Korzár logo Korzár

Koniec európskeho vesmírneho lietadla?

V júni 2007 predstavila firma EADS Astrium v Paríži za veľkej publicity svoj projekt pre vesmírnu turistiku. Na parížskom aerosalóne v spomenutom

roku vystavila firma už aj maketu pilotného priestoru svojho plánovaného vesmírneho dopravného prostriedku. Tento dopravný prostriedok, ktorý je akousi kombináciou rakety a lietadla, by mal na krátky výlet do vesmíru dopravovať turistov, ktorí už nevedia čo s peniazmi. Vesmírne lietadlo podľa projektu EADS Astrium malo mať dva druhy pohonných jednotiek. Prvým sú dva klasické prúdové motory, druhým raketa. Let do vesmíru mal mať niekoľko fáz. V prvej fáze by toto unikátne lietadlo, poháňané prúdovými motormi, vzlietlo ako bežné lietadlo a vystúpilo by do výšky približne 12 kilometrov. Táto fáza by mohla trvať až 45 minút. Po dosiahnutí výšky 12 km by pilot vypol prúdové motory a uviedol do činnosti raketový motor. Tento raketový motor mal byť založený na technológii, použitej pri výrobe motora Vulcain, čo je hlavný motor nosiča Ariane 5, ktorý slúži na vynášanie umelých družíc na obežnú dráhu okolo Zeme. Motor by však nespaľoval vodík, ale metán (okysličovadlom by bol kyslík). Tento motor by poháňal vesmírne lietadlo približne 90 sekúnd, a to pod veľmi strmým uhlom nahor. Lietadlo by pritom dosiahlo maximálnu rýchlosť M3, čo je trojnásobok rýchlosti zvuku. Zrýchlenie by dosahovalo hodnotu okolo 3g, čo je trojnásobok gravitačného zrýchlenia (pri takomto zrýchlení telo "váži" tri razy toľko, ako je jeho normálna hmotnosť). Lietadlo, hnané raketovým motorom, by vystúpilo do výšky 60 kilometrov. V tejto výške by motor prestal pracovať ale zotrvačnosťou by lietadlo stúpalo ďalej nahor, a to až do výšky 100 kilometrov. Cestujúci by sa teda na chvíľu ocitli vo vesmíre, pretože podľa prijatej konvencie vesmír začína práve v spomenutej výške. V hornej fáze letu by sa lietadlo pohybovalo po parabolickej dráhe, pričom by cestujúci okúsili bezváhový stav. Lietadlo by potom (stále bez zapnutého motora) klesalo do výšky približne 15 kilometrov. V tejto výške by pilot opäť zapol prúdové motory a vesmírne lietadlo by pristálo ako každé iné lietadlo. Pri štarte by malo mať lietadlo hmotnosť okolo 18 ton. V kabíne by bol jeden pilot a štyria cestujúci. Kabína mala mať priemer 2,3 metra, pričom na jedného cestujúceho mal pripadať priestor veľkosti tri kubické metre. Prvý let tohto vesmírneho turistického dopravného prostriedku sa mal uskutočniť už v roku 2011. Firma EADS Astrium plánovala vyrobiť celkovo 20 týchto vesmírnych lietadiel. Životnosť lietadla mala byť desať rokov. Komerčné lety mali začať v roku 2012. Zrejme ste si všimli, že sme informácie o tomto lietadle priniesli v podmieňovacom spôsobe. Je to jednoducho preto, že firma EADS Astrium musela priznať, že v súčasnej ekonomickej kríze na takýto projekt jednoducho nemá financie, resp. sa jej nepodarilo nájsť privátnych investorov, ktorí by do tohto projektu investovali. Nejde totiž o malú sumičku vývoj kozmického lietadla mal stáť okolo jednej miliardy eur. Za približne tri minúty letu v bezváhovom stave na dolnej hranici vesmíru by bol býval solventný záujemca zaplatil 200 000 eur. Ak ste náhodou medzi takýchto záujemcov patrili, musíte si nájsť inú "zábavku", na ktorú by ste túto okrúhlu sumičku minuli...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 456
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 107
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 838
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 465
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 162
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 926
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 144
  1. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  3. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  4. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  7. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  8. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 058
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 615
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 872
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  3. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  4. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  7. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  8. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 058
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 615
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 872
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu