Región Spiša a Gemeru prechádza v posledných rokoch výraznou premenou. Investície do dopravnej infraštruktúry prinášajú nielen vyšší komfort pre vodičov, ale aj zvýšenie bezpečnosti a podporu cestovného ruchu. Medzi najvýznamnejšie projekty patrí modernizácia hlavných ťahov, obchvaty, rekonštrukcie v historických centrách miest, ale aj nové cyklotrasy. Pozreli sme sa na tie najdôležitejšie stavby, vďaka ktorým sa aj tento región stal lepším miestom pre život. Realizátormi stavieb sú spoločnosti EUROVIA SK, a.s. a SMS, a.s., členovia skupiny VINCI Construction CS.
Obchvat Plavnice odklonil dopravu mimo obec
Jednou z najzásadnejších dopravných stavieb v regióne bola preložka cesty I/6 v Plavnici, zrealizovaná v rokoch 2020 až 2023. Tento úsek je súčasťou významného severojužného ťahu na východnom Slovensku. Nová trasa obchádza obec po severozápadnej strane a výrazne odľahčuje centrum od tranzitnej dopravy. Projekt reagoval na dlhodobo nevyhovujúci stav a zlepšil plynulosť aj bezpečnosť premávky.
„Počas výstavby sme vybudovali úplne nový cestný koridor vrátane mostných objektov, odvodňovacích systémov a napojení na existujúcu infraštruktúru. Projekt si vyžiadal rozsiahle zemné práce a technicky náročné riešenia v členitom teréne,“ hovorí Marek Reisinger, riaditeľ závodu Prešov, EUROVIA SK.
Modernizácia hlavného ťahu Vernár je dokončená
Modernizácia cesty I/66 medzi Popovou a Hranovnicou patrí medzi ďalšie kľúčové dopravné projekty v regióne, keďže ide o významný spojovací ťah medzi juhom a severom Slovenska. Práce na projekte sa spustili v apríli 2023 a už v tomto období je zrekonštruovaná cesta plne prejazdná pre vodičov. Tento úsek prechádza náročným horským terénom a dlhodobo trpel zlým stavebno-technickým stavom. Cieľom rekonštrukcie preto bolo odstrániť nerovnosti, trhliny a stabilizovať teleso cesty proti zosuvom.

„V rámci modernizácie sme realizovali komplexnú obnovu vozovky vrátane odstránenia nerovností a výmeny poškodených vrstiev. Zásadnou súčasťou projektu bola aj stabilizácia cestného telesa v miestach, kde hrozilo podmytie alebo zosuv, čo si vyžiadalo špeciálne technické riešenia. Súčasne sme na tomto úseku upravili aj systém odvodnenia, ktorý je kľúčový pre dlhodobú životnosť komunikácie v tomto klimaticky náročnom území,“ upresnil Marek Reisinger.
Obnova Cesty slobody medzi Smokovcom a Matliarmi
Vysoké Tatry sú nielen turistickým magnetom, ale aj lokalitou s intenzívnou dopravou, najmä počas sezóny. Úsek medzi Starým Smokovcom a Tatranskými Matliarmi, ktorý je súčasťou tzv. Cesty slobody, prešiel v roku 2023 komplexnou rekonštrukciou zameranou na elimináciu bezpečnostných rizík. Pôvodná vozovka bola výrazne poškodená, čo ohrozovalo plynulosť dopravy a bezpečnosť všetkých jej účastníkov. Vďaka projektu sa opravili aj zárubné múry, krajnice a nainštalovali sa bezpečnostné prvky vrátane zvodidiel a dopravného značenia.

Nový asfalt a parkovanie v historickom centre
Historické centrum Levoče známe svojou kultúrnou hodnotou a turistickým významom, sa v roku 2024 dočkalo obnovy miestnych komunikácií. Rekonštrukcia prebiehala v severozápadnej časti Námestia Majstra Pavla, kde sa zrealizovali stavebné úpravy na troch cestných objektoch. „Stavebníci odstránili pôvodný, výrazne opotrebovaný asfaltový povrch a položili novú asfaltovú vrstvu. Zároveň upravili priľahlé chodníky a obrubníky, čím zlepšili dostupnosť a bezpečnosť pre chodcov. Vytvorili aj nové parkovacie miesta v priečnom usporiadaní, ktoré pomohli zmierniť dopravnú záťaž v okolí námestia a rozšírili možnosti parkovania,“ doplnil Marek Reisinger.

Cyklotrasa Hrabušice – Smižany
V regióne Spiš pribudla v roku 2022 nová cyklotrasa spájajúca obce Hrabušice, Letanovce, Spišské Tomášovce a Smižany. Trasa s celkovou dĺžkou viac ako 6 kilometrov a šírkou 3 metre predstavuje významný príspevok k rozvoju cyklodopravy a turizmu v oblasti Slovenského raja. Slúži nielen na rekreačné účely, ale aj ako bezpečná alternatíva k frekventovanej ceste II/536. Výstavba začala rozsiahlymi zemnými prácami, počas ktorých stavebníci upravili terén a pripravili podložie pre novú komunikáciu. Následne vznikol samotný cyklochodník s asfaltovým povrchom. Na trase pribudlo aj zábradlie, smerové stĺpiky a kompletné dopravné značenie – zvislé aj vodorovné.

Strategický úsek D1 s tunelom a mostmi
Aj keď sa výstavba druhého úseku diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom ukončila už v roku 2015, stále ide o jednu z najväčších a najkomplexnejších dopravných stavieb v regióne Spiš. Úsek s dĺžkou viac ako 9,5 kilometra výrazne zlepšil prepojenie medzi Popradom a Levočou a zároveň odľahčil okolité obce od tranzitnej dopravy.

Stavba zahŕňala množstvo technicky náročných prvkov. V rámci výstavby projektu vzniklo 14 mostov s celkovou dĺžkou takmer 2,5 kilometra, dve mimoúrovňové križovatky, tri protihlukové steny, sedem zárubných múrov a tunel dlhý takmer 600 metrov. Súčasťou prác boli aj úpravy existujúcich ciest, poľných komunikácií, vodovodov, plynovodov, elektrických vedení a vodných tokov. Tím z EUROVIA SK zároveň vybudoval dažďovú kanalizáciu s dĺžkou takmer 8 kilometrov a nové diaľničné odpočívadlo. Celková plocha vozovky presiahla 211tisíc metrov štvorcových a na výstavbu použili približne 115tisíc ton asfaltových zmesí.
Investície, ktoré menia región na lepšie miesto pre život
Rozsiahle investície do dopravnej infraštruktúry na Spiši a Gemeri ukazujú, že aj regióny mimo veľkých miest môžu profitovať z kvalitne naplánovaných a zrealizovaných projektov. Spoločnosti EUROVIA SK a SMS sa podieľali na viacerých kľúčových stavbách, ktoré zlepšili bezpečnosť, dostupnosť aj kvalitu života v regióne. Od modernizácie ciest, cez obnovu historických centier, až po výstavbu diaľnic a cyklotrás. Ich práca zanecháva viditeľnú stopu v každom kúsku územia. Tieto projekty nie sú len o technike a betóne, ale predovšetkým o ľuďoch, ktorým slúžia každý deň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.