Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Dabl na úvod sezóny

Po období neistoty a strachu o svoju budúcnosť pokračuje príbeh tímu Brawn GP rozprávkovou cestou. MELBOURNE/KOŠICE. Štvrtého júla 1954

Po období neistoty a strachu o svoju budúcnosť pokračuje príbeh tímu Brawn GP rozprávkovou cestou.

MELBOURNE/KOŠICE. Štvrtého júla 1954 prepisoval tím Mercedes Benz novodobú históriu F1. Úradujúci majster sveta Juan Manuel Fangio, ktorého nemecký tím "ukradol" tímu Maserati, sa spolu so svojím kolegom Karlom Klingom postarali o senzáciu, keď pri prvom štarte nového tímu získali nielen prvé dve miesta na štarte, ale dokonca v rovnakej zostave prešli aj cieľom! Motoristický svet sa skláňal s úctou a na podobný okamih sme si museli počkať päťdesiatpäť rokov!

Môžu za to len difúzory?

Keď nešťastný Ross Brawn v decembri krútil hlavou nad náhlym rozhodnutím japonskej centrály automobilky Honda, ktorá sa rozhodla opustiť svet F1, tak mu nikto neveril, keď začal tvrdiť, že je to škoda hlavne preto, lebo tím postavil víťazné auto. Tri mesiace však práve Ross Brawn s Nickom Fry držali morálku tímu a pokračovali v práci na aute, ktoré bolo ich jedinou kartou. A v Melbourne sa ukázalo, že správnou. Po spochybnených testoch sa v ostrej konfrontácii potvrdilo, že biele autá krehkého tímu sú naozaj bezkonkurenčne najrýchlejšie a právom si v kvalifikácii, a neskôr aj v pretekoch, vybojovali dvojité víťazstvá. Ukázalo sa, že pôvodný tím Honda vlani sezónu úplne vypustil a viacej ako rok sa venoval príprave nového auta. Oplatilo sa. Dnes majú chlapci z Brackley, vďaka vycibrenej aerodynamike, poriadny náskok. No a hoci zlé jazyky tvrdia, že im výhodu dáva hlavne diskutabilná konštrukcia zadného difúzoru, tak v prípad Barrichella, ktorý po kolízii v úvode pretekov poškodil práve zmieňovaný difúzor, sa ukázalo, že to nebude iba v difúzore. Auto totiž nestratilo rýchlosť ani s poškodeným aerodynamickým prvkom a dokázalo sa vrátiť na čelo pretekov (hoci mu trochu pomohli aj problémy ostatných).

Ostal im len dlhý nos

Konkurencia sa hnevá a podáva protesty proti trom tímom, ktoré zvolili iný postup ako oni. Toyota i Williams si však správnosť svojho riešenia dali odobriť FIA a tak prvý oficiálny protest komisári automobilovej federácie už Melbourne zamietli. Odvolacie konanie je preto stanovené na 14.apríla, kedy sa definitívne potvrdia, alebo zamietnu pochybnosti okolo difúzorov. Nateraz však zostáva jasné, že tri tímy sa vďaka chytrým hlavám svojich inžinierov postarali o riešenie, ktoré im prinieslo úžasný výsledok. Jenson Button s monopostom brawn suverénne kraľoval počas celého víkendu a jeho kolega Barrichello mu dôstojne sekundoval. To, aké silné je riešenie zadného difúzora, ktoré niektorí prirovnávajú k Champmanovmu riešeniu vnútornej aerodynamiky z konca sedemdesiatych rokov, potvrdzuje tím Toyota. Jeho piloti boli totiž po kvalifikácii potrestaní diskvalifikáciou a museli štartovať z pitlane. Aj napriek tomu však Trulli prešiel cieľom ako tretí a Glock o dve miesta za ním! Výborné preteky odjazdil aj Rosberg s williamsom, keď ho o lepšie umiestnenie pripravili až záverečné problémy s pneumatikami. Nové pravidlá teda priniesli nový prístup a poprehadzovali štartové pole. Pre diváka sa tak stalo to najlepšie, čo sa mohlo stať, no tímy s dlhým nosom hľadajú všetky prostriedky, aby situáciu zvrátili.

Najviac sa červenali Červení

Za posledných desať rokov sme si zvykli na priamu konfrontáciu medzi Ferrari a McLarenom. Tímami s najväčšími zdrojmi a potenciálom. Zrazu sa však karta otočila a veľkí sú zaskočení. Ferrari dokonca zaknihoval najhorší výsledok za posledných sedemnásť rokov, keď do cieľa nedošlo ani jedno jeho auto. Vraj v Sepangu bude všetko inak, tvrdí prezident Montezemollo. Nám sa však zdá, že Maranello sa po rokoch hojnosti bude musieť trochu uskromniť. A v podobnom svetle sa ukázal aj tím McLaren. Jeden jeho pilot nedokončil a Hamilton sa iba vďaka priazni osudu a svojim kvalitám nakoniec vyštveral na milosrdnú debnu pre bronzového. Aj to však len preto, že Trulliho potrestali za predbiehanie za sejfty karom. Samotné preteky veľa vzrušenia nepriniesli a najdôležitejšou udalosťou bola kolízia Vettela a Kubicu, ktorí sa v zápalistom boji o druhé miesto tri kolá pred cieľom vzájomne vyradili. Obaja však ukázali, že aj s nimi treba počítať, pretože Vettelov Redbull RB5 jazdil aj bez čarovných difúzorov konkurencieschopné preteky a Kubica mu statočne kontroval. Či to nebola iba náhoda, nám už tento víkend potvrdia preteky v malajskom Sepangu, ktorý je oveľa štandardnejším okruhom, než akým je Melbourne Park.

Z výsledkovej listiny

25.GP Austrálie 2009 (58 kôl - 307,574 km): 1. Button (V. Brit./Brawn GP) 1:34:15,784 h, 2. Barrichello (Braz./Brawn GP) + 0,807 s, 3. Hamilton (V. Brit./McLaren-Mercedes) + 2,914, 4. Timo Glock (Nem./Toyota) + 4,435, 5. Fernando Alonso (Šp./Renault) + 4,879, 6. Nico Rosberg (Nem./Williams) + 5,722, 7. Sébastien Buemi (Švajč./Toro Rosso) + 6,004, 8. Sébastien Bourdais (Fr./Toro Rosso) + 6,298. (PP: Button - brawn mercedes 1:26,202 (221,465), NK: Nico Rosberg - williams toyota 1:27,706 (217,668) v 48. kole, Viedli: 1. - 58. kolo Button.). Priebežné poradie jazdcov (1/17): 1. Jenson Button 10 bodov, 2. Rubens Barrichello 8, 3. Lewis Hamilton 6, 4. Timo Glock 5, 5. Fernando Alonso 4, 6. Nico Rosberg 3, 7. Sébastien Buemi 2, 8. Sébastien Bourdais 1. Pohár konštruktérov (1/17): 1. Brawn GP 18, 2. McLaren-Mercedes 6, 3. Toyota 5, 4. Renault 4, 5. Williams a Toro Rosso po 3.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 827
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 839
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 10 279
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 426
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 379
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 889
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 382
  8. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 2 292

Blogy SME

  1. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  2. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  3. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  4. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  6. Post Bellum SK: V Rádiu Slobodná Európa sme počúvali o pravde cez komunistické rušičky
  7. Michael Achberger: Plážová diéta: keď vás od plaviek delí len niekoľko kíl
  8. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 584
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 866
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 089
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 918
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 482
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 349
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 090
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tohtoročný jún bol najsuchší za dlhé roky, upozornili meteorológovia.


13m

Z výtržníctva obvinili 21-ročného muža.


33m
Medveď hnedý.

Zásahový tím zatiaľ nevidí dôvod zakročiť.


15 h
Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


15 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  2. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  3. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  4. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  6. Post Bellum SK: V Rádiu Slobodná Európa sme počúvali o pravde cez komunistické rušičky
  7. Michael Achberger: Plážová diéta: keď vás od plaviek delí len niekoľko kíl
  8. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 584
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 866
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 089
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 918
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 482
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 349
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 090
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu