Korzár logo Korzár
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Dabl na úvod sezóny

Po období neistoty a strachu o svoju budúcnosť pokračuje príbeh tímu Brawn GP rozprávkovou cestou. MELBOURNE/KOŠICE. Štvrtého júla 1954

Po období neistoty a strachu o svoju budúcnosť pokračuje príbeh tímu Brawn GP rozprávkovou cestou.

MELBOURNE/KOŠICE. Štvrtého júla 1954 prepisoval tím Mercedes Benz novodobú históriu F1. Úradujúci majster sveta Juan Manuel Fangio, ktorého nemecký tím "ukradol" tímu Maserati, sa spolu so svojím kolegom Karlom Klingom postarali o senzáciu, keď pri prvom štarte nového tímu získali nielen prvé dve miesta na štarte, ale dokonca v rovnakej zostave prešli aj cieľom! Motoristický svet sa skláňal s úctou a na podobný okamih sme si museli počkať päťdesiatpäť rokov!

Môžu za to len difúzory?

Keď nešťastný Ross Brawn v decembri krútil hlavou nad náhlym rozhodnutím japonskej centrály automobilky Honda, ktorá sa rozhodla opustiť svet F1, tak mu nikto neveril, keď začal tvrdiť, že je to škoda hlavne preto, lebo tím postavil víťazné auto. Tri mesiace však práve Ross Brawn s Nickom Fry držali morálku tímu a pokračovali v práci na aute, ktoré bolo ich jedinou kartou. A v Melbourne sa ukázalo, že správnou. Po spochybnených testoch sa v ostrej konfrontácii potvrdilo, že biele autá krehkého tímu sú naozaj bezkonkurenčne najrýchlejšie a právom si v kvalifikácii, a neskôr aj v pretekoch, vybojovali dvojité víťazstvá. Ukázalo sa, že pôvodný tím Honda vlani sezónu úplne vypustil a viacej ako rok sa venoval príprave nového auta. Oplatilo sa. Dnes majú chlapci z Brackley, vďaka vycibrenej aerodynamike, poriadny náskok. No a hoci zlé jazyky tvrdia, že im výhodu dáva hlavne diskutabilná konštrukcia zadného difúzoru, tak v prípad Barrichella, ktorý po kolízii v úvode pretekov poškodil práve zmieňovaný difúzor, sa ukázalo, že to nebude iba v difúzore. Auto totiž nestratilo rýchlosť ani s poškodeným aerodynamickým prvkom a dokázalo sa vrátiť na čelo pretekov (hoci mu trochu pomohli aj problémy ostatných).

Ostal im len dlhý nos

Konkurencia sa hnevá a podáva protesty proti trom tímom, ktoré zvolili iný postup ako oni. Toyota i Williams si však správnosť svojho riešenia dali odobriť FIA a tak prvý oficiálny protest komisári automobilovej federácie už Melbourne zamietli. Odvolacie konanie je preto stanovené na 14.apríla, kedy sa definitívne potvrdia, alebo zamietnu pochybnosti okolo difúzorov. Nateraz však zostáva jasné, že tri tímy sa vďaka chytrým hlavám svojich inžinierov postarali o riešenie, ktoré im prinieslo úžasný výsledok. Jenson Button s monopostom brawn suverénne kraľoval počas celého víkendu a jeho kolega Barrichello mu dôstojne sekundoval. To, aké silné je riešenie zadného difúzora, ktoré niektorí prirovnávajú k Champmanovmu riešeniu vnútornej aerodynamiky z konca sedemdesiatych rokov, potvrdzuje tím Toyota. Jeho piloti boli totiž po kvalifikácii potrestaní diskvalifikáciou a museli štartovať z pitlane. Aj napriek tomu však Trulli prešiel cieľom ako tretí a Glock o dve miesta za ním! Výborné preteky odjazdil aj Rosberg s williamsom, keď ho o lepšie umiestnenie pripravili až záverečné problémy s pneumatikami. Nové pravidlá teda priniesli nový prístup a poprehadzovali štartové pole. Pre diváka sa tak stalo to najlepšie, čo sa mohlo stať, no tímy s dlhým nosom hľadajú všetky prostriedky, aby situáciu zvrátili.

Najviac sa červenali Červení

Za posledných desať rokov sme si zvykli na priamu konfrontáciu medzi Ferrari a McLarenom. Tímami s najväčšími zdrojmi a potenciálom. Zrazu sa však karta otočila a veľkí sú zaskočení. Ferrari dokonca zaknihoval najhorší výsledok za posledných sedemnásť rokov, keď do cieľa nedošlo ani jedno jeho auto. Vraj v Sepangu bude všetko inak, tvrdí prezident Montezemollo. Nám sa však zdá, že Maranello sa po rokoch hojnosti bude musieť trochu uskromniť. A v podobnom svetle sa ukázal aj tím McLaren. Jeden jeho pilot nedokončil a Hamilton sa iba vďaka priazni osudu a svojim kvalitám nakoniec vyštveral na milosrdnú debnu pre bronzového. Aj to však len preto, že Trulliho potrestali za predbiehanie za sejfty karom. Samotné preteky veľa vzrušenia nepriniesli a najdôležitejšou udalosťou bola kolízia Vettela a Kubicu, ktorí sa v zápalistom boji o druhé miesto tri kolá pred cieľom vzájomne vyradili. Obaja však ukázali, že aj s nimi treba počítať, pretože Vettelov Redbull RB5 jazdil aj bez čarovných difúzorov konkurencieschopné preteky a Kubica mu statočne kontroval. Či to nebola iba náhoda, nám už tento víkend potvrdia preteky v malajskom Sepangu, ktorý je oveľa štandardnejším okruhom, než akým je Melbourne Park.

Z výsledkovej listiny

25.GP Austrálie 2009 (58 kôl - 307,574 km): 1. Button (V. Brit./Brawn GP) 1:34:15,784 h, 2. Barrichello (Braz./Brawn GP) + 0,807 s, 3. Hamilton (V. Brit./McLaren-Mercedes) + 2,914, 4. Timo Glock (Nem./Toyota) + 4,435, 5. Fernando Alonso (Šp./Renault) + 4,879, 6. Nico Rosberg (Nem./Williams) + 5,722, 7. Sébastien Buemi (Švajč./Toro Rosso) + 6,004, 8. Sébastien Bourdais (Fr./Toro Rosso) + 6,298. (PP: Button - brawn mercedes 1:26,202 (221,465), NK: Nico Rosberg - williams toyota 1:27,706 (217,668) v 48. kole, Viedli: 1. - 58. kolo Button.). Priebežné poradie jazdcov (1/17): 1. Jenson Button 10 bodov, 2. Rubens Barrichello 8, 3. Lewis Hamilton 6, 4. Timo Glock 5, 5. Fernando Alonso 4, 6. Nico Rosberg 3, 7. Sébastien Buemi 2, 8. Sébastien Bourdais 1. Pohár konštruktérov (1/17): 1. Brawn GP 18, 2. McLaren-Mercedes 6, 3. Toyota 5, 4. Renault 4, 5. Williams a Toro Rosso po 3.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 47 436
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 198
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 606
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 301
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 820
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 944
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 469
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 385
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 133
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 604
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

12 h
Odberné miesto na RT - PCR testovanie na zimnom štadióne Ondreja Nepelu v Bratislave.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 385-tisíc prípadov. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 11 990 obetí.

6 h
Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
V Ružomberku odohral Ľubomír Michalík stý zápas za Sereď.

Ľubomír Michalík hovorí o bohatej kariére.

5. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop