Korzár logo Korzár
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Koniec európskeho vesmírneho lietadla?

V júni 2007 predstavila firma EADS Astrium v Paríži za veľkej publicity svoj projekt pre vesmírnu turistiku. Na parížskom aerosalóne v spomenutom

roku vystavila firma už aj maketu pilotného priestoru svojho plánovaného vesmírneho dopravného prostriedku. Tento dopravný prostriedok, ktorý je akousi kombináciou rakety a lietadla, by mal na krátky výlet do vesmíru dopravovať turistov, ktorí už nevedia čo s peniazmi. Vesmírne lietadlo podľa projektu EADS Astrium malo mať dva druhy pohonných jednotiek. Prvým sú dva klasické prúdové motory, druhým raketa. Let do vesmíru mal mať niekoľko fáz. V prvej fáze by toto unikátne lietadlo, poháňané prúdovými motormi, vzlietlo ako bežné lietadlo a vystúpilo by do výšky približne 12 kilometrov. Táto fáza by mohla trvať až 45 minút. Po dosiahnutí výšky 12 km by pilot vypol prúdové motory a uviedol do činnosti raketový motor. Tento raketový motor mal byť založený na technológii, použitej pri výrobe motora Vulcain, čo je hlavný motor nosiča Ariane 5, ktorý slúži na vynášanie umelých družíc na obežnú dráhu okolo Zeme. Motor by však nespaľoval vodík, ale metán (okysličovadlom by bol kyslík). Tento motor by poháňal vesmírne lietadlo približne 90 sekúnd, a to pod veľmi strmým uhlom nahor. Lietadlo by pritom dosiahlo maximálnu rýchlosť M3, čo je trojnásobok rýchlosti zvuku. Zrýchlenie by dosahovalo hodnotu okolo 3g, čo je trojnásobok gravitačného zrýchlenia (pri takomto zrýchlení telo "váži" tri razy toľko, ako je jeho normálna hmotnosť). Lietadlo, hnané raketovým motorom, by vystúpilo do výšky 60 kilometrov. V tejto výške by motor prestal pracovať ale zotrvačnosťou by lietadlo stúpalo ďalej nahor, a to až do výšky 100 kilometrov. Cestujúci by sa teda na chvíľu ocitli vo vesmíre, pretože podľa prijatej konvencie vesmír začína práve v spomenutej výške. V hornej fáze letu by sa lietadlo pohybovalo po parabolickej dráhe, pričom by cestujúci okúsili bezváhový stav. Lietadlo by potom (stále bez zapnutého motora) klesalo do výšky približne 15 kilometrov. V tejto výške by pilot opäť zapol prúdové motory a vesmírne lietadlo by pristálo ako každé iné lietadlo. Pri štarte by malo mať lietadlo hmotnosť okolo 18 ton. V kabíne by bol jeden pilot a štyria cestujúci. Kabína mala mať priemer 2,3 metra, pričom na jedného cestujúceho mal pripadať priestor veľkosti tri kubické metre. Prvý let tohto vesmírneho turistického dopravného prostriedku sa mal uskutočniť už v roku 2011. Firma EADS Astrium plánovala vyrobiť celkovo 20 týchto vesmírnych lietadiel. Životnosť lietadla mala byť desať rokov. Komerčné lety mali začať v roku 2012. Zrejme ste si všimli, že sme informácie o tomto lietadle priniesli v podmieňovacom spôsobe. Je to jednoducho preto, že firma EADS Astrium musela priznať, že v súčasnej ekonomickej kríze na takýto projekt jednoducho nemá financie, resp. sa jej nepodarilo nájsť privátnych investorov, ktorí by do tohto projektu investovali. Nejde totiž o malú sumičku vývoj kozmického lietadla mal stáť okolo jednej miliardy eur. Za približne tri minúty letu v bezváhovom stave na dolnej hranici vesmíru by bol býval solventný záujemca zaplatil 200 000 eur. Ak ste náhodou medzi takýchto záujemcov patrili, musíte si nájsť inú "zábavku", na ktorú by ste túto okrúhlu sumičku minuli...

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 326
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 530
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 319
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 714
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 258
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 664
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 421
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 638
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 380
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 398
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tieto dva psy zablokovali tunel Šibenik, museli ho na hodinu uzavrieť.

Ušli zlodejovi, už sú späť u majiteľa.

6 h
Kvetinové záhony sú nielen na jar mimoriadne fotogenickým miestom.

Nekŕmte holuby, kŕmite tak potkany.

23 h
Juraj Slafkovský (vpravo) v Košiciach odštartoval svoju kariéru.

Talentovaný Košičan očami trénerov.

17 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop