale bez oficiálneho potvrdenia o prevzatí. Ich počet sa oproti včerajším odhadom ministerstva hospodárstva prekvapujúco zvýšil z 2000 na 4200 vozidiel. Dotácia vo výške 33 miliónov eur (jedna miliarda korún) sa tak prekročila zhruba o 6,3 milióna eur. Tieto peniaze budú vyplatené z druhého balíka.
Na našu otázku, kde sa vzalo takéto číslo, odpovedal hovorca rezortu Branislav Zvara: "Informácie o počtoch sú zo zdrojov ZAP. Ministerstvo hospodárstva si po svojej linke tieto údaje skontrolovalo aj prostredníctvom firiem a spoločností, ktoré majú likvidáciu na starosti."
Dva hlasy proti
Nový balíček pre šrotovné podporili na krízovej rade všetci zúčastnení okrem Republikovej únie zamestnávateľov a zástupcu opozície Vladimíra Tvarošku. Okrem nárokov na štátny rozpočet sa únii nepozdáva ani chýbajúca dohoda o šrotovnom v rámci krajín únie - pomáhame tak prevažne podnikom v zahraničí. "Otázkou je, prečo práve automobilový priemysel má mať privilégium byť dotovaný, ak trpia aj iné odvetvia," povedal tajomník únie Martin Hošták.
"Ak minister financií tvrdí, že ide o dobré opatrenie, ktoré nemá náklady na verejné financie, tak potom zaveďme šrotovné aj na iné služby - pračky, nábytok, televízory a počítače," povedal Tvaroška. V analýze vlády mu chýba odpoveď na otázky: aké autá boli nakúpené, aký podiel z nich bol vyrobený na Slovensku a aký bol dosah na zamestnanosť na Slovensku.
Naopak, guvernéra Národnej banky Ivana Šramka analýza ministerstva financií presvedčila: "To, čo tu dnes odznelo, potvrdzovalo, že to má pozitívny efekt na verejné financie a ak je to správne vypočítané, tak ja s tým nemám problém. Ak by to malo mať negatívny efekt, tak potom s tým problém mám," povedal.
Do mínusu už nepôjdu
Šrotovné a zatepľovanie, ktorému by mala rada priklepnúť peniaze tento štvrtok, budú posledné opatrenia proti kríze, ktoré zatlačia na štátny rozpočet. Aspoň tak to tvrdí premiér: "Musia sa prijímať len také opatrenia, ktoré nezvyšujú deficit štátneho rozpočtu. Štát musí byť v dobrej kondícii," povedal Fico.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.